![]() |
Regering-Bush verliest "enemy combatant" zaken voor de Supreme Court
Hamdi vs Rumsfeld: De regering heeft het recht om Amerikaanse burgers die in het buitenland vechten tegen de VS gevangen te zetten, maar niet zonder judicial review.
Rasul vs Bush: De Amerikaanse rechtbanken hebben wel jurisdictie over Guantánamo Bay. De zaak Padilla vs Rumsfeld werd niet op inhoud behandeld omdat Rumsfeld de verkeerde persoon was in de habeas corpus-petitie. Zie ook de Supreme Court-site. |
(y) gelukkig weet het hogergerechts hof nog een beetje wat het doet
|
een beetje idd, want ze vinden t wel ok dat je iemand opsluit zonder proces ... er moet dan ooit op ten duur na verloop van maanden wel een proces beginnen, maar vooral niet te snel want het zijn tenslotte terroristen
|
Rechtsvorderingen tegen Bush c.q. Rumsfeld in personam? Grappig.
|
Citaat:
Citaat:
|
Ik weet dat het Angelsaksische recht geen strikt onderscheid tussen privaatrecht en publiekrecht kent zoals wij dat kennen, maar waarom ging het fout in de Padilla-zaak?
|
Citaat:
Een ander ding was dat het ook ingediend was bij de verkeerde rechtbank. |
Goed dat er nog een minieme hoeveelheid rechtvaardigheid is in de VS. (Y)
|
Citaat:
|
Jezus, hoelang gaat dat duren voordat ze de zaak Padilla daadwerkelijk gaan behandelen?
Over Hamdi, heb ik dit goed begrepen: De Amerikaanse president kan Amerikaanse burgers tot "enemy combatants" verklaren en hen zonder vorm van proces de gevangenis in lazeren, waarna de "combatants" hun status kunnen aanvechten om zo eventueel judicial review te krijgen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ze hebben ueberhaupt toch geen status?
|
Citaat:
Ik vraag me af of via een omweg alsnog een toetsing mogelijk is van hun penitentiaire positie, of dat de Amerikaanse rechtbanken dat eenvoudigweg weigeren. Als dat laatste het geval zou zijn, zou deze uitspraak zonder betekenis zijn, want relatieve competentie zonder absolute competentie is natuurlijk zinledig. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:21. |