![]() |
kindergedichtjes (niet van bekende dichters)
Maar van 'mensen van hier'.
Ik ben voor een wedstrijd een site aan het maken voor basisschoolleerlingen over onder andere de Nederlandse taal. Nou weet ik dat bijvoorbeeld Dreamerfly wel eens gedichtjes schrijft die heel geschikt zijn voor kinderen in de basisschoolleeftijd, maar misschien zijn er wel meer mensen die dat ook doen? En misschien mag ik die gedichtjes op de site plaatsen (natuurlijk met naam van de schrijver/schrijfster)? Laat dan hier een berichtje achter met je gedicht of stuur me een pm of mail. Heel erg bedankt alvast! :) Ik hoop dat deze topic hier (op dop) mag. :bloos: |
Citaat:
Om zelf ook een bijdrage te leveren: 1. Ik wil wel naar je toe Lief jongetje, wat doe je daar ik weet wel wat je denkt Lief jongetje, wat doe je daar mijn eigen ik die stilletjes doch liever met jou mengt Lief jongetje, ik mis je waar ben je nu naartoe? Lief jongetje, ik mis je ik wil wel van je houden maar alsjeblieft, vertel me hoe 2. Kinderkikkergedicht Spelend langs de waterkant verbluffend snel voorbij een tintelend gevoel - en dan - danselend 'plons' langs de rand Lieve Groenerd, waar ben je nu? daarnet was je nog hierboven 'kwaak en kwaak, ik spring en duik' zo snel en niet te geloven Gelukkig was je erbij, vandaag met je grote blauwbruine ogen je volgde zijn roep, en 'floep!' een sprong in de sloot, ingeto-gen 3. Stapstenen Ik stap van steen tot steen tot ik in het diepe val Bereken mijn kans en spring de berg op weer omhoog Ik ben niet rood met zwarte stippen maar ik doe mijn best en sta op en op en op en op Tot ik je aankijk en zeg ‘sta je daar weer mooi te zijn, help me liever even!’ Ik droom zo lief. Soms. 4. door jonge ogen ben niet moe wil niet gaan slapen maar het moet, zoals je zei duik snel onder stuur alles weg zo is het goed, zoals je zei het is zo donker maar mag niet bang zijn want dat hoort niet, zoals je zei ach alsjeblief ik heb je nodig wees toch ook eens lief voor mij Bedoel je dit soort gedichtjes? Ik ben erg benieuwd wat je ervan vindt :). |
Schreef anneeeeeeeeeeeee niet van dat soort gedichtjes?
|
Citaat:
;) :p Anne (of Anneee :p) schreef volgens mij idd ook wel eens zo iets. :) @xineof: idd dat soort gedichtjes. :) Mag ik er één (of meerdere, moet ik nog ff kijken :)) gebruiken op de site (neem aan van wel, anders zou je ze niet posten ;))? En welke naam moet ik er dan bij zetten? En Dreamerfly schrijft ze natuurlijk ook. ;) Bijvoorbeeld: Citaat:
|
Tuurlijk mag je ze gebruiken :). Laat je wel weten welke je gebruikt :)?
