![]() |
tijd en ruimte
Zonder tijd geen ruimte , geen plaatsen , dus geen levende dingen.
Zonder ruimte geen tijd want men zal hem niet herkenen want zonder ruimte blijft tijd het zelfde en bestaat dus niet. conclusie ruimte en tijd zijn belangrijke dingen. Maar wat is het verschil nu tussen ruimte en tijd en kan je het beïnvloeden door het ene te beïnvloeden als ze als het ware met elkaar verbonden zijn? |
Wow!
|
Wat ?
|
|
Citaat:
Maar wat is het verschil nu tussen ruimte en tijd en kan je het beïnvloeden door het ene te beïnvloeden als ze als het ware met elkaar verbonden zijn? :) |
Citaat:
|
zonder tijd nog steeds ruimte
|
Citaat:
|
Laten we Mephostophilis (:D) voor zijn en alvast de veel bedebatteerde definities van Van Dale erbij pakken - een goed startpunt voor iedere discussie. ;)
|
Citaat:
als er geen tijd is dan verandert er niets en blijft alles hetzelfde maar dan is de ruimte er nog steeds maar je kan dat ook zien als het stilstaan van de tijd en niet het ontbreken van de tijd, in dat geval zou er inderdaad geen ruimte zijn als je de tijd helemaal weghaalt |
zonder ruimte is er nog steeds tijd, alleen niemand om de tijd te observeren.
(stoor je aub niet aan mijn gebrek aan wiskundige onderbouwing ;) ) |
Ruimtetijd is een geheel, ruimte en tijd kun je niet los van elkaar zien.
|
Citaat:
Nog een hersen kronkel Ik ga terug in de tijd en vermoord mijn moeder. Dan zou je kunnen zeggen dat ik niet meer besta, dus kan ik mijn moeder niet vermoorden en dus moet ik tegelijker tijd wel blijven bestaan :confused: Verklaring: heden 2004 in de toekomst daaevan ga ik naar het verleden en vermoord mijn moeder dat is dus later eigenlijk dan 2004 . Denise bestaat dus niet in die toekomst maar wel in het verleden van de toekomst van die moord. tijdbalk als volgt: verleden-heden-verleden als toekomst- heden als toekomst - toekomst toekomst :) |
@I love stars
Als je dit een interessant onderwerp vindt, kan ik Het Universum van Stephen Hawking zeker aanraden. Het is een populair-wetenschappelijk boek over dit onderwerp, wat niet al te veel ingaat op de wiskunde erachter. |
Citaat:
of je maakt door zo'n temporeel conflict in de tijdlijn een nieuwe dimensie aan, je moet immers bestaan hebben om terug te kunnen reizen, het een is nodig voor het andere, dus je zou kunnen zeggen dat dit het bestaan van verschillende dimensies mogelijk maakt. |
Dit slaat dus nergens op (n)
Wat heeft het voor nut om je zoiets af te vragen, dat vraag ik me af kleine filosoofjes onder jullie!! No offence, maar dit is dus wel lachwekkend. |
Citaat:
|
Citaat:
:D ooowjer en wie voelt zich nu ff gedist, ja ooow geoont.. ja ga je maar schamen in een donker hoekje mevrouwtje! |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En als je dat allemaal snapt pak je er een boek bij over quantummechanica, want dat begrijpt niemand. :p |
Citaat:
|
Of tijdreizen is onmogelijk, of je creeerd een parallele wereld. Als je je eigen geschiedenis veranderd dan wordt die nieuwe geschiedenis een geschiedenis voor een nieuwe jij. Je eigen geschiedenis kun je niet veranderen. Lost al die paradoxen op.
Alleen dan kun je dus eigenlijk niet absoluut tijdreizen. Je kunt dan tijdreizen naar allerlei verledens, alleen net niet naar je eigen verleden. Dat vind ik een beetje raar. Welke natuurkundewet gaat daarvoor nu zorgen. Ik heb geen idee. Een andere oplossing is wat anders. Stel ik ga terug in de tijd en ik wil mijn oma doorschieten (hmmm, toch niet zo leuk om dat zo te typen). Als ik dat doe dan kan ik zelf niet bestaat. Dus kan oma niet door mij doodgeschoten worden. Op het moment dat ik oma doodschiet veranderd dan de hele tijdlijn. Een van m'n ouders bestaat niet en m'n andere ouder krijgt met een andere partner een andere kind. Maar op datzelfde moment veranderd de tijd weer. Ik besta dan namelijk ook niet meer. Dus de tijdlijn veranderd zich weer. Ik besta niet en ik heb dus oma ook nooit doodgeschoten. Maar dan veranderd de tijdlijn weer. Oma leeft dus wel, een van m'n ouders dus ook, ik besta weer. En ik ga weer tijdreizen. Weer probeer ik m'n oma dood te schieten. En weer overnieuw. En dan zit je misschien gevangen in een tijdlus. Ten minste, zo klinkt het. Geen idee wat er dan fysiek precies gebeurd. Je wordt immers niet teruggeteleporteert naar een bepaalde plek nadat het is mislukt je oma dood te schieten. Je bevriest dan gewoon lijkt het. In de tijd zelf op het moment dat je de trekker over wilt halen. Dus dan besta je gewoon niet meer in alle tijden na het moment dat je bent gaan tijdreizen. Maar wat ziet je oma dan? Jij komt binnenlopen met een wapen richt en ploef je bent weg? Wat als dat naarbinnen lopen de toekomst totaal veranderd? Ik zie dus niet in hoe je de paradox op kunt lossen terwijl je je eigen verleden niet kunt veranderen. Ik zie ook niet in hoe een natuurkundewet dit kan voorkomen. Het is goed mogelijk dat tijdreizen onmogelijk is of dat tijdreizen de tijd zelf kapot kan maken. |
Citaat:
Citaat:
Btw, ben jij nou nog steeds lid van het scholieren forum?? :| |
Citaat:
bespaar dat jezelf en ons |
Citaat:
|
Citaat:
1. Je krijgt een dimensie scheiding, je eigen verleden verandert dus niet. 2. verleden-heden-toekomstverleden- toekomst heden - toekomst. Het verleden verandert dus niet en het heden ook niet dus je kan de moord plegen. 3. je word gevangen in een tijdlus. wat er dan precies gebeurt, geen idee? zijn er nog meer opties mogelijk? |
Citaat:
Citaat:
Goed, even serieus nu: ik ben inderdaad nog steeds lid van het scholierenforum, en wat mij betreft blijf ik dat ook, tenzij de forumbazen van mening zijn dat het gezien de omstandigheden beter zou zijn om het scholierenforum te verlaten. @I love stars: Niet zo onvriendelijk. Ze bedoelt er op zich niets verkeerds mee, alleen haar formulering komt voor anderen niet altijd even pretig over. |
@Daevrem: Vooruit in de tijd kan theoretisch wel denk ik, alleen Is dat minder leuk want dan is je oma er al niet meer ;)
|
Ik snap optie 2 niet. Wat bedoel je met die opsomming aan het begin?
