![]() |
Even eerlijk zijn nu.
Boeit het jou ene reet of er in bepaalde delen van de wereld dagelijks vele mensen sterven aan aids, honger of wat dan ook of denk je van 'relax, meer plek, eten etc. voor mij'
Kijk eens diep in je hart. Durf jij jezelf recht aan te kijken in de spiegel? Ik wel. |
't Is rot voor die mensen. Maar of ik d'r wakker van lig? Welnee. Ik ben niet bij machte directe invloed op zulks te hebben (en ja, ontwikkelingshulp is slechts een druppel op een fokkin' hete plaat) dus kan ik d'r ook niet wakker van liggen.
Pas wanneer "de hoge heren" ècht een beter Afrika willen, door bijvoorbeeld dààr het graan vandaan te halen in plaats van gebruik te maken van zwaar gesubsidieerde akkertjes in Nederland zal ik me er actiever voor inzetten. |
ja, het boeit me zeker wel
als ik later de invloedrijke regisseur ben die ik hoop te worden zal ik me hier ook zeker voor inzetten, ik vind ook dat 'het westen' best wat mag inleveren |
ik haaaaat het om het leed van andere te zien , en heb soms plaatsvervangende schaamte voor onze welvaart, en overbodige luxes,terwijl er landen vol mensen zijn die niet zeker zijn van 1 normale maaltijd op een dag, dan schaam ik me diep, niet uit religeuse overwegingen,maar puur als mens.
Ook alle oorlogen en de daardoor verpeste kinderzieltjes raken me diep. Verder ben ik niet zo idealistisch ofzo, ik ga niet de linkse activist uithangen,want ik vind wel dat we mogen genieten van de leuke dingen hier. |
De Westerse wereld heeft zich ook ooit uit een diep dal opgewerkt, waarom kunnen die mensen daar dat niet?
En ja nu kun je zeggen dat 'wij' het in de jaren van kolonisatie verpest hebben in Afrika, maar dat is al zo lang geleden dat men ons daar niet op mag aanspreken. |
Ik voel me er niet verantwoordelijk voor, maar het interesseert me natuurlijk wel. Veel kan ik helaas niet doen, behalve dan wat fair-tradeproducten kopen en vegetarisme promoten (massaal vegetarisme zou de ecologie wel behoorlijk verbeteren dus dat is een mooi doel om naar te streven).
|
niet echt nee.
|
ja ik kan eerlijk zeggen dat ik het mee ten zeerste aantrek dat er mensen sterven aan aids, honger, etc
|
Genoeg om te reageren op dit topic.
|
Ik vind het zonder grap echt vreselijk, alleen ik doe erook niks aan, dus ik heb geen recht van spreken.
|
Neuh
en trouwens "honger" bestaat niet |
Citaat:
Dom wijf. |
Ja, jammer dat de welvaart zo verdeeld is. Er wakker van liggen doe ik niet. Wij mogen best genieten van de luxe die de meesten van ons hier in het Westen hebben. Dat mensen het elders moeilijker hebben, betekent niet dat wij welvarenden onszelf moeten wegcijferen.
En wat betreft het bijdragen aan het 'welvaartsprobleem': laat de regeringen van de betreffende landen eens minder corrupt wezen en het probleem samen oplossen. Ik heb daar geen inspraak in of de juiste hoeveelheid macht om daar verandering in te brengen. |
Citaat:
|
Dat zie je toch?
[/offtopic] |
Nou om eerlijk te zijn is er een groot deel van de wereldbevolking die ik graag het hoekje om zou helpen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
'Kom niet moeilijk doen swa.'
|
Citaat:
|
Citaat:
Misschien ben ik zelfs wel blij voor die kinderen. Doodgaan in plaats van een armzalig, onhygiënisch, een leven gevuld met ziektes en virussen te leven? Dit maakt heus geen slecht mens van me, want ik weet zeker dat er een heleboel mensen serieus niet veel om geven. Ze zullen wel zeggen: "Ahw wat erg" Natuurlijk, want niemand verdient zo'n bestaan. Maar diep van binnen interesseert het ze echt bar weinig. |
Ja, daarom ga ik er ook wat aan doen.
|
Citaat:
|
Nee, daar ben ik net te egoistisch voor...
|
Ik zou daar best wel wat in het politiek willen doen.
|
Ik ben een ongelooflijke egoïst, daarom geef ik slechts 30 euro per maand aan goede doelen. Dat mensen sterven, tsja. Jammer, maar daar kan ik in mijn eentje weinig aan doen en als ik droevig zou moeten zijn voor iedere dode in deze wereld had ik ook geen leven.
|
Nope, mijn dagelijkse beslommeringen zijn belangrijker. Het gaat immers om mij.
