![]() |
[hardeschijf] korte aansluiting
Ik heb een computer van 't werk van m'n pa gekregen, en daar zit een hardeschijf in met een kortere aansluiting dan ik normaal gewend bent. Ben IDE aansluitingen gewend :) Wat voor aansluiting zou dit kunnen zijn? EIDE? Of ATA, er stond namelijk bij de jumperinstellingen van de hardeschijf iets over een niet-ATA hardeschijf als secondary hardeschijf (een jumper daarvoor).
Ik wou er namelijk een hardeschijf bij in zetten van een andere computer, een IDE hardeschijf. En zou ik dan bijv. een gevalletje kunnen kopen met zo'n korte aansluiting en zo'n grote (IDE) aansluiting, zodat dit wel mogelijk wordt? edit: Er zijn 3 aansluitingen: floppy, primary ide, secondary ide (heb ik nu dus gelezen). Het moeten dus wel IDE aansluitingen zijn, maar wel een andere IDE soort... Want ik heb dus in alle andere computers (waren wat ouder trouwens) van die lange IDE aansluitingen gezien. Is Serial ATA een soort IDE aansluiting? En kan ik een snoertje gebruiken die deze aansluiting omzet naar een langere IDE aansluiting? |
Dat zal wel óf een SCSI, of een Serial ATA-aansluiting zijn.
Volgens mij hebben alle moederborden wel een IDE-aansluiting dus je zo gewoon een IDE kabel moeten kunnen kopen en die in het moederbord pluggen. |
Citaat:
|
Een S-ATA kabel ziet er zo uit:
http://www.mdgroup.ru/mdnet/userdata.../img/sata1.jpg Ik denk dat dat het dan is, want je weet hoe een IDE-kabel eruit ziet en die is het dus niet, zeg jij. SCSI zal wel niet, heb net gekeken en dat is ook zo'n brede aansluiting. Mijn fout :p |
Citaat:
- edit - dat heb je dus al gezegd :p |
Euhm, het topic kan gesloten worden. Ik heb me namelijk verkeken...het is wel een gewone IDE aansluiting! :s
Maar nu weet ik in ieder geval hoe Serial ATA eruit ziet! :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
een UW kabel is wel breder dan een 40pins....want UW is euh...52pins ofzo? (UW kabel vind je bijv. bij de meeste scsi branders...) uw2 is overigens 68pins of iets dergelijks.. maar op een kleiner oppervlak...(dit vind je veelal bij hardeschijven) |
Citaat:
|
Citaat:
nix geen IDE onboard... |
Citaat:
Vroeger liep het heel erg door elkaar, echt om gek van te worden. Nu is het makkelijk. Het wat oudere spul werkt met Ultra3/Ultra160 SCSI, en haalt de 160 MB/s. Het nieuwere spul werkt met Ultra4/Ultra320 SCSI en haalt de 320 MB/s. Allebei met 68 pins aansluitingen, maar voor hotswap toepassingen zijn er ook schijven met 80 pins aansluitingen. Ook is de SCSI kabel een bus die je aan beide kanten moet afsluiten met een terminator. Anders zit je met een oudere standaard te kutten. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:53. |