|
Citaat:
voorbeeld 3 jaar tallen 1676 1999 2000 Naar verleden naar toekomst ja 1676 en dan 1999 en dan 2000 Maar als ik in 2000 een tijdmachine naar 1676 neem wat is dan de goede volgorde , het moet immers 2000 zijn geweest anders kan is niet terug gaan naar 1676. Je kan dan ook stellen dat 1676 de toekomst is van die oude van 1999. De tijdbalk is dan als volgt 1676-1999-2000-1676 -1999-2000- toekomst maar als ik dan weer ga dan krijg je balken. Je klrijgt een soort van dimensies eigenlijk die uiteindelijk weer 1 worden want de tijd moet doorlopen en daarvan krijg je weer splitsingen. die elkaar toekomst en verleden zijn. Ik hoop dat je het nu snap want dit kan ik moeilijk in woorden uitleggen. Ik zal het anders tekenen en naar je email sturen, als je dat tenminste goed vind. Weet jij hoe je het op dit forum kan krijgen? |
2 theorie klopt niet maar weet iemand hoe ik mijn tekening hierop kan krijgen?
|
Citaat:
eenmaal een reis door de tijd en je komt er nooit meer uit... |
Citaat:
tekenen in paint ofzo dan opslaan als afbeelding online zetten kan bijvoorbeeld hier en dan kan je je afbeelding in je post zetten met de IMG knop |
Als je Hawking werkelijk hebt gelezen zul je weten dat hij ervan is overtuigd dat tijdreizen voor macroscopische objecten onmogelijk is.
|
Waaraan ontleed jij de tijd? cq. Wat is voor jouw tijd?
Die vraag is natuurlijk heel erg belangrijk voor het beantwoorden van jouw stelling. |
Tijd is iets dat bedacht is door mensen. Met tijd kunnen wij, mensen, bepaade periodes aangeven, maar ik denk dat er in de natuur geen periode van iets bestaat; er is alleen maar NU.
En omdat tijd bedacht is om ons als handigheid, kunnen we niet in die tijd reizen, dat zou namenlijk reizen in een bedenksel zijn. Dacht ik zo :cool: |
Citaat:
Daarom denk ik dat tijd op zich geen bedenksel van de mens is. Maar tijdperiode's wel. |
Een herinnering:
Je maakt iets mee, dit verandert iets in de chemische structuur ofzo in je hersenen: het wordt opgeslagen. Die verandering blijft bewaart omdat er geen reden is dat het niet bewaart word, en later (ik moet het toch in tijd uitdrukken, daar ben ik toch mens voor) is die verandering er nog steeds, en die verandering heeft invloed op je hersenen, dat is de herinnering |
Citaat:
|
Je kunt 'tijd' wel bedacht noemen door mensen, maar het is een gewoon fysisch begrip wat altijd bestaat tenzij je met de lichtsnelheid beweegt.
|
Citaat:
zou kunnen, niemand heeft het ooit geprobeerd, dus zeker weten doen we niets. |
Citaat:
|
Citaat:
Je kan zeggen dat als het mogelijk is dat we al lang toekomstigreizigers moeten hebben gezien, maar dat hoeft natuurlijk niet op te gaan.................... Ik dacht juist dat de tijd trager ging bij/in snel bewegende voorwerpen . Als je dus een reis met een (super)snel vliegende ruimteschip maakt kan het zijn dat jij 2 jaar ouder terug komt en de rest al 20 jaar ofzo ouder is. |
Citaat:
delta(t) = delta(t0)/sqrt(1-u²/c²) Met t de tijd, t0 rusttijd (tijd als gemeten door stilstaande waarnemer) en u de snelheid. De tijd gaat dus naar oneindig als de snelheid naar de lichtsnelheid gaat. |
@Mephostophilis:
Kun jij iets zinnigs zeggen hoe het met de tijd zit in een zwart gat? Staat die daar stil? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33. |