![]() |
Het Wilhelmus (volkslied)
Vooral nu zo met het voetbal erger ik me steeds meer aan de tekst van het Wilhelmus, dat ik het mijn strot bijna niet uitkrijg.
Het toppunt was tegen de Duitsers en iedereen zingt dan ook nog; "ben ik van Duitse bloed" Verder snap ik ook niet waarom ik de koning van spanje moet eeren. Ik vind dat het tijd wordt voor een ander volkslied!! Denk jij dat je een betere tekst weet, posten die hap :D |
zit geschiedenis achter tjech, maar ik vind dat het ouderwets is een dat het idd tijd is voor een nieuwer, beter volkslied, zoiets als neerlandsch bloed
|
1. Wien Neêrlandsch bloed door d'aadren vloeit
Van vreemde smetten vrij Wie voor zijn volk van liefde gloeit Verheff' den zang als wij! Hij roem'met allen welgezind Den onverbreekb'ren band Die Neêrland en Oranje bindt: |: Vorstin en Vaderland!: | 2. Bescherm, o God! Bewaak den grond Waarop onz'adem gaat! De plek waar onze wieg op stond, Wellicht ons sterfuur slaat. Wij smeeken van Uw Vaderhand Met blijden kinderzin Behoud voor 't lieve Vaderland |: Voor land en Koningin!: | 3. Dring'luid vanuit ons feestgedruisch De beê den Hemel in: "Blijv'met ons oud Oranjehuis het volk steeds één gezin!" Vorstin en Prins prijz'onze zang En 't klink'aan allen kant: "Bewaar het vorst'lijk stamhuis lang |: En 't lieve Vaderland" : | ook redelijk ouderwets maar vind het beter dan het wilhelmus in gewoon nl: 1. Wie het Nederlands bloed door de aderen vloeit Van vreemde smetten vrij Wie voor zijn volk van liefde gloeit Verhef de zang evenals ons! met allen welgezind De onverbreekbaren band het Nederland en Oranje bindt: |: Vorstin en Vaderland!: | 2. Bescherm, o God! Bewaak de grond Waarop onze adem gaat! De plek waar onze wieg op stond, Wellicht ons sterfuur slaat. Wij smeeken van Uw Vaderhand Met blijden kinderzin Behoud voor 't lieve Vaderland |: Voor land en Koningin!: | 3. Dringend luid vanuit ons feestgedruis De woorden de Hemel in: "Blijf met ons oud Oranjehuis het volk steeds één gezin!" Vorstin en Prins prijzen onzen zang En 't klinkt aan allen kanten: "Bewaar het vorst'lijk stamhuis lang |: En 't lieve Vaderland" : | |
Citaat:
anyway ik snap ook wel dat er geschiedenis achter zit, maar die tekst kan gewoon niet meer! |
kan je 't vertalen in abn Nederlands :o
|
Citaat:
mee eens |
Ja, hij moet een beetje geupdate worden, dus alles over Duitsland en Spanje mag eruit. Ook over het koningshuis hoeft niets gezegd te worden. Dan wordt het niet zo snel achterhaald, want met een beetje geluk zijn we daar ook vanaf binnen de komende 50 jaar.
|
Dat met 'Duitschen bloed' is geloof ik een verbasterd iets. 'Duitse' heeft te maken met wat mensen van adel (waaronder Willem) die in een plaatsje in het huidige België woonden. Volgens mij was het vroeger 'Dietse'. Dat over de koning van Spanje is ook behoorlijk uit de tijd. :P
|
Dat 'Wien Neerlands bloed' is nog veel erger dan het Wihelmus. Ten eerste wordt in elk couplet het koningshuis bezongen, tot je er helemaal tureluurs van wordt. Ten tweede: let eens op die tweede regel 'van vreemde smetten vrij'. Beetje uit de tijd, niet? Beetje eng ook, het neigt naar racisme.
|
Citaat:
|
|
Citaat:
|
Overigens zou ik 't wel gepast vinden om een nummer van 2Unlimited te nemen als nieuwe volkslied. :cool: (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
:) |
Zelfs Michiel Smit heeft betere suggesties.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het gaat iig niet over Duitsland...het is in de loop der jaren 'verbasterd' (het is eigenlijk iets als 'Dietschen bloed', wat gewoon iets als 'Nederlands bloed' betekend).
