![]() |
Taal en Lifestyle
Wat zijn bij jullie in de h00d populaire uitspraken of taalgewoontes?
Hebben jullie een geheime spreekcode die je hebt overgenomen van je opa, die in het verzet zat tijdens WOII? Populaire slang of gewoon een dialect dat je gebruikt? Wat zijn populaire uitspraken? En natuurlijk: past dit bij je lifestyle? Ts begint: Bij mij in de buurt wordt weleens 'plat' gepraat (woon in een klein dorp in de Achterhoek :o ), maar daar doe ik niet aan mee. (Naar mijn mening) populaire woorden hier zijn onder andere: Lam. Bom (bijvoorbeeld: bomkoud). Chill ( :rolleyes: ). Lauw. (Helemaal) Loco. Waus. Maf. Kats van het padje. Serieus (aan het einde van een zin). Echt (aan het einde van een zin). Heus (aam het einde van een zin). Ik kan wat dingen zijn vergeten. :o |
niet echt in mn regio, maar bij mij op school zijn de woorden tumor en schimmel veelgebruikt (er zijn ook mensen die dat als bijnaam hebben), en ipv zeggen dat iets kut is noemen ze het lelijk.
en ik persoonlijk gebruik schurft vrij vaak, maar daar ben ik alleen in. |
mijn vorige h00d was Parijs en daar spreken ze dus Frans.
mijn h00d hier is een kakh00d namelijk het gooi en daar zeggen ze Pauper Noh Besef!! Doe eens eeeven normaal Hallo, achter een zin ( Ik had het zo gehad daar, halló) Zeker sjiek Maar dát is niet sjiek/ chic/ chique Boeiend Lekker belangrijk Nouja dat zeggen ze overal wel denk ik |
Kats van het padje kende ik nog niet, <3
> hijs echt geil in de bottn > zuur > knallend lam > zekers > hallo achter een zin > puik |
hier in de bredase nassau-scholengemeenschap h00d to tha bone:
- jammer ( i.p.v. stom : die schoenen zijn jammer, hij gedraagt zich echt jammer, wat een jammere situatie) - shit ( als in : vette shit, wat een shit) - sletje ( als koosnaampje, als iemand iets geks doet: wat ben je ook een sletje, hee sletje, hoeistnou?) verder de normale shizzle, en ik zeg overal rete- voor. retegoed, retekoud, retelekker ( :confused: ), retereten. En ik zeg heel vaak jeezus man, soo tering, pakt em op zun bakkes, en dat soort ordinaire verwerpelijke taal. En 'Muhaha. Muhahaha. Muha. Muha' is een bij mij veel gehoorde uitspraak/exclamatie/opmerking. |
Kanker, beter is dit een moeilijk relaxed topic.
Henk Mul ! |
Tja, we wonen bij Enschede in de buurt en daarom gebruiken we vaak een Twents accent voor de grap.
Verder gebruiken wat vrienden van school (en ik soms): - Lam, - zoep'n en beuk'n, das't leem, dat brengt de mensen bie mekoar, - euri, - iedereen haat mij! - Haha, geweldig! - Boeiend! - "Pijn in de beentjes!" - Ciao! - Anders doe je even normaal ofzo! :D - Kom oet Losser en 'k weet van niks. - Ik haat jullie allemaal, motherfuckers! - Da's mie alto! - 'Lelijk' i.p.v. 'kut'. ;) - Nog geneukt? - Mabel hè? - Verdamveld noch mal!* - Lol. - Het neukt me allemaal geen lul! *Damveld is een leraar bij ons op school. Een vriend en ik gebruiken: - Boze boer, - boze koe, - lam zuipen. Een vriendin en ik gebruiken: - oeh. Een andere vriend en ik gebruiken: -Doooh... (Als iemand iets doms heeft gedaan ofzo. ;)) Nog een andere vriend en ik gebruiken: - Beter(s). Alleen ik hier gebruik (soms): - Gaarheid, - gaar - truiheid, :P - mixed emotions, - pauper, - cave canem, - (beetje) jammer, - arrivederci! - Dat is irrelevant, waar het hier om gaat is... - Hallo ofzo! |
vuil in plaats van goor vb. wat een vuil filmpje!
