![]() |
kans rekenen
weet iemand hoe ik dit moet oplossen? ik kom er niet uit.
er moet een commissie van 5 leden gekozen worden bij een vereniging met 40 leden, van die 40 is er 1 voorzitter en 3 andere bestuursleden. vraag: hoe groot is de kans dat de voorzitter en minstens 1 ander bestuurslid tot de commissie behoort. |
kijk, volges mij moet je met complement werken, de kans bereken dat je geen van die bestuursleden hebt...
dus..... 1 - (combinatie van 5 uit 36 / combinatie van 5 uit 36) kan je eraan uit? ik weet nie hoe je het anders moet formuleren... maar dan kom ik uit 0.427 dus 43% kans dat is eigenlijk wel veel, ik hoop dat ik het juist heb gedaan.... |
De berekening is:
1 - (36 boven 5 / 40 boven 5)= 0,427 Je antwoord was goed, dus ik denk dat die berekening van jou een typefoutje was. |
ok, thnx
|
Jullie vergeten dat de kans op de voorzitter + 4 'normale' leden er ook nog af moet.
Ik denk dat het ongeveer zo moet: 1 - (36 boven 5 / 40 boven 5) - (39 boven 4 / 40 boven 5) = 0,302 = 30% [Dit bericht is aangepast door Arie Haan (24-01-2002).] |
met je rekenmachine
|
Dit soort kansberekeningen kun je heel gemakkelijk oplossen met je grafische rekenmachine (n.a.w. heb je die wel?!?).
Mocht je er niet uitkomen, laat het me dan even weten. Succes. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41. |