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Er zou een nieuw volkslied moeten komen, uberhip off course :cool:
|
Een volkslied is een eeuwenlange traditie, dat verander je niet lijkt mij. Ik ben het er wel mee eens dat het zowel qua tekst als muziek niet echt geweldig is.
|
Citaat:
|
Bah, ga je eigen volkslied verneuken :o
Leve het Wilhelmus! |
Citaat:
|
Citaat:
van vreemde smetten vrij word volgens mij niet gedoeld op "anderen" ik zal het eens opzoeken |
"Wilhelmus van Nassauwe,
en dan komt hier iets met bloed, die tekst, die kan ik niet onthouwen die wijs gaat redelijk goed een-goed-volkslied, zonder franje dat heb ik snel geleerd "wij ho-ou-ou-ou-den van Oranje" klinkt wel goed, maar't is verkeerd." ....Die blijft ik toch wel heel leuk vinden, maar verander 't toch maar niet :D |
heb trouwens en versie gevonden waar de zin: van vreemde smetten vrij weggehaalt is:
Versie 2 Wien Neêrlands bloed in de ad'ren vloeit Wien 't hart klopt fier en vrij Wie voor zijn volk van liefde gloeit Verheff' de zang als wij: Hij roem' met allen, welgezind Den onverbreekb're band Die Neêrland en Oranje bindt Vorstin en vaderland (2x) Bescherm, o God! bewaak den grond Waarop onze adem gaat De plek waar onze wieg op stond Wellicht ons sterfuur slaat Wij smeken van Uw vaderhand Met blijden kinderzin Behoud voor 't lieve vaderland Voor land en koningin (2x) Dring' luid, van uit ons feestgedruis De beê den hemel in: Blijv' met ons oud Oranjehuis Het volk steeds één gezin Vorstin en prins prijze ons gezang En 't klinke aan allen kant: Bewaar het vorst'lijk stamhuis lang En 't lieve vaderland (2x) |
Citaat:
|
He ja, laten we in ELK land het volkslied vervangen. En dan doen we dat door middel van nationale festivalletjes, die dan uitmonden in een europees en later een mondiaal festival. Soort van song-achtig iets. Of verliezen we daar altijd.. :rolleyes:
M.a.w. so fucking what. |
Citaat:
|
ooit wel eens van TRADITIE gehoord
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het volkslied is gewoon Hollandsche Glorie die niet veranderd moet worden
|
Gewoon helemaal afschaffen en er iets van Frans Bauer ofzo voor terug nemen. "Hasta la vista, zo is het leven, vanavond staat de hele wereld op z'n kop"....
|
Citaat:
|
Niet veranderen tenzij de Raggende Manne het mogen doen.
|
Ik heb oneens gestemd... ze moeten het Wilhelmus niet veranderen... (bdoel damn... net alsof daar nog iets moois van te maken is)
een nieuw volkslied verzinnen mogen ze van mij wel :) Al denk ik dat daar niet veel moois uitkomt... shit, waarom heb ik niet t boeit me niet gestemd? hm |
Citaat:
On topic: het zal me worst wezen. |
Citaat:
|
Ik las in de krant dat Wilhelmus van Naussaue dat lied zingt en hij is van Duits bloed. Hij zegt alleen maar dat hij dus Duits is. Hij zingt het volk toe.
|
Eigenlijk best raar. Heel Nederland zingt het volkslied, maar niemand weet wat ze eigenlijk zingen.
Toch ben ik ervoor om dit volkslied gewoon te houden. |
Blabla.
|
Citaat:
|
Nergens voor nodig. Wie niet begrijpt waarom er over 'duitschen bloed' of de Spaanse koning gezongen wordt kan zich makkelijk even in de geschiedenis verdiepen voor het hoe en waarom daarvan. Laat het maar lekker zoals het is, verder boeit het mij ook weinig.
|
Zo laten.
|
Niet veranderen, ik ken net alle 14 coupletten uit mn hoofd... :o
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:32. |