ja, alloww op het einde van de zin zetten: 'hij ging daar staan, ja alloww, niet moeilijk dat hij nu dood is" stoer in plaats van cool vb. stoer programma "allez Jos" synoniem van ja alloww zwaar in plaats van heel 'zwaar cool' nog veel andere die ik nu vergeten ben...:p |
ja woorden als sletje, ja jeeezus, yo, en wat kakuitspraken. hehe het blijft wel het gooi :rolleyes:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik gooi actheerhoeks, negerh00dtaal en beschaaffd nederlands door elkaar (y) |
vette shit
kei goaf vet ah, das wel boeiend ja... Maar ik praat steeds meer normaal nederlands de laatse tijd. |
Ik hou het hier allemaal niet meer bij. Weet wel dat bijna niks een normale naam heeft :s
Maar gelukkig zijn er ook mensen die algemeen beschaafd nederlands kunnen praten:) |
Mijn woordjes:
Moederneuker Stierenpoep Dat zuigt best wel hard Iemand versieren: iemand pimpen shelby :s gaylord Ja=Jup Nee=Nope Jost En veel mensen gebruiken bij ons: Vet Dóh Geil Chill Relaxt |
sowieso
beter (ala beter doe je dat even oid) huuuuh suuuuuuuuuper vet mooie dingen (stiekum zeggen niet zo veel mensen dat)en met sip op nummer 1: awesome |
- flikker toch kaal
- knetterbiele - leukleuk - ben je blij? Sja en nog wat in 't plat, maar kan ik hier beter niet neerzetten.. |
hier zeggen we,
Proleet sjabbo pauper Duitser ben je blij flikker toch Kaal uitmuntend |
Umh tja...
Mijn stopwoordjes en veel gebruikte woorden.:p - Shit he - Kut (hoe origineel :| ) - "he" achter elke zin - erg he? - ja zekers - yep - logisch - sommigen (als iemand heeel dom doet ofzo. :s ) Dat was het wel zo'n beetje.:) |
Citaat:
Gezellig.... "Hee, daar heb je tumor!!" :confused: |
Citaat:
|
Ik zeg veels te vaak:
"Nou, woepie!" (sarcastisch natuurlijk) "Bruut joh" "jaaaaaaja" "das best wel een puik plan" "Jostie!" "Hou je hoofd, moederneuker!" en natuurlijk: "Jezus tering takke tyfus!!!!" Ik kom uit Rotterdam |
we trekken m los
what's up (als in, whats up metdie vraag ofzo) chick kutters serieus (jij bent serieus zo lelijk, om maar wat te noemen) sloerie/sletje etc voor de gein en kààànkerrrr, maar dat trek ik niet. ohja, dat trek ik niet dus. en dit alles wordt aangevuld met t achterhoeks (n) |
vage shit
slechte shit ik gebruik dan het woord: pauper :o alles met ''kei'' ervoor.. keigaaf etc. kansloos yoooo! :( |
Nog wat toevoegingen van mijn kant:
- Je schoenen zijn vies (als in: het zou mij een worst wezen :o ). - Vele 'scheldwoorden' met een naam en iets lomps, enkele voorbeelden: Albinoreetkever Sjors, Obi Jan Kenobi, Pauper Hans, Zure Ada, Parmaham Kees, Sukkel Bennie etc, eigenlijk zijn ze niet eens leuk maargoed. :o - N'oh. - Cowabonga dude. - Helemaal rats van de kaart. - Rats maf in de kop. - Lijp. - Space. - Mag ik je om een gunst vragen? - Zou ik van jou kunnen verlangen? - Dwaas. - Puur. Etc. |
- lam
- boel - kei - achter elke zin 'man' zeggen - sletje |
-minder
-beter -tsjong -greppelslet woon in leeuwarden :confused: |
chick
