Internationalist |
12-05-2002 14:21 |
Het succes van Pim Fortuyn
Hoe je het ook went of keert, Pim Fortuyn heeft een indruk achter gelaten. Vriend en vijand zullen nog menig uur over Hem spreken. Echter vraag ik me af waar die populariteit vandaan komt. Heeft het met de persoon Pim te maken? of met zijn ideeen? of omdat bij gebrek aan beter?
Ik wil het in deze topic niet hebben over Pim, maar over zijn succes en het waarom van het succes
Ten tijde van de moordaanslag was Pim Fortyun bezig met zijn eindsprint, het aftelklen was begonnen. Nooit eerder had iemand in Nederland de politiek zo op z'n kop gezet. Maar hoe deed hij dat....
Ten eerste heb ik het vermoeden dat het de meeste kiezers niet echt om de inhoud te doen was . Deze conclusie trek ik uit het feit dat Pim's ideaal niet realiseer baar was. Pim's politieke plannen hadden extreme concequenties als ze uitgevoerd zouden worden. Het is dus in mijn ogen duidelijk dat als mensen op hem stemmen/stemde dat niet doen/deden wegens de exacte inhoud. Een enkeling zal er daadwerkelijk in gelooft hebben, de meerderheid had er of geen weet van of geen interesse in....
Als tweede punt zal het kunnen dat veel kiezers op hem stemden wegens zijn duidelijk mening mbt sommige maatschappelijk belangrijke politieke vraagstukken. De mening van Pim inzake het asielbeleid was vele male radicaler dan welke nu zittende parlementariër in Nederland dan ook. Ook hij hij over de zorg en het onderwijs een uitgesproken mening.
Echter heb ik het idee dat de bovenstaande zaken slecht de minderheid van zijn kiezers vormd , ik heb zelf namelijk het idee dat het meer komt door zijn charisma. Jaren geleden zagen wij dat ook eens......
Nixon, vice-president onder Eisenhower, ging in 1960 voor een miljoenen publiek in debat met de in de politiek relatieve nobody John F. Kennedy. Kennedy: knap, zelfverzekerd, wel bespraakt. Nixon: machthongerig, grieperig, geen make up (dat was iets voor vrouwen meende hij) en zwetend als een otter.
Radio luisteraars vonden overduidelijk dat Nixon gewonnen had terwijl televisie kijkend Amerika voor Kennedy ging.
Dit maakt het logischer dat het om DE MAN FORTUYN GAAT.
Er is nog een vergelijking te maken en dat gaat om twee spraakmakende geschiedkundige figuren. Het heeft namelijk best wat weg van Jezus en Hitler.
Ook deze personen met grote groepen volgelingen hadden een boek waar ze op refereerde (de bijbel, mein kampf e.d., Pim's boek). Bij Hitler heeft men vaker het vermoeden gehad dat het meer kwam door het blind vertrouwen van het volk in een vriendelijke man dan de inhoud waarmnee hij sprak.
Hoe denken jullie hierover?
*Gaarne geen slotjuh, ik vind dat dit om iets anders gaat dan de andere topics. Het zou opzich ook op Psychologie of F en L kunnen, maar het leek me met het oog op de verkiezingen wel hier passen........*
|