|
Knuffel een zonnestraal
Ontbonden van de zwaartekracht, val je lachend door de lucht. Springend, dartelend, van wolk tot wolk. Ontbonden van de regels, knuffel je een zonnestraal. je bent vrij. De prinses Achter het kleine raampje, daar boven in de toren. ’Woont’ een prinsesje met gouden haar en mooie spitse oren. Verveeld verborgen huilt ze zachtjes, strijkt ze snikkend langs haar wang. Wachten op een sprookjes prins duurt haar al veel te lang. Terwijl er weer een zuchtje wind aait langs haar perfecte kinnetje. kijkt ze dromend en zucht ze zacht: ‘Was ik maar een boerinnetje’ 2 gedichtjes die de wat jongere mensen ook aanspreken, mocht je ze willen gebruiken mag dat. Laat 't alleen wel ff weten :) (zet ze dan onder Jeffrey Sen :) ) |
Als ik 's morgens wakker word
Mamma maakt een boterham één met kaas, en één met worst En ik krijg een grote beker melk want die is voor de dorst Na een nachtje slapen - en ik geef het eerlijk toe - Moet ik toch goed wakker worden want ik ben nog aardig moe Als mijn boterhammen op zijn en ik heerlijk heb ontbeten Poets ik goed mijn tanden want ik heb net gegeten Daarna ga ik nog douchen kleed ik mij netjes aan Want het wordt al bijna tijd om weer naar school te gaan Dan zeg ik pappa snel gedag geef ik mamma nog een zoen Stap ik op mijn fietsje maar moet ik wel voorzichtig doen Want mamma heeft geleerd als iedereen naar school toe gaat Kan het heel erg druk zijn rijdt er veel verkeer op straat Ik kijk naar links, ik kijk naar rechts vervolgens nog een tweede keer En als ik aankom op mijn school zet ik goed mijn fietsje neer Ik volg wat lessen taal, geschiedenis en rekenen Daarna mogen we terug naar huis en vanmiddag... gaan we tekenen! |
@Anno 1986: Heb je die zelf geschreven? Ik vind hem echt geweldig. :D :) (y)
|
Dankje...
Ja, heb m dus zelf ff voor je geschreven....plagiaat is toch ook verboden neem ik aan? ;) Grtjs. |
Je gedichtje is lief Anno 1986 :D
|
Citaat:
Je hebt hem 'ff' geschreven? Dan mag je er gerust meer schrijven. ;) :p |
vanavond.....ik ga nu eten ;)
Grtjs. |
Anno 1986: supergaaf gedicht, echt heel stoer :cool:.
Hoeveel heb je er eigenlijk nodig, Leonoor? Offtopic: Oja Leonie, volgens het fotoboek is jouw leeftijd 2003 :confused: |
Citaat:
Offtopic: Het (nieuwe) fotoboek sucks. :o T'is lelijk, d'r zitten extreem veel fouten in en je kan dingen zelf nog niet aanpassen... |
Citaat:
Offtopic: Ik ben ook nog niet helemaal in extase over het fotoboek... je kan nl. geen foto's meer bekijken van andere personen als je zelf geen fotoboek hebt, volgens mij :(. En ik heb geen fotoboek :(. |
December
Meestal in de winter als de zomer is geweest Heb ik zin in alle dagen is heb bijna altijd feest Want eerst ben ik nog jarig daarna komt Sinterklaas Dan krijg ik wat cadeautjes en eet ik teveel speculaas Als Sinterklaas helaas daarna weer terug naar Spanje gaat Dan wordt het alweer tijd dat de Kerstman komen gaat Opnieuw krijg ik cadeautjes en we eten weer heel veel Daarvan word ik wat misselijk zie ik ook een beetje geel Vervolgens komt er vuurwerk maar dat is pas middernacht Toch vind ik dat het mooiste want we hebben lang gewacht Op al het mooie vuurwerk wel een heel jaar lang Nu vind ik dat echt geweldig maar vroeger...was ik best wel bang! |
Popje het rupsje fladderde van blad naar blad,