chill sloerie sletje snol boer kaashoofd echt zo van.../ik had zoiets van../echt zo.. (echt zo van, alsof iemand dat ziet, weetjewel) weetjewel iel jammer ipv kut of slecht of stom pauper je moeder dat is het net niet fout dus (achter aan de zin, vooraan de zin, of gewoon tussendoor om een gesprek af te kappen) |
Citaat:
|
- knetterdope
|
- het zal me jeuken
- ik weet van toeten noch blazen - je weet toch - slutty! |
Chill
Chick Ik ga naar m'n kerel (als in het vriendje) Ik ga met al m'n homies blingen in .... Sloerie Sletje! Beetje jammer Lam gaan Loooooos gaan Serieus achter elke zin etc. |
Ik roep ook altijd graag:
HOEEEEEEEERRRRRRRR!!!! Maar als ik in een nette bui ben noem ik ze 'vieze prostituee'... |
Citaat:
|
nu je het zegt trimm trabbie
op festivals roep ik altijd net zo lang "Hoeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeréeeeeeeeeeeeen totdat heel de camping/ festival weide mee begint te hoeeeruh/schreeuwen... Zo das pas straf (y) |
ohja, awesome natuurlijk, maar dat is dan meer amersfoort
en daamn homie was ook een veelgebruikt woord. |
-Ey moetje (als in ey maat :| )
-Freinen Gerard! (niet zo snel) -'t is fris ad de vis.(tis maar koud) -Gij moet u muil houwen of ksla op uw tanden/bril (zwijg) - Ey flikker (gewoon aanwpreking) of ey andersgeaarde als we in vreemde buien zijn. -kerel (aanspreking) -wijf( meisje) -kind(aanspreking van iedereen jonger dan uzelf) - mijn oudjes ( ouders) -cunt -kut Wat een woordenschat hebben wij toch. Jongerentaal :cool: |
Citaat:
maareh, -chick/chickheid -knul -poef, paf of pief (een van de 3, en dan om iemand aan te spreken. "hee pief") -bruut/bruutheid/vette bruutheid -verdikkie/potverdikkie -tyfusherrie (bij slechte muziek) -sodeju -ha-ha-ha-ha (als in: irritant spongebob achtig lachje wat sarcastisch bedoeld is) -chill -vet -godverdegodverde.. (ga zo maar ff door, als ik erg agressief ben als iets niet lukt) -optyfen -aju met een du -aju zonder du -tabee -diep triest -uitermate -op msn heel vaak hm of mjah voor een zin -als ik iets serieus aan t uitleggen ben vaak "ik bedoel" of "snapje" achter een zin jemig wat een lijst :o |
Kill (= jongen of man)
Chickie (wat meisjes tegen elkaar zeggen: Heeee geil chickie van me! :rolleyes: ) Kapot Droog Ouwe achter elke zin.. (vb: Kapot droog ouwe :p ) Lelijk (als in stom..) Echt achter elke zin (Ik ben kapot moe echt, ouwe.. ofzo :p ) Expres verkeerde voorzetsels gebruiken (die meisje, deze boek... :| ) Ik woon trouwens in de buurt van Amsterdam :cool: |
Hier is vooral populair :
Jammerrrr Spijtig Spannend, allemaal sarcastisch natuurlijk :cool: . Nee? achter een zin Darrrr Schouderoptrek met klanken erbij,ik kan het niet uitleggen. Wiiiijs [leuk] Koel Mmmm Mmmmmmiiiiiinder + handbewegingen erbij. :| |
Eh, niet echt aparte woorden (Arnhem). Ik hoorde wel laatste iemand uit mijn klas zeggen: "Ja? Woohoow, dat is echt waanzinnig" ipv dat is leuk/gaaf/cool.
|
Lais Gents!
Hoera! |
Citaat:
|
Chick/Chickie
Jeeeezus D'oh Chill Sweet Hoe leuk/hoe lekker/hoe dom Vet Reeeeelaxed |
:D Ook Gent.