Wel kan ik van een zielige reclame van een organisatie even denken: "Goh". En dan ga ik weer lekker aan mijn gang. Gamen ofzo... |
Eigenlijk ben ik dat ook wel.
Citaat:
|
Ik kan niet zeggen dat het me niets doet dat het oneerlijk verdeeld is. Maar ik kan ook niet zeggen dat ik er nachten van wakker lig. Het intereseert me wel in zekere mate dat ik die mensen een beter leven gun. Maar ik ben niet heel actief om er iets aan te veranderen (zou ook niet echt weten hoe)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
en ja, dat boeit mij wel. |
Ja ik maak me zeker wel druk om problemen die wij in de westerse wereld niet hebben. Ik ben zelf ook niet in de westerse wereld geboren... dus weet misschien meer af van de problemen die daar spelen dan 'de gemiddelde westerling.'
Om te leven zul jeje toch ook (vooral) moeten richten op je eigen problemen. Als mensen kunnen kiezen tussen het redden van 100 mensenlevens (van mensen die ze niet kennen) en wel of niet overgaan bijv... dan zullen ze wel kiezen voor het redden van die levens... maar ondertussen maken ze zich meer duk over het wel of niet overgaan. Dat staat dichterbij. Ik weet nog niet wat ik in de toekomst ga doen... maar ik zal proberen de wereld te 'verbeteren'... voor mensen hier en ook voor de mensen die wonen op de plaats waar ik geboren ben... als het kan ook nog op andere plaatsen... tsja ik doe mijn best :) Wakkerliggen van problemen op wereldschaal? Daar wordt niemand beter van... |
Citaat:
|
Ik vind het uiteraard triest maar dan vooral voor de nabestaanden van die mensen daar. Ik heb er zelf niet zoveel mee, ik ken die mensen niet. Natuurlijk is het erg maar ik ga niet om mensen lopen rouwen die ik niet ken. Ik denk dan ook niet dat ik nu meer plek en meer eten krijg. Zo egoistisch ben ik nou ook weer niet.
|
Citaat:
|
Mooi niet.
|
Citaat:
|
Het klinkt misschien nogal egoïstisch, maar ik kan er echt niet mee zitten. Het is jammer, maar helaas. En om dan meteen even de volledige vraag te beantwoorden; met die gedachte kan ik mijzelf prima aankijken in de spiegel.
|
Citaat:
En verder is het natuurlijk onzin om te rouwen om elke dode, maar dat doet dan ook niemand. Dat is een heel ander verhaal dan opmerken dat de welvaart niet eerlijk verdeeld is en het daar niet mee eens zijn en daar verandering in willen brengen. |
Honger bestaat wel.
Dus ik ga zo maar even wat eten. Dan bestaat het weer een tijd niet. |
Ik ben er niet verantwoordelijk voor en als ik goede doelen geef, weet ik niet waar het terechtkomt.
|
Ja, het boeit me zeker wel.
|
Ik vind het kut, maar wij zijn thuis lid van verschillende stichtingen die die mensen helpen, dus ik lig er niet echt wakker van ofzo.
|
Citaat:
en wat myuki zei: Citaat:
|
Ik heb er jaren van wakker gelegen, maar op een dag moet je accepteren dat je er niet heel veel aan kan doen. Ik geef aan goede doelen, maar heb nog geen goed doel gevonden dat echt iets groots kan bereiken. Alles gaat met kleine stapjes, en heel weinig is maar echt op de toekomst gericht. Dus ja, daar blijf ik naar zoeken.
Ik kan mezelf goed aankijken in de spiegel. |
Ik sta daar zeker wel bij stil, maar ik lig er niet wakker van. Je kan er ook zo weinig aan doen, het is zo ver weg. Maar echt iets doen dat helpt, dat is ontzettend moeilijk.
|
als het geld nou niet werd uitegeven aan de vernietiging van mensen (wapens) zou er gelijk ook nog eens vrede zijn.
(dit is alleen te idealistisch voor de vs.) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:12. |