![]() |
De axioma's van Peano
Er zijn geloof ik 7 axioma's waarop de moderne wiskunde gebaseerd is. Volgens mij zijn dit de axioma's van Peano.
Weet iemand een simpele zinnen aan mij uit te leggen welke dit zijn? bb |
Citaat:
1) 1 is het eerste element van N 2) Bij ieder element n van N hoort een opvolger n' met n'=n+1 3) 1 kan geen opvolger zijn van een natuurlijk getal 4) m'=n' => m=n 5) als M een gegeven verzameling is met 1 als element en als voor ieder element n uit M ook n' in M zit, dan geldt: M=N. Op dit laatste axioma berust het principe van volledige inductie. Dit principe gaat als volgt: laat P(n) een te bewijzen uitspraak over de natuurlijke getallen zijn, dan bewijzen we deze uitspraak als volgt: i) we bewijzen eerst de juistheid van P(1) ii) we veronderstellen dat voor een zekere k P(k) juist is (dit noemen we de inductiehypothese) en bewijzen vervolgens P(k) => P(k'). Dit bewijs wordt de inductiestap genoemd. iii) Omdat P(1) geldt en omdat P(k) => P(k') geldt is P(n) juist voor alle waarden n uit N waarmee P(n) bewezen is. |
ah oke. bedankt voor de moeite. zijn er andere axioma's die wel op de wiskunde als geheel betrekking hebben? Of op andere getallenreeksen?
|
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20. |