Edoch onze taal lijkt niet op elkaar. |
Citaat:
Het wordt vooral gebruikt onder vrienden,is ook niet echt Gents? |
homo
en dan in positieve zin. Net als smurfen smurf zeggen. Behalve dat heteros best wel homo mogen zegen. Ik ga even naar een vriend; ik ga even naar mn homo. Even dit boek uithomoën. De bal-, tiet- en kont-knijp move. hoer bij meisjes. |
ait
a-relaxt |
Ik heb een hekel aan dat soort woorden. (n)
|
A
achterwiel rijksdaalder afgebrand platzak aggenebbish slecht afpeigeren uitputten aftaaien stoppen afzakkertje glaasje drinken na afloop amsterdammertje paaltje,laatste drank uit de fles B bamzaaien gokspelletje bargoens dieventaal barrel troep,rommel befgajes rechter begaffelen uitzoeken beis Twee,dubbeltje bekaaid slecht bekakt verwaand bekatting afsnauwen belatafelen belazerd benenwagen lopen benepakhuis mager mens beseibelen in de maling nemen besjoemelen bedriegen besodemieterd iemand bedriegen,ellendig voelen besollemen betalen betoft die is goed af biets op andermans zak teren bikkesement pakkie brood blauw iemand die dronken is blinde maupie eerst zien en dan geloven blits de toer ergens mee maken bloedlijer scheldwoord bonje ruzie hebben brief geld,gele brief = 25 gulden bijgoochem bij de hand persoon C cent geen cent te makke = niets hebben D dallesdekker armoedig iemand dokken tegen je zin betalen dollen iemand voor de gek houden douw gevangenis straf drukken zich uit de voeten maken drijfsijssie zwemvogel E eikel scheldwoord emmeren zeuren etterlijer scheldwoord F fiets 5 gulden = 2 achterwielen fikken vingers fiselefasie gezicht flapdrol scheldwoord fok bril G gabber vriend gajes slecht mens gallemieze helemaal blut zijn gallish ik word naar van je gannef boeffie gappen stelen gebbetje grapje gedeist koest houden geeltje 25 gulden geheimschrijver stiekemerd gein pret hebben gekloft netjes gekleed gis bij de hand gok neus goser kerel gotspe brutaliteit goudvink met geluk rijk geworden graftak scheldwoord gribus engerd griepen iemand sarren groentje beginneling groep krijg de groep = scheldwoord grijpstuiver iets bijverdienen H haarlemmerdijkie iemand in de maling nemen habbekrats kleinigheid haggelen minachting handgeld iets aanbetalen handgift het eerst ontvangen geld hasses kop hassebassie borreltje heibel ergens drukte over maken heikneuter stommerd heitje kwartje hengst een hengst verkopen = klap geven hens in de fik staan = brand hompetent slecht cafe hoogwerker marktkoopman die boven publiek uit werkt hoterdebotel knettergek zijn houtje katholiek zijn hozen handel goedkoop maar agressief verkopen hufter scheldwoord huis borreltje van de zaak I iebel gek ergens van worden in de roes iets ongezien kopen J jajem jenever jan met de pet arbeider janboerenfluitjes iets makkelijk doen jat hand jatten stelen jatmous eerste geld wordt op gespuugd jatschore gestolen goed jennen sarren jodenlijm spuug joetje 10 gulden jottem ja jouker iets te duur vinden juut smeris = agent K kaaljakker armoedig mens kachel dronken zijn kakement gezicht kanen smakelijk eten kanes hoofd kappen ergens mee ophouden kapsones hoog in de bol hebben kassie wijle dood kassie zes dobbelspel kat geven iemand voor schut zetten kat ze kut voor niets keiltje drankje kelerelijer scheldwoord kering hebben de inkoop eruit hebben kinnesinne afgunst kit politie kits alles in orde klapper je slag slaan in de handel klatsjen bedriegen klepzeiker scheldwoord kloffie kleding klojo scheldwoord kluit veel knaak twee gulden vijftig knobbelen dobbelspel knijsen iets begrijpen koffer bed konkelefoezen iets bepraten kosjer in orde krententuin gevangenis (in Hoorn) kutkammen zeuren kwats onzin kwatten spugen L ladderzat dronken lammetje een gulden vijftig laplazerus werken hard werken lappen gezamelijk iets betalen lapswans scheldwoord lazer op z'n lazer krijgen = er van langs krijgen lazerus dronken leut koffie lik gevangenis link gevaarlijk linke loetje slim iemand linkmiegel sluw iemand loenenaar verradelijk iemand, foute handel lorum dronken zijn los zijn alle handel verkocht hebben los maken wie koopt er alles lou niet lou sjoege geen verstand van hebben lou loene niets gedaan luiken sluiten slapen luizebos scheldwoord lulletje rozewater slapjanus lijp gek lijsen verdienen lijsing de opbrengst van de dag M maf gek maffen slapen mafketel gek iemand majem regen makkie iets wat makkelijk