![]() |
Cultuurbarbaar?!
Tsja tijdens overloze en nergens-overgaande-msn-gesprekken komen er toch levensbelangrijke vragen te boven.
Wat is een cultuurbarbaar? Wat zijn de kenmerken? Hmmja, eigenlijk best een serieuze vraag. |
Een typisch geval van een levensbelangrijke vraag ja.
|
Cultuurbarbaar is een woord dat verzonnen is door mensen die graag willen bepalen wat cultuur inhoudt. Die mensen vergeten alleen dat cultuur een vorm van samenleving is en niet een museumcollectie. Dus ik vind het maar een onzinwoord.
|
Citaat:
|
Cultuur bestaat niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
En welk onderdeel uit een cultuur is dan belangrijk? |
Taliban
|
Citaat:
Het ging me meer om aspecten die bekend worden geacht. Kan even geen goed voorbeeld geven van een typisch Hollands ding :s |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En nu? |
Een cultuurbarbaar is een Nederlander die met een georganiseerde reis naar Thailand op vakantie gaat en daar de hele dag bier gaat drinken en in het zwembad gaat hangen, de hotelmedewerkers aanspreekt met Ton en Theo en 's avonds zegt 'Je denkt toch niet dat ik rijst ga eten he?' en een bord vol aardappelen en vlees leeg eet die speciaal in overvloed aanwezig zijn voor deze groep onder het luidkeels gezang van Feyenoord liedjes.
maar van Dale zegt gewoon: cul·tuur·bar·baar (de ~ (m.)) 1 [bel.] iem. die geen gevoel voor cultuur heeft |
Citaat:
En het is nog een belgisch woord ook! Nice.. |
Citaat:
|
Citaat:
mensen die geen intresse hebben in cultuur kan je cultuurbarbaar noemen. Toeristen die informatie zoeken over een bepaald cultuur zijn geen cultuurbarbaren. |
wie riep mij?
|
Citaat:
|
Citaat:
kun jij even definiëren wat je bent? |
Een cultuurbarbaar vind ik iemand die bijvoorbeeld nooit Wicky de Viking heeft gezien. Of iemand die niet weet wie Dalí is.
Van Dale: cul·tuur·bar·baar (de ~ (m.)) 1 [bel.] iem. die geen gevoel voor cultuur heeft |
een cultuurbarbaar is iemand die zich totaal niet met cultuur bezig houdt en zich er niet voor interesseert.
|
Een cultuurbarbaar is iemand met een baard van een halve meter, een helm met twee horens op, gekleed in berevel, een knuppel in zijn rechterhand, en in de avonduren een fervent bezoeker van musea
|
Citaat:
|
volgens mn vriendje ben ik een cultuurbarbaar :cool:
|
Donald duck is volgens katrien een cultuurbarbaar, omdat hij geen klassieke muziek draait en geen boeken leest en neit naar museums gaat :o
maar het betekent eigenlijk gewoon cultuurvreemdeling, dus iemand die niets met cultuur heeft. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Cultuurbarbaar is gewoon een leuk scheldwoord.
|
Je bent een cultuurbarbaar als je bijvoorbeeld niet weet wat een cultuurbarbaar nou eigenlijk is. :)
|
Mensen die mijn macht niet erkennen.
|
Citaat:
On-topic: Als anderen in jouw opzicht bepaalde kennis over dingen missen die jij als belangrijk beschouwt is die persoon in jouw ogen een cultuurbarbaar.. |
Een cultuurbarbaar is iemand die geen of onvoldoende kennis bezit van de kunst, de letterkunde en de wetenschap.
Iemand die te weinig algemene ontwikkeling heeft noem je gewoon een proleet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
;) |
Is vast een woord bedacht door de elite die vinden dat zij bepalen wat cultuur is. En, got, wat heb ik een gruwelijke hekel aan die elite ;)
|
Citaat:
Heel slim. ;) |
Een cultuurbarbaar is (meestal) iemand uit de laagste arbeidersklasse, vaak gepaard met geen/VMBO opleiding, die na zijn werk (als hij die uberhaupt wel heeft) op de bank springt, een biertje erbij pakt, tv aanzet en voetbal gaat kijken, meestal ook nog eens luid scheldend omdat zijn favoriete voetbalclub niet naar zijn verwachtingen speelt. Gaat op vakantie naar Renesse met het hele gezin (met de caravan natuurlijk), heeft een absolute hekel aan musea en klassieke muziek, en vindt dat het normaal is om op de camping in de bosjes te plassen en neemt er zijn plezier in om beschaafde mensen belachelijk te maken.
|
jij weet er alles vanaf zeg
|
Citaat:
|
Ik drink soms ook Dubbel fris hoor
|
Trouwens ik ben Gymnasiast, geen VWO'er :D
|
Citaat:
|
Citaat: