![]() |
[Algemeen] Computer doet helemaal niets meer
Hoi allemaal,
Vandaag wilde ik een netwerkkaart inbouwen in een computer met de volgende specificaties: Packard Bell iMedia 6722 VL AMD Athlon XP 1700+ 256MB SDRAM 20 GB HD Savage 4 KM 133A 16 MB shared videokaart Ik heb dus de netwerkkaart in een vrij PCI-slot geplaatst. Ik hbe eerst het voedingskabeltje van de netwerkkaart in een verkeerd aansluitinkje geplaatst. Ik denk dus dat mijn probleem daaraan ligt: ik wilde dus de computer weer opstarten. Probleem: hij doet he-le-maal niets meer. Als ik op het aan-uit knopje druk geeft hij totaal geen teken. Er zit geen aan/en uit knopje bij de aansluitingen, dus daar kan het niet aan liggen. Ik ben eerlijk gezegd nogal bang dat de voeding naar de hemel is, ook door het verkeerd geplaatste voedingskabeltje van de netwerkkaartje. Ik meen ergens gelezen te hebben dat als je je PC opent van Packard Bell je dan alle recht op garantie verliest... best wel een kutsituatie dus. :( Heeft iemand een suggestie hoe ik die PC in hemelsnaam weer aan de praat kan krijgen, of zullen we op zoek moeten gaan naar een andere? Alvast bedankt voor de moeite. :) |
porbeer eens een cmos clear
bovendien is dat 'voedingskabeltje' gewoon een WOL (WakeOnLan) aansluiting |
Heb je een piepend geluid gehoort toen dat gebeurde?Dan heb je waarschijnlijk je voeding naar de hell geholpen.\
Als je van iemand een andere voeding kan lenen, zou ik die eens proberen. Maar een netwerk kaart heeft toch geen extra voeding nodig??? :confused: |
Ik heb geen piepend geluid gehoord... en het is dus geen voedingskabeltje?
Nou wil ik wel een CMOS clear doen, maar we hebben geen handleiding bij dat moederbord zelf gekregen, dus ik heb geen idee waar dat jumpertje zit. |
nee dit is 100% zeker een wake on lan aansluiting (overbodig dus)
|
cmos clear, zoek op je moederbord naar een typenummer van je mobo, en ga op google zoeken naar dat type. Informatie genoeg.
Lijkt me trouwens stug dat de voeding kapot is na het verkeerd aansluiten van een WOL kabel. |
Ik heb ooit wel eens meegemaakt dat er een klein ijzerdraadje uit een stroomdraad in een pci slot was gevallen. Deze zorgde ervoor dat de PC helemaal niets meer deed.
Na ongelofelijk lang zoeken(was mijn 1e XT pc dus wou hem echt heel maken en had echt geen cent voor vervanging :p) vond ik dat ijzerdraadje op puur geluk. Daarna deed hij het weer. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je gewoon een super goed moet kijken. |
Citaat:
maar ff serieus, ik neem aan dat je eerst geprobeerd hebt de situatie te herstellen door de netwerkkaart eruit te halen. Het kan inderdaad de voeding zijn, ik weet echter niet op welke aansluiting je in vredesnaam de computervoeding in je netwerkkaart wilde stoppen :eek: Als hij het met een nieuwe voeding en zonder netwerkkaart het ook niet doet, zou ik idd een CMOS clear overwegen. |
Sommige voedingen blokkeren automatisch de aan/uit-schakeling als er een statische ontlading heeft plaatsgevonden. Dan kun je ze dus niet meer aanzetten, heb ik zelf ook wel eens gehad bij een bepaalde PC. Als je de kast aanraakte en je was statisch geladen, dan sloeg de PC uit en kon hij het eerste kwartier niet meer aan, tenzij je de 220 V-kabel fysiek uit de voeding trok en een paar minuten wachtte tot de relais in de voeding weer neutraal waren.
Dus gewoon even de 220 V-kabel eruittrekken (als je dat nog niet had gedaan), tijdje wachten, PC weer aanzetten. Je weet maar nooit. |
Citaat:
|
Citaat:
Je hebt verschillende spanningen in een pc, er komt 230vac binnen, en dat wordt omgezet naar 5vdc, en 12vdc. Er is voor zover ik weet geen 230vac meer binnen een pc, afgezien van de voeding. |
In de PC wordt inderdaad alleen 12V, 5V, 3.3V en 0V gebruikt, en minlijnen voor het moederbord (24V potentiaalverschil).
