![]() |
Werkstuk DNA
...
Ik ben van plan (omdat ik me toch altijd verveel in de vakantie) een werkstuk te maken over DNA. Eerder dit schooljaar ben ik hier al mee in aanraking gekomen en nu wil ik het eigenlijk verder onderzoeken :)! Nu vraag ik me af wat nou leuke "uitdagende" onderzoeksvragen zijn. Zijn er hier mensen die leuke ideeën hebben? |
Wat is je basiskennis?
Het meest interessante is om de histonencode te gaan ontrafelen, echter denk ik niet dat jou dat lukt. :P |
Citaat:
hoe wode de erfelijke informatie doorgegeven? uit welke atoomsoorten bestaan de basen, aminozuren ect... waarom ziet een dna-'molecuul' eruit als een spiraal ? |
Citaat:
|
Citaat:
Heerlijk die opmerking! :D |
ook..
de deling van DNA. hoe ontstaan chromatiden.. de rol van tRNA en mRNA wat zijn mutaties en hoe ontstaan ze de functies van DNA (( niet zo echt uitdagend maar toch..)) |
mijn basiskennis is errúg basis...
ik heb net 3vwo afgesloten... Ik heb dit jaar al wel wat met DNA/RNA/mRNA gedaan dus ik weet al wel wat :) maar nog niet zoveel :) |
Hier kun je in ieder geval nog wel wat info vinden over DNA ed. Is een samenvatting van een deel van een boek van de 6e klas (Biologie Voor Jou).
|
Citaat:
|
hallo E...h
Hier... http://www.digischool.nl/bioplek/ani...oudmolerf.html ... kun je ook veel vinden! |
Citaat:
|
Citaat:
|
standaard onderwerpen zijn:
wat is DNA? (beschrijven waaruit DNA bestaat, wat is het verschil met RNA, hoe is het DNA precies opgevouwen) DNA replicatie (dus uitvogelen hoe dat precies gaat, wat voor eiwitten erbij betrokken zijn enzo, hoe verloopt celdeling) Hoe kunnen er mutaties optreden en wat voor mechanismen heeft het lichaam om die mutaties weer te repareren etc. Daar kun je al heeel veel over schrijven, ik denk dat je daar al ontzettend veel werk aan zult hebben. Je kunt natuurlijk zelf kijken hoe ver je wilt gaan, als je dingen tegenkomt waarvan je denkt "dit gaat veel te diep, dat hoeft allemaal niet in mijn werkstuk" dan moet je dat ook niet doen. :) En je kunt ook nog wat vertellen over eiwitsynthese natuurlijk. Wat zijn ribsomen, wat is RNA, welke soorten zijn er. Als je er vragen over hebt wil ik ze wel beantwoorden, vind ik leuk. :) |
je mag in de vakantie geen werkstuk maken :mad:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Een aminozuur is totaal wat anders dan een DNA molecul. De stoffen vallen beide in verschillende groepen biochemische stoffen en ze hebben beide verschillende functies.
Mij lijkt het interessant om te bekijken hoe een specifiek proces in een cel welke met DNA werkt precies in elkaar steekt. Bijvoorbeeld het uitlezen of het kopieeren. Ik typte trouwens jarenlang 'ect' ipv 'etc' tot ik er op een dag zelf achterkom dat ik het fout deed. Niets mis mee, tenzij je niet dyslectisch bent. |
Chris houdt je mond ja! :p! (ik kan er niets aan doen dat jij het vervelend vind dat ik nieuwe dingen leren leuk vind :p)
tnx voor alle ideeën :), ik kan heel erg veel mee! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zou me meer op processen in de cel richten, bijvoorbeeld eiwitsynthese of mitose/meiose.
|
Citaat:
|
Citaat:
Als ze denkt dat mensen de verkeerde kant op gaan met tips geven, dan vertelt ze dat toch zelf wel. :) |
woa, ik wil echt wel leerlingen als jij in de klas later!
