![]() |
exponentiële functievoorschrift
OWkee even een vraagje waar ik echt niet uitkom, terwijl die volgens mij helemaal niet zo moeilijk moet zijn, komtie:
en grafiek van een groeifunctie gaat door de punten ( 1,5 ) en ( 5,25 ) nu moet er een bijpassende functievoorschrift worden bepaald als het gaat om linieaire groei en als het gaat om exponentiële groei. Het functievoorschrift als het gaat om lineaire groei is: t=5t, die is niet zo moeilijk, het gaat dus om het exponentiële functievoorschrift, weet iemand hoe je dit moet bereken? De formule is in ieder geval: t=ba^t ja even vergeten er iets bij te zetten: in die formule is b, de beginhoeveelheid, maar die weet je dus niet, en a, de groeifactor [Dit bericht is aangepast door Trisia (18-01-2002).] |
5=1+ba^1 en 25=5+ba^5
4=ba^1 en 20=ba^5 Nou a*b=4 en 20= b*a *a^4 dus 20=4*a^4 en de rest doe je zelf maar (klopt dit?? Is lang geleden voor mij, maar lijkt logisch http://forum.scholieren.com/wink.gif) |
Ik veronderstel dat de formule goed is.
Pas gewoon de formule toe. Je moet a en b bepalen. We weten dat de functie door de punten (1,5) en (5,25) gaat. Dus we vervangen t door 1 respectievelijk 5, met als functiewaarde 5, respectievelijk 25. We moeten dus volgend stelsel oplossen naar a en b. 1+b*a^1 = 5 5+b*a^5 = 25 Uit de eerste vergelijking haal je : b = 4/a Substitueren we dan b in de tweede vergelijking, dan krijgen we : 5+4/a * a^5 = 25 <=> a^4 = 5 <=> a = 5^(1/4) of a= -5^(1/4) (We hebben enkel de reële oplossingen nodig). Vullen we nu a en b in in de formule, dan krijgen we (beide waarden van a geven aanleiding tot dezelfde functie) : t+4/5^(1/4) * 5^(t/4) Na vereenvoudiging : t+4*5^((t-1)/4) Als test kun je t weer vervangen door 1 resp. 5, en je zult zien dat je als functiewaarde 5 resp. 25 krijgt. Dus het klopt. |
Oeps.
Verkeerde formule gebruikt. De oplossingsmethode is goed, maar ja, als ik de verkeerde formule gebruik. De oplossing is : f(t) = 5^((t+3)/4) |
Ja maar die klopt nie volgens mij, want er moet dus, als je voor t 1 invult, moet er 5 uitkomen, en als je voor t 5 invult zou er 25 uit moeten komen..
|
f(1) = 5^((1+3)/4) = 5^1 = 5
f(5) = 5^((5+3)/4) = 5^(8/4) = 5^2 = 25 |
ja maar bijvoorbeeld 5^((1+3)/4
je kunt toch niet de macht uitschrijven tegen een grondgetal? en die formule heb ik dus fout opgeschreven... [Dit bericht is aangepast door Trisia (18-01-2002).] |
Om van de exponentiële groeifunctie y=b*a^t de waarden voor a en b te vinden ga je als volgt te werk: omdat de punten ( 1,5 )
en ( 5,25 ) op de grafiek liggen moet gelden: 5=b*a^1 en 25=b*a^5, ofwel b*a=5 en b*a^5=25. We kunnen b*a^5 schrijven als b*a*a^4, wat gelijk is aan 5*a^4, dus er geldt: b*a^5=5*a^4=25, dus a^4=5. Dit geeft: a=5^1/4. Omdat geldt: b*a=5 vinden we: b=5^3/4. De gevraagde groeifunctie wordt nu: y=(5^3/4)*5^t/4. [Dit bericht is aangepast door mathfreak (18-01-2002).] |
Citaat:
|
pol schreef: "Dit is toch identiek aan : y = 5^((t+3)/4)?" Dat klopt. Je rekenmethode was niet erg duidelijk, maar het uiteindelijke resultaat klopt wel. Ik heb mijn antwoord echter in de vorm y=b*a^t laten staan om zo het onderscheid tussen a en b beter duidelijk te maken.
|
mensen heeeeel erg bedankt voor het helpen!!!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:30. |