Sylph, probeer eens wat nare man zegt en als dat niet helpt, maak je kast open en haal de netwerkkaart er weer uit (had je dat al gedaan?). En je moet natuurlijk nooit een kabeltje zomaar ergens indoen als je niet weet waar het voor is. Ik denk dat jij het op een case fan-header op het moederbord hebt geplaatst, waar b.v. de tekst "FAN_3" boven staat. Daar staat 12V op en dat is echt niet weinig als de weerstand nihil is. |
gewoon netwerkkaart er weer uit, cmos-clear doen (kun je idd wel ff opgoogelen) en zo, doettie t vast wel weer.
over die garantie : je garantie vervalt niet doordat je je pc uitbreid, aangezien dat een normale handeling is bij het gebruik van een pc. D De consumentenbond had hierover een kort geding of zo aangespannen en gewonnen. (tis tuurlijk wel handig als je een netwerkkaartje goed inbouwt... is ook niet zo heel erg moeilijk...) |
Citaat:
|
Citaat:
Ik bedoelde dus 230vac, zal dit ff wijzigen ;) |
Ik zou dolgraag dat CMOS resetten (:p), maar ik heb geen idee hoe dat moet. Kan iemand me dat even uitleggen, ik neem aan dat er een standaardprocedure voor is?
|
Je kunt de cmos resetten door een jumper te verplaatsen op je moederbord. Als je niet weet waar je dit kunt vinden op je moederbord, moet je je moederbord boekje raadplegen. Misschien heb je wat aan het volgende;
http://www.cpubuilders.com/support/cbbb02/faq/002a.jpg |
Citaat:
Verder@Sylph, wat Nare man zegt kan, maar ik heb zo'n vermoeden dat een voeding meer problemen geeft dan een statische ontlading (ook al kan die tot 10000V oplopen). Ik weet namelijk niet precies hoe zo'n PC voeding in elkaar zit, maar ik weet wel dat er lompe condensatoren in zitten die de eventuele piekspanningen kunnen opvangen. Het zullen dus niet de relais zijn waar je op wacht (die zijn behoorlijk binair) maar de RC-tijd van de RC-netwerken. (condensator die via een weerstand ontlaadt) Ik had echter al verwacht dat je de PC van het lichtnet had gehaald en de netwerkkaart had verwijderd.) Hoe is het dan gegaan met je cmos reset?, dan kunnen we verder |
Ik weet juist niet hoe ik dat CMOS moet resetten, daar loop ik op vast, en een snelle blik op Google helpt me ook niet echt verder.
|
Nogmaals, schroef je kast open, zoek naar een type nummer op je moederbord, en google naar dat nummer. 99% kans dat je een online handleiding vind, waar ook instaat hoe je je cmos reset.
En anders post het type van je moederbord hier maar, dan zoek ik wel voor je. ;) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zou ik als eerder doen, als ik in zo'n situatie zat en niet bijster veel ervaring met computerhardware had. |
Citaat:
XX- naar -XX waarbij - een leeg pinnetje is en X een pinnetje is waarover dat kapje zit. Dus simpelweg het kapje gewoon naar links over rechts verplaatsen. Dit doen terwijl de stekker uit je voeding is! 10 seconden wachten en dan weer terugzetten! Dan is je CMOS gecleared, en je BIOS ge'reset'. |
Nu schiet me opeens te binnen dat ik tijdens het installeren een paar van die kapjes er uit heb gehaald, in de foute (en ja, volstrekt belachelijke :bloos: ) veronderstelling dat het beschermkapjes. Nu heb ik dus een vermoeden dat ik er eentje kwijt ben, en ik weet wel zeker dat het daar aan ligt.
|
Kapjes? Jumpers?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
zoek een oude netwerkkaart een oud moederboard of een kapotte harddisk.... er zijn in deze wereld meer jumpertjes dan mensen suc6 met zoeken. mocht het niet lukken en je woond in de omgeving van r'dam? Dan heb ik er nog wel een handje vol voor je:) |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
maar daar zitten natuurlijk inderdaad micro- zo niet nano-componenten in. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus uit je voeding kun je geen 230V halen. tenzij je hem open breekt en wat aansluitinkjes op de primaire spoel soldeert;) |
Citaat:
Dus das iig nog een laatste back-up oplossing voor je :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Dit heb ik uit de PC-active. Ze hadden ook zon kistje waarop stond: zegel breken is garantie weg.
Toen stond er: dit hebben wij ff opgezocht. En zon zegel is helemaal niet waar, dus laat u niet bang maken. (als ik weer thuis ben, zit nu in noorwegen :p zal ik het ff opzoeken) Sowieso ook vaag :s ik kan netzo veel damage doen in me bios of andere software zonder ooit me kast open te trekken :s) |
Als je een videorecorder/tv/dvd of iets anders open rukt is ook je garantie verlopen. dus waarom niet als er 1 of ander lamzak de binnenkant van de pc wil gaan stofzuigen..... zelf bescherming van de fabrikant. Meestal magje gewoon dingen doen aan je pc , maar zodra het oder ondeskundig gebruik valt (en dat is al snel) zeg maar dag naar je garantie..... Ik ga in iedergevaal niemand garantie geven als die komt met een netwerkkaart waar 230 op heeft gestaan :rolleyes:
|
Citaat:
|
Citaat:
zolang je deskundig omgaat met die dingen gaat er nix fout.... als je tijdens het flashen van je bios de stekker eruit trekt oid... tsjaaaaaa ..... maar dat is dus wel de reden waarom compaq, packardbell etc. altijd zoon leuk opstart schermpje hebben met hun eigen logo..... en een hele gekke toetsen combinatie om dat weg te drukken...... zodat de mensen die er nix te zoeken hebben er niet kunnen komen :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:29. |