"Kijk pappa, al weer een gat". "Popje, wel netjes langs het randje eten", "Anders kan je het toetje wel vergeten". Popje at zich rond en rond, Totdat hij op een dag zijn pappa vond, "Pappa, wat doe je nou?" "Kijk maar hoe ik mijn popje bouw" Met lange halen van hier en daar, Weefde pappa zijn popje klaar. "Wacht maar popje, een aantal dagen", "Dag krijg antwoord op al jouw vragen". Popje lag nog ekker te slapen, Maar toen ineens begon het te kraken. "Hai popje hier ben ik weer!" "Let maar goed op want jij moet de volgende keer" Toen kroop zijn vader uit het popje, Eerst zijn vleugels en toen zijn kopje. He?? pappa was pappa niet meer. Pappa was veranderd in veel meer. "Pappa hoe kan dat nou?" "Je hebt vleugels en zijn zijn helemaal blauw!" "Popje ik ben nu een vlinder", "zo is er weer een rupsje minder". "Bouw later je eigen pop", "En onthou!, eerst je vleugels en dan je kop". Popje is nu nog wat te klein, Maar ooit zal ook hij, een mooie blauwe vlinder zijn... |
@iamcj: En dat zeg je dan niet even? :D Waar haal jij dat nou weer vandaan? Gister 'even' geschreven of al veel eerder? :p
|
Klein kindje Schommel,
Groot kindje maakt Rommel, Klaas slaat op de Trommel, ram! ram! ram! volwassenen uit Lommel. |
Citaat:
Een leuk topic & idee!. Leuk om de kinderen in aanraking te laten komen met gedichten!:) Vanwaar kies je voor gedicht van niet bekende (kinder)dichters? Ik wil het resultaat straks van de site natuurlijk zijn :) ! Oja, je mag het gedicht gebruiken :p Behoefte aan nog meer gedichten? |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Altijd. :) |
Citaat:
Ik begrijp 't :) Citaat:
|
Oja, ik zal binnenkort nog even kijken of ik ene leukje heb...
|
Citaat:
Vandaag heb ik bij een aantal gedichtjes tekeningentjes gemaakt. :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(... gezocht ...) Ik heb een aantal gedichtjes over getypt. Kijk maar of je er iets aan hebt. Die van W-A en Maxima is bijvoorbeeld wel gedateerd. Over Maxima en Willem-Alexander Ik ben Maxima en ik voel me heel erg blij. Want ik ga lekker trouwen met Alex aan mij zij. Ik ben Willem-Alexander en Maxima wordt mijn vrouw. Ik wil graag met haar trouwen omdat ik van haar hou. Morgen zijn wij man en vrouw en we blijven bij elkaar. Niet voor heel heel even maar voor honderdduizend jaar! In het gras Ik lig in het gras Jij roept warme taal zachte woorden Ik ben opgestaan, te snel Zwarte stippen rode vlekken gekriebel in mijn gezicht van jouw blonde haren En blauwe lieve ogen kijken Ik staar terug Zwarte stippen vervagen Rode vlekken worden rode jas (Ik lag in het gras totdat jij er was) (straks wel meer :)) |
Citaat:
ff alle plaatjes die ik tot nog toe gemaakt heb in één ietsje gepropt: http://leonoor.scholieren.com/fotos/nieuw/dop.swf |
Citaat:
|
Idd heel lief.....
Thumbs up for you (Y) Grtjs. |
:bloos:
D'r moet iig nog een rups bij en dan verder nog ff kijken. :) Maan + sterren horen btw bij mijn eigen gedichtje. :) |
Knipoog ; )
Ik kan niet dichten dus dicht ik maar niet en in plaats van te dichten schrijf ik wel een lied. Een lied over liefde een lied over pijn. Laat mij voor 2 dagen je engeltje zijn. Do re mi fááá so la ti dóóó! Ik kan ook niet zingen dus doe ik maar zo: dit liedje rijmt zoals je wel ziet. Maar als je dom bent zie je dat niet! Klein oorlogsgedichtje Kind in het donker, verloren, verweesd. Verlaten in kelders, geen ouders, gedood. Kind in het donker, de bommen gevreesd. Kind zonder leven, in oorlog, zo groot. |
ik wil wel mijn schriften eens napluizen.
Deze weet ik wel, al is het eerder een knipooggedicht dan echt een kindergedichtje. Wolkjes Kleine plukjes schapenvacht dreven voor de zon die hield trouw de wacht dat de weerwolf hen niet pakken kon. |
En ik heb er nog meer herinner ik me nu. Vroeger kon ik best wel leuke knipooggedichtjes maken al trok de rest op nix. Het vorige is uit 97.
