![]() |
[PC] De pc van de toekomst?
De OQO, de nieuwe mini computer. Met een gewicht van 396 gram, en afmetingen van 12,4 bij 8,6 bij 2,3 cm, is dit de kleinste computer ooit gemaakt.
http://www.oqo.com/hardware/photos/img/37.jpg Het kinderspeeltje heeft een 1 Ghz processor, 20 GB harde schijf en 256 ram, inclusief bluethooth, keyboard en een wireless netwerk. Zie hier het filmpje Wat denken jullie ervan? Flop of nieuwe rage? |
:D
Duuuur natuurlijk! En te klein, als ik een toets in druk toets ik er meteen 4 in! |
flop, dit is te duur en te klein om prettig mobiel te werken. het zit niet in hetzelfde segment als een pda maar heeft wel bijna hetzelfde formaat..
sony heeft er ook een; http://www.tweakers.net/nieuws/33143 |
is wel gaaf, maar eigenlijk nu al weer passe
|
Citaat:
|
gamen wil ik op zon groot mogelijk scherm
dus dit ding valt keihard af :P voor mobiele toepassing gebruik ik wel een palm, daar heb ik geen 1ghz en 20gb hdd voor nodig angezien apps er nauwelijks enkele kb's groot zijn |
Tis wel een geil dingetje :)
|
Citaat:
|
Hoezo wat je een computer noemt? Sommige huishoudens hebben thuis een pc staan die minder kan dan dit dingetje...
|
Citaat:
|
Leuk, maar je hebt er natuurlijk niets aan. Organisers zijn ook nooit een echt succes geworden, hoe handig soms ook - het zijn altijd speeltjes gebleven voor omhooggevallen managers die hun eigen belang veel te hoog inschatten.
Dit blijft ook niet meer dan een gadget. Ik geloof niet in een verdere verkleining van computers. Het zullen altijd voornamelijk bakken voor op of onder het bureau blijven. |
leuk ding, maar de "computer van de toekomst" wordt volgens mij de optische computer :)
|
Citaat:
Maar dat is natuurlijk al wel verre toekomst he. Iets realistischer vooor de nabije toekomst is waarschijnlijk tablet pc's met een oprolbaar scherm en dergelijke zut (chips kunnen ze al zeer klein maken, simpele schermpjes kan je al oprollen, ...) Dit lijkt me wel een flop te worden: onhandig door het kleine formaat, waarschijnlijk veel te duur en er is een te kleine markt voor (tussen PDA <-> Notebook <-> desktop ) |
Citaat:
In Duitsland zijn ze inmiddels al in staat optisch geheugen te maken. (kort uitgelegd in de volgende link) http://www.technieuws.org/cgi-twa/twa.pl/Bonn/343.html en optische transistoren, voor hoge schakelsnelheid zijn inmiddels ook al realiteit. Ook niet-optisch gebeurt er het een en ander, want een van mijn docenten is bezig met een nieuwe techniek voor het schrijven/uitlezen van harde schijven. http://www.el.utwente.nl/smi/views/R...obe/Recording/ Dit is nodig omdat, als de schijfjes meer data gaan bevatten, de draaisnelheid zo hoog wordt dat hij door de geluidsbarriere gaat. Geen draaiende schijven meer dus. Er is dus nog genoeg te doen voor de computer van de toekomst. |
Maar toch zijn dat eigenlijk alleen maar verbeteringen van bestaande technieken. Het oude Winchester-principe (een draaiende schijf met een magnetisch gevoelige kop) is eigenlijk niets meer dan een superversie van de oude platenspeler. Je loopt daar inderdaad snel tegen mechanische grenzen aan, hoewel op dit moment het bereiken van de geluidsbarrière door harde schijven echt nog niet aan de orde is:
snelste harde schijf momenteel: 15k RPM (15.000 tpm, dus 250 tps). Dat is een schijf waarvan de platters 2.75" (6,985 cm) in doorsnee bedragen. Een simpel rekensommetje leert dat het buitenste punt van die platters met zo'n 55 meter per seconde beweegt, oftewel nog geen 200 kilometer per uur. Aangezien de snelheid van geluid in lucht 1234 kilometer per uur is, duurt het nog wel even voor harde schijven zulk een snelheid zullen bereiken - op dit moment is 15.000 tpm alleen mogelijk met schijven die een veel kleinere diameter hebben dan de gangbare 3.4" (bij 3.5" harddisks). De harde schijftechniek heeft er bijna 25 jaar over gedaan om van de oorspronkelijke 3600 tpm-schijven naar de huidige 15k-schijven te komen, dus ik denk niet dat we echt heel snel tegen die grens aanlopen. Bovendien - harde schijven zijn (zo goed als) vacuum, dus wat maakt het uit dat de platters door de geluidsbarrière gaan? Het feit dat dat gebeurt, stelt alleen heel hoge eigen aan de productiemethoden. |
oke, geluidsbarriere problemen zullen zich niet binnen een jaar voordoen. Echter, aangezien de opslagcapaciteit bij benadering elk jaar verdubbelt, wil men problemen bij voorbaat proberen te voorkomen. De verbeteringen in capaciteit gaan niet gepaard met verbeteringen in leessnelheid en toegankelijkheid.
Daarom is het dus nodig om een geschikte opvolger te zoeken. |
Citaat:
Ik weet overigens niet wat de toekomst zal geven op het gebied dat jij aanhaalt (dus de techniek zelf, niet de interface). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:21. |