|
Citaat:
|
Laat haar dat nou zelf bepalen, ipv steeds te roepen "daar gaat haar werkstuk niet over!" :)
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een vriend van me had een fundamentele fout gemaakt in de vraagstelling voor z'n afstudeerstriptie. Hij had verder een mooi verslag gemaakt enzo, had meerdere exemplaren in kleur bij een drukker laten maken(moest schijnbaar, hardstikke duur). Maar door die fout kon het hele verslag gelijk in de prullenbak en dan kun je overnieuw beginnen. Dus voor de opdracht uit. Ik weet nog dat op de middelbare school leraren weigerde de opdracht duidelijk te defineren. Irritant was dat. "Ja maar wat moet ik nu precies doen, dit of dat?" Leraar: "Uuh ja, doe maar wat." Dan weet je ook gelijk hoe goed het nagekeken gaat worden. Dus ik ben het helemaal eens met MasterB. Maar je bent dacht ik vrij om zelf een onderwerp te kiezen. Dus je kunt alle kanten nog op. Maar houd je wel streng aan je onderwerp/vraagstelling. |
Citaat:
|
Citaat:
Zij maakt dat werkstuk toch, zij mag toch zelf weten waarover het gaat.. ze maakt het uit zichzelf hoor, omdat ze dat leuk vindt. De enige reden dat jij riep dat eiwitten er niet bij hoorden, was omdat zij zelf zei "ik houd m'n werkstuk over DNA". Mensen geven haar ideeën en dan kan ze zelf wel zien welke kant ze op wil. Je vindt het raar dat ik zeg dat zij mag bepalen wat erin hoort, maar je vindt het niet raar dat jij nu aan het bepalen bent wat erin hoort? Ik vind dat je een beetje vreemd doet.. :| Waar doe je nou moeilijk over.. |
Citaat:
|
Citaat:
Een werkstuk dat over 1 onderwerp gaat, hoort niet buiten de oevers te treden. Daevrem haalde al een goed voorbeeld uit de praktijk aan waarom het niet zou mogen. Wanneer je zelf maar gaat bepalen wat er wel of niet in hoort dan is het einde zoek. Ik geef alleen aan dat eiwitsynthese niet direct in een werkstuk over DNA hoort. |
Dat begrijp ik ook wel, alleen dat je dat in dit topic naar voren brengt is onzin. Ze kan als ze wil de titel aanpassen, enz. Dat regelt ze dan zelf wel met haar leraar/lerares. Dat is helemaal het punt niet.
Je reageert ook nogal fel. Je loopt interessant te doen op een plek waar het totaal niet relevant is. Ik zou zeggen: laat mensen lekker tips geven, daar heeft ze wat aan! Om nou bij iedere tip te zeggen "dit hoort niet in haar werkstuk" is echt onzin, het is haar werkstuk, niet dat van jou. |
Citaat:
|
Ik beweer niet dat je geen tips geeft. :)
Maar je kunt anderen ook rustig tips laten geven. Ze kan dan zelf kijken wat ze ermee doet. Het ligt er maar net aan hoe diep je op een bepaald onderwerp wilt ingaan. Op de middelbare school krijg je ook niet zo uitgebreid info over alle processen, maar je leert wel wat over RNA. Het was trouwens helemaal niet bedoeld om er zo'n uitgebreide discussie van te maken. |
eiwitsynthese kan wel degelijk in een werkstuk over DNA hoor:
beschrijf hoe m-RNA bij de ribosomen met t-RNA kan leiden tot een eiwit volgens mij 100% DNA (transcriptie,translatie enzenz) kies dan idd niet voor een titel als hoe DNA in elkaar zit ofzo dan heeft het werkstuk geen betrekking op de titel en is het onzin. |
Citaat:
|
Biochemie is een van de meest complexe dingen op aarde. Dus pak een smal onderwerp en trek daar harde lijnen omheen.
|
Citaat:
Biochemie gehad? (delen daarvan?) |
des te meer een uitdaging om er een werkstuk over te schrijven als het je interesseert toch ?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maarruh biochemie is idd zo ontzettend breed, en DNA ook. Kies iets interessants uit! Sterrenkundek an natuurlijk ook. Hoofdzaak is dat het je boeit. Succes! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.