![]() |
een klein begin
nouja.. ik ben na een maand totaal niets op papier gezet te hebben 3 minuten geleden begonnen :)
1 De pont was het moeilijkste obstakel. Al kende ik de kapitein al jaren, misschien wist hij er al van. Misschien had hij het al gehoord van z’n vrouw, die in het dorp de positie innam van plaatselijke achterklapkoningin en door de jaren heen al velen weggepest had met haar treiterige kinderachtige gedrag. Haar slechtste gewoonte was het altijd maar weer aanhalen van haar adellijke titel om zo meer respect af te dwingen bij de nieuwkomers in het dorp, barones van een of ander stadje in Frankrijk was ze, en getrouwd met een schipper. Niemand dacht er aan om op die donkere maandagmorgen met het pont te gaan en zo gebeurde het dat ik samen met de kapitein de overtocht maakte in z’n kleine overdekte stuurhut en uitkeek over de Waal waar nog een dikke mistlaag over heen hing. Als een wolk wolk van bruinkoolgas dat in de dalen van Oost-Europa maar bleef hangen en alles op z’n weg vies, vuil en grauw maakte. Ergens op de helft van de overtocht keek hij me ineens indringend aan en zonder ook maar één keer met z’n ogen te knipperen vroeg hij of z’n vrouw gelijk had. |
het pont = de pont
opstakel = obstakel wolk wolk = wolk Het is een kort begin, maar vanaf de 2e alinea word het redelijk interessant. De laatste zin maakt me dan weer nieuwschierig :) |
eerste alinea: ik zie ergens drie keer 'al' in je stukje, staat niet zo mooi. Ik vraag me sowieso af wat het eerste deel van die zin voor functie heeft.
Al kende ik de kapitein al jaren, misschien wist hij er al van. Spoort toch niet? tweede alinea: Als een wolk wolk van bruinkoolgas dat in de dalen van Oost-Europa maar bleef hangen en alles op z’n weg vies, vuil en grauw maakte. hoort die tweede wolk? Lijkt me niet. Verder aardig stukje, roept vragen op. Ik wil meer :) Grim |
goh, en dat studeert dan Nederlands :bloos: , sorry, ik had het stuk nog niet echt nagekeken op foutjes :)
|
Citaat:
Grim |
Citaat:
|
Whaha.. sorry hoor :bloos: Ik twijfel altijd.. net zoals met enigzins :P
|
Citaat:
|
Citaat:
Grim |
Citaat:
|
ik zal eens kijken of ik er een stuk aan kan breien, ik heb wel wat ideeen :) (en daar zit geen trema's op, i know :P)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
verguizen?
Grim |
Citaat:
1 afkraken |
verguisen ja :D
|
Citaat:
|
Weer wat geleerd :D
Grim- is nog niet helemaal over de onomapatee heen... |
tis een gek woord idd, ik kan me je frons wel voorstellen :)
|
Citaat:
Grim- wijze les voor alle fronsende gekken |
verwonderd u niet, verbaast u slechts... (y)
|
-weet de aandacht ten eerste niet te trekken en ten tweede al helemaal niet vast te houden
-probeert veel te veel onnozele details in een zinnetje te proppen -een ding eraan is toch al positief, het is zo ongeloofwaardig dat de volgende afleveringen al niet veel slechter meer kunnen maar voor de rest is het een mooi verhaal hoor |
wow, dank u meester! Ik ben vereerd met uw briljante opbouwende kritiek doorspekt met zoveel kwaliteit en zulke goede onderbouwingen. Dat ik nog ooit zo goed als u mag worden...
NOT! Sorry, met je commentaar kan ik vrij weinig... :) |
Citaat:
Xinzang, niet zo gepikeerd vriend, zijn mening. Ga met de vloeiende beweging. Vertaald lijkt dat nergens naar. Go with the flow :cool: :D |
Citaat:
kutzussen toch altijd.... :o (met het puntje van teveel in een zin proppen had ze wel gelijk :p;)) |
:D Mijn zusje is het huis al uit.
|
Citaat:
|
Niet heel logisch vind ik het feit dat een vrouw van adel (die zich daar zoals je schrijft nog op laat voorstaan ook) getrouwd is met een simpele pont- euhm... pontschipper? (Pontvaarder, pontnaardeoverkantbrenger, pontbestuurder, pontkapitein? hm...).
Verder vind ik het gebruik van 'z'n' niet zo mooi, 'zijn' gewoon uitgeschreven leest wat mij betreft lekkerder. De alinea 'Gisteren reed - voortuin tikkertje' vind ik erg goed (watergraaf :)) Tenslotte algemeen: ik weet bij god niet welke kant je nou op wil met dit verhaal, maar ergens trekt het me wel. Hoewel de laatste alinea opeens wel heel... anders is. (En helemaal tenslotte: Citaat:
|
Hier de oppas. Tsk, ik stond daar aan de bushalte :D
Ik vind het een best verhaal. Te lui om verder op in te gaan. Maar beter dan doorsnee. |
Citaat:
|
Ver-haal-tje ver-haal-tje VER-HAAL-TJE :D
Oorlog en vrede, perfect nachtkast literatuur. Het blijft er namelijk liggen :p |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:36. |