![]() |
Niveau van studie
N.a.v. een discussie in 'Na HBO bachelor naar Master universiteit?' over het niveau van de universitaire rechtenstudie, maar eens even een nieuwe aparte discussie over dit onderwerp.
|
Citaat:
Maar of dat een goede objectieve maatstaf is? |
Citaat:
|
Citaat:
TN is gewoon ondoenlijk voor diegenen die de exacte vakken verfoeilijken, maar da's nogal wiedes want zonder kennis daarvan bak je er niks van. Maar dat het beta studenten enorm gemakkelijk zou afgaan bij een studie zoals rechten, heh, nee geloof dat maar niet. Ik ken een ir. die rechten doet op de faculteit in deeltijd, die bakt er niks van (herkansing na herkansing). Ook ik als ex-beta student haal zeker niet allemaal 10en, sommige tentamens zijn gewoon verdomde moeilijk! Heel ander vakgebied, heel andere insteek en denkwijze. Appels en peren, zeg maar. ;) |
Citaat:
hoe krijg je dat nou weer voor elkaar :eek: goed, bij elektrotechniek is het nog net wat minder dan 30% en ongeveer 3/5 haakt af in het eerste/begin van het 2e jaar. Ik ga zelf gewoon voor de 42 sp :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
54 van de 60. Twee vakken niet gehaald. |
De studiedruk in uren en in aantal opdrachten van TN is zeker hoger dan van rechten. Mijn broertje studeert technische natuurkunde in Enschede en die is echt veel tijd kwijt aan practica en dergelijke. Maar moeilijk vindt hij het niet. Het komt hem vrijwel aanwaaien, hij hoeft stof maar éen keer te zien om een zeven of een acht te halen voor tentamens waar andere 'betablokkers' met keihard leren nog een onvoldoende voor halen.
Het is maar net wat je ligt, dus, hoewel niemand zal ontkennen dat de studiedruk dus inderdaad hoger ligt. Moeilijk is zo'n subjectief begrip dat er in de praktijk niet echt lekker mee te werken valt. Bij ons (vierdejaars Nederlands recht) worden ook tentamens afgenomen waar nog geen 15% een voldoende op scoort, maar toch vind ik die echt een eitje. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Niveau van rechten in Utrecht is bedroevend laag. Als mensen die een half uur van te voren een samenvatting doorlezen en verder nooit iets gedaan hebben een tentamen kunnen halen klopt er iets niet.
|
Reken je ook de mensen mee die stoppen? JA he? Dan is het geen goede maatstaf :) Je kan denk ik beter kijken naar mensen die het ten minste 2 of 3 jaar volhouden en dan kijken hoeveel van die mensen hun P in 1 jaar halen... Bij ons waren het er ook niet zoveel (technische informatica). Ik was er wel 1 van, maar dit jaar (het tweede) bak ik er weer weinig van :p
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(Ik zit na twee jaar op bijna 120.) |
Je kunt best zoveel studiepunten halen. Ik zit nu ook aan 88 ECTS in éen jaar, waarvan 5 x 14 voor vakken en 18 voor mijn scriptie. Zo moeilijk is dat niet. Hangt een beetje van de studie af.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dit jaar zit ik met de scriptie erbij aan 65.7 ECTS of zo, heb meer gedaan dan nodig was in ieder geval. ;) |
Het verschilt ook erg per afstudeerrichting. De meeste afstudeerrichtingen bevatten alleen vakken van 7 ECTS, alleen in de richting ondernemingsrecht zijn het drie of vier grote vakken (al naar gelang je keuze) van 14 ECTS, omdat dat een nogal specifiek terrein is.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar zoals ik al zei verschilt het dus per richting. Als je bij ons bijvoorbeeld de richting strafrecht kiest, dan heb je vrijwel alleen maar vakken van 7 en soms zelfs 4 ECTS, terwijl je bij ondernemingsrecht alleen maar 14 ECTS-vakken hebt. :) |
Bij ons is het bij omschakeling naar ECTS soms naar boven, soms naar beneden afgerond; er zijn vakken van 2, 3, 4 en 5 ECTS.
Uiteindelijk maakt het niet zo gek veel uit, je moet het uiteindelijk toch wel allemaal halen. |
Citaat:
Hoe kan dit trouwens joh? http://www.jur.kun.nl/index.cfm?frame=heao :s Dat zou niet mogen. :mad: |
Bij ons (letteren, UU) krijg je voor elk vak standaard 7,5 ects (als je het haalt natuurlijk).
|
bij ons ( aardwetenschappen, ook aan de uu) krijg je of 7,5 of 3,75 ects
|
Warning, this thread is derailing fast. :p
|
|het gaat alleen maar over Rechtsgeleerdheid. Geen bal aan:p
Wat het niveau van mijn studie is? Wel aardig, iig beter dan de vorige;p |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|