Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Psychoanalyse (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=89599)

86dagreed 13-05-2002 02:51

Psychoanalyse
 
Nou mensen,

wat vinden we hiervan? Ben je het eens met de omstreden theoireen van Freud, van het Es, het Ich en het Uber-Ich?

Of denk je dat het onzin is en we alles aanleren door middel van gedrag??

laat u maar horen.

damaetas 13-05-2002 07:37

Freuds theoriën zijn lang niet omstreden meer, maar achterhaalt.


(toevalig 'het witte hotel' van DM thomas gelezen?)

Drizzt 13-05-2002 08:12

Freud = crap.

ExeCute 13-05-2002 18:27

Freud heeft heel goed werk verricht hij heeft voor een groot deel het menselijk denken in beeld gebracht

the Comebackkid 13-05-2002 21:04

kwwnie, theorieen kunnen nooit op tegen de waarheid.

Luneige 14-05-2002 08:23

De ideeen van freud zoals Id, ego, etc. zijn misschien een beetje achterhaald. Maar zijn manier van werken wordt nog steeds veel gebruikt in de psychologie. Hij was eigenlijk de voorloper van de "psychologen met een sofa", hij ging patienten niet opsluiten ofzo maar ermee praten.

Ook vind ik dat je geen keuze moet maken tussen Freud en het Behaviourisme (=gedrag kan je aan/afleren). In allebei de "theorieen" zitten wel bruikbare elementen.

mathfreak 14-05-2002 21:10

Citaat:

the Comebackkid schreef:
kwwnie, theorieen kunnen nooit op tegen de waarheid.
Aangenomen natuurlijk dat er zoiets bestaat als "de waarheid".

Drizzt 15-05-2002 07:47

Luneige, je doet het voorkomen alsof psychoanalyse en behaviorism de enige psychologische methoden zijn, wat natuurlijk onzin is. Natuurlijk moet je geen keuze maken, het zijn 2 hele andere dingen, waarvan veel elementen achterhaald en anderen toegevoegd zijn.

Freuds ideeen zijn gewoon wetenschappelijk niet bewijsbaar en voldoen niet aan de eisen om ook als wetenschappelijke theorie beschouwd te kunnen worden.

Behaviorism heeft veel elementen uit de psychologie onderkend en/of uitgesloten. Zo repte men met geen woord over bijvoorbeeld geheugen. Hoe kun je een theorie over leren bedenken, om vervolgens niet uit te leggen waar de geleerde informatie blijft?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:18.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.