Deze is uit begin 96: Roos Rozen Rode rozen Blozen Rode Blos Rode rozen doen rood blozen Rozenrood Rode roos Rood rood roos Roos roos rood met wit word Roze Als je er zo nog wilt, roep maar. |
Citaat:
Is een 'knipooggedicht' iets? (En zo ja, wat? ;)) Of noem je het zelf zo? :) Ik vind hem btw (y). :) |
Ik noem ze zelf zo :). Het is geschreven als ehm... niet echt om de gevoelens, niet om de poëzie op zich, niet om het metrum ofzo, maar echt om te spelen. Met woorden, knipoogjes (de letterlijke weerwolf bij de plukjes schapenvacht - roze is een klankverandering, maar in belgië zeggen ze niet ròze maar rooze, zoals rozen, dat geeft ook weer iets anders, je zegt hetzelfde, maar het is iets totaal anders, terwijl het in Nederland echt een leuke klankverandering geeft).
Als ik het weer een beetje duidelijk uitleg ^^. Ik had zo vroeger een stel gekmakende gedichten, totaal niet interessant op gebied van kwaliteit, maar wel heel leuk. Ik geef je nog 2 voorbeelden, maar die zullen minder bruikbaar zijn. Ook uit begin 96: Appelblauwzeegroen Appelblauwzeegroen Appelgroenzeeblauw Groenappelblauwzee Groenzeeblauwappel Blauwzeegroenappel Blauwappelgroenzee Zeeblauwappelgroen Zeegroenappelblauw... Ik weet het niet meer Maar een ding weet ik zeker: Ik hou van jou. (en ja, appelblauwzeegroen is echt een kleur beste mensen :D) Hemel Hemel Zo Blauw Blauw als een Pauw Pauwblauw Hemelsblauw Pauweblauw in het hemelsblauw Zon in hemelsblauw met pauwblauw Zonnegeel Kemelgeel Kemelgeel in hemelsblauw met pauwblauw Spiegelt zich in Zeeblauw Kemelgeel in hemelsblauw met pauwblauw spiegelt zich in zeeblauw strand aan zee strandgeel Zandgeel Kemelgeel in hemelsblauw met pauwblauw spiegelt zich in zeeblauw aan het zandgeel In dat zand: Jij en ik Elkaar trouw Eeuwig trouw Kemelgeel in hemelsblauw met pauwblauw spiegelt zich in zeeblauw aan het zandgeel met eeuwige trouw Waarom? Omdat ik van je hou! Dat was mijn gekmaakgedicht ^^ ook uit 96. En nog zoiets :D weer zelfde periode. Bloem Een bloem, een blom In een vaas, in een kom Overal blommen In vazen en in kommen Een vaas valt: weg blommen! Wat kan mij dat bommen... En ze zijn nog erger geworden. Een gedicht waarin in elke zin het woord begrijp wel voorkomt. En wie was ik, met een hele filosofische inslag (als ik wist wie ik zal zijn, was ik dan wel die ik die ik ben...). Ik heb al veel stadia gehad ^^ 97: Sst! Doodse stilte zwijgen der mensen BOEM! De speld valt... SSST! Ik bedoel maar :D. Kleinklein kleutertje heb ik ook al vermengd met een gedicht... Oeh... uit 95: (hou je vast...) De hond. waf, waf, waf, waf, waf, waf, waf, waf, wafwaf, waf, waf ... Hihi, ik moet er gewoon zelf weer om lachen, maar ik zal nog eens zoeken naar wat dingetjes voor je. |
Zijn er btw heel misschien toevallig ook nog mensen met Engelstalige kindergedichtjes? ;)
|
Als je trouwens een bekend zou willen gebruiken, er is een geweldig gedichtje (wel meer) van Toon Hermans:
'Wat wil je worden' vroeg de juf, 't was in de derde klas ik keek haar aan en wist het niet, 'k dacht dat ik al iets was. Geniaal. :D |
Citaat:
Dies leuk!! :D |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:42. |