is makke ergens last van hebben maleier dronken mansen geld ophalen op straat (draaiorgel) matsen ik zal mijn best voor je doen matten vechten mazzel geluk meier honderd gulden meieren zeuren meker de hoogste prijs merode armoe mesjogge knettergek meuren slapen mierenneuker scheldwoord mies verachtelijk miesgasser verachtelijk iemand mik maag mikmak de hele boel misjpoge familie moeren kapot maken mokkel meisje Mokum Amsterdam moppen geld hoeveelheid mottig de gaten vallen erin mudje honderd gulden N naatje met de pet als het niets is nassen lekker eten nastoot op het laatst van de dag wat verkopen nebbisj niets neppen oplichten niese meisje nokken er mee ophouden noppes voor niets O oetlul stom iemand oj nou en? oks horloge olms oud ome jan bank van lening ongein niet leuk zijn ontiegelijk enorm oosterijker hebben meevalletje hebben op een dooie staan niets te doen hebben oplazeren weglopen oprotten weggaan opstekertje buitenkansje optater een klap verkopen over je einde geweldig goed P pages bang patjepeeer patser, poenerig iemand pegel gulden peigeren hard werken penages stil penose onderwereld pezen hard werken om er te komen pief man piegem onderkruiper piek gulden pieneut de klos zijn pieremegoggel bootje in slechte staat pierement draaiorgel pietermannen guldens pikken stelen pikketanissie borel pingelen proberen wat van de prijs te krijgen plat iemand platmaken = omkopen platvink portemonnaie pleite weggaan pleuren ergens mee gooien pleuris scheldwoord poen geld poeplap portemonnaie poet gestolen goed pokken scheldwoord porum gezicht pose ik heb geen pose = geen geld heben potloodventer exhibitionist prent bankbiljet pruimentijd tot in de - = tot ziens puin is niets waard R raap recht in z'n gezicht zeggen raggel tegenvaller ragschore slecht spul ranbam iets toewensen rams partij ongeregeld goed rapalje uitschot ratsmodee naar de bliksem raudouwer doordrammer rausjen speuren reuring gezellig druk reutel op de pof kopen ritselen iets regelen roodkopere voor mekaar rooie rug duizend gulden rotten scheten laten rug duizend gulden rus rechercheur rut blut S saffie sigaret sam sam gelijk opdelen sappel druk maken schaften niets mee te maken scheet en 3 knikkers bijna voor niets schnabbel iets bijverdienen schore goederen schorem tuig schorriemorrie uitschot schuier iemand zakkerollen (fig) schuiverd een val maken voor schut zetten voor gek zetten schijt er aan hebben er niets om geven schijtlijster bangerik sjlemiel sul sjoegge verstand ervan hebben slappe was veel geld hebben slingeren iemand oplichten slobber koffie smiezen in de gaten hebben smoel gezicht smoezen onderons praten snaaien eten, stelen snees opkoper gestolen goed snor dat zit wel goed snorder illigale taxichauffeur snuffelhandel gestolen goed sodemieter pak slaag sores problemen spatsie ijswafel spatsies geen geintjes graag spekkoper geluk met de handel hebben spie cent spijkerbak oude auto stennes drukte maken stiekum listig stratemakertje horizontaal doorgesneden brood struinen zoeken stuf drugs stutten ervan door gaan = de stutten trekken T tabak van hebben geen zin meer in hebben takke scheldwoord tandhakke zich verbijten tiet dat loopt gesmeerd tillen iemand oplichten tinnef rommel tof goed toges achterwerk treiter hoofd tremmen pak slaag geven tuig van de richel slecht volk U uilezeik slecht biertje uitgeglejen te veel gedronken uitgenast uitgekookt, slim uitpieren per stuk verkopen uppie in m'n eentje V veiling iemand voor de gek houden verknipt gek verloenen verraden vernachelen in de maling nemen verpatsen verkopen voor schut voor schut gaan = in de gevangenis verschutting te schande zetten versjteren het plezier bederven versliengenen verraden vieskadet smerig iemand voorwiel gulden vracht hebben dronken zijn W witje dubbeltje Z zak opblazen je kan me wat zakkewasser scheldwoord zalfie makkie zeik nemen in de maling nemen zeperd verlies hebben, pech zeven stuiver zogenaamd niets verdiend hebben zielement op z'n donder geven zwemmer rond de handel lopen en verkopen zwijntjesjager fietsendief zwijnen mazzel hebben dat zijn zo'n beetje de woorden waarin ik praat :'-( |
Kan jij daar mee zinnen vormen? :D
Lais, nee niet echt Gents, maar omwille van je naam had ik ff je info bekeken :). Ik woon niet echt in centrum, randgemeente. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:15. |