![]() |
rennen naar mijn overleden vader
Donkere zuilen schieten om me heen,
Rennen door de ritselende bladeren, Grafzerken aan weerszijden, Ik zoek de jouwe, Maar wacht, Ik zoek jou. Waar ben je toch gebleven, Zoals in mijn herinnering, Ik wil je zien. Niet zoals nu, In een urn, Maar in het echt. Ik ren door, Waarheen weet ik niet, Bliksem slaat in, Donder bij heldere hemel, Wie voelt mijn pijn, Zoals ik dat doe, Waar ben je! |
Heftig gedicht... vooral omdat de regellengte steeds korter wordt, het tempo daardoor wordt verhoogd en er hierdoor een enorme spanningsboog ontstaat. Dat vind ik echt knap, dat je dat door dit gedicht zo schept, die spanning. Ook de sfeer van het gedicht spreekt mij aan, maar dat komt misschien eerder door een persoonlijke bui.
Het is een direct gedicht, wat denk ik ook voor die heftigheid zorgt. Qua woordgebruik of beeldspraak vind ik het niet super, maar qua inhoud en opbouw des te meer; het raakt me. |
Citaat:
woordgebruik wil ik nog aanscherpen want ik vind het niet netjes dat ik de ene keer een simpel woord pak en dan weer een woord wat je eerder in het oud nederlands verwacht, tja, beeldspraak is altijd lastig bij dit soort gedichten, omdat het gebasseerd is op gevoelens die moeilijk te uiten zijn, heel erg bedank voor je reactie iig |
sluit me aan bij xineof. onwijs veel gevoel en ik denk ook eigenlijk niet dat je het taalgeruik moet gaan veranderen. zoals je zelf al aangeeft, dat is erg lastig omdat het echt een gevoels-gedicht is. ik denk dat het minder mooi enzo zou worden met beeldspraak en dergelijke, dat past er gewoon niet bij.
1 ding... t eind viel me een beetje tegen, kan niet goed aangeven waarom. dat kan naar mijn idee krachtiger. maargoed, wie ben ik om jouw gevoelens die je zo mooi opgeschreven hebt te gaan bekritiseren :D |
Citaat:
|
Kijk dit vind ik nou een mooi gedicht van je..
Vooral dit stukje: Bliksem slaat in, Donder bij heldere hemel, Wie voelt mijn pijn, Zoals ik dat doe, Waar ben je! :) |
Citaat:
ik ben het hier eigenlijk volledig mee eens. goede reactie. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:41. |