![]() |
bij studentenvereniging ook in een studentenhuis?
Ik heb een hele leuke kamer gevonden..verdieping zeg maar met een vriendin samen. Maar ik vroeg me af als je bij een vereniging gaat of je dan ook perse in 1 van hun huizen moet wonen om lid te worden?
|
Nee, dat hoeft niet altijd. Je hebt verenigingen waar het grootste gedeelte van de leden niet in een verenigingshuis woont of die zelfs niet eens eigen verenigingshuizen hebben. Er zijn ook verenigingshuizen waar mensen inwonen die geen lid zijn, hoewel dat minder vaak voorkomt. Wat níet gebruikelijk is, is het wonen in een huis van vereniging A terwijl je zelf lid bent van vereniging B. Dat zorgt geheid voor wrijving.
|
en het corps bijvoorbeeld?
|
Dat weet ik niet precies, maar ik ken genoeg mensen die corpslid zijn en niet in een speciaal corpshuis wonen, maar gewoon bij een hospita of een ander huis.
|
In Enschede ben ik wel eens zo'n huis tegen gekomen en daar was het andersom:
Om in dat huis te wonen moet je lid zijn van de betreffende studentenvereniging. Het is volgens mij echt niet zo dat je in een studentenhuis van die vereniging moet wonen om lid te kunnen worden... |
Ga gewoon niet bij een vereniging.
Allemaal van die zielige bierbrallers die zich zelf niet kunnen vermaken en te beroerd zijn om te studeren. (Voor dat ik alle verenigingsmensen over me heen krijg. Tuurlijk heb ik vooroordelen en tuurlijk generaliseer ik. :p Sorry. :o ) |
Ik wou al zeggen. Bij mijn weten loopt er op de RUG toch wel een aantal zeer gezaghebbende hoogleraren rond die allemaal lid zijn geweest van Vindicat. ;)
|
Citaat:
Wie zie jij als gezaghebbend bij onze juridische faculteit? |
Citaat:
In Leiden zie je vest wel wat verenigingshuizen, hoewel dat niet officieel is, maar je komt niet in dat huis zonder dat je daar lid bent. Ook kom je regelmatig een gemengd huis tegen van 2 of meer verenigingen en ook vaak verenigingsloze studenten. Maar er zijn genoeg mensen, ook van het corps, die niet in een verenigingshuis wonen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Schilfgaarde is ook verbonden geweest aan de UU. Maar ach, over wie hebben we het eigenlijk? Rechten is toch de universitaire studie voor mensen die niet echt academisch zijn, maar wel willen bogen op het cachet van een academische titel. :D
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nee hoeft niet. Ik zit bij een vereniging, maar woon nog gewoon thuis.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben zeker niet met je eens. Ik weet niet hoe het in jou studiestad voor staat maar in Enschede is een onderzoek uitgevoerd een tijdje geleden met als resultaat het feit dat 90% van alle studenten die bij een studentenvereniging zitten binnen 9 jaar hun diploma halen. Buiten de verenigingswereld lag percentage aanzienlijk lager - ik weet niet meer precies hoeveel, ik dacht rond de 70% of zoiets. Ik blijf het nogmaals zeggen : mensen tegen verenigingen hebben geen normale argumenten behalve - het zijn allemaal ballen - terwijl ze die mensen niet eens goed kennen. En het blijft me verbazen hoeveel mensen hun mening willen uiten over dingen waar ze minumum verstand van hebben..... |
Citaat:
Ik heb het over studentenverenigingen in het algemeen. Verder heb je het over 'binnen 9 jaar het diploma halen'. Dat vind ik geen maatstaf. Bijvoorbeeld 8 jaar over 1 opleiding doen (van 4 jaar in mijn geval) is in mijn ogen droevig lang. Uiteraard kun je daarover van mening verschillen, maar ik ben van mening dat je dan niet serieus met je studie bezig bent. Ze zouden beter kunnen uitzoeken hoeveel mensen hun studie van bijvoorbeeld 4 jaar ook daadwerkelijk in die tijd halen of bijvoorbeeld een jaar langer nodig hebben. Dan krijg je naar mijn mening een beter beeld. En in het geval van mensen die geneeskunde studeren zou men na de 6 jaar pas moeten kijken, maar dat lijkt mij logisch. Ten aanzien van je tweede punt: Je legt mij hier in de mond dat ik iets tegen studentenverenigingen heb. Dat heb ik echter nergens gezegd en dat is ook niet zo. Ik heb alleen gezegd dat ik merk dat veel mensen in mijn omgeving er niks van bakken en bij een studentenvereniging zitten. Dat is een wezenlijk vershil. Hebben we nu ruzie???? :D :p |
:D Ruzie :p
wat betreft mn 2e punt had ik het zeker niet tegen jou.....ik heb gewoon zo'n gevoel dat er veel mensen zijn op dit forum die een negatieve maning hebben over verenigingen, dat vind ik behoorlijk jammer. En wat de 8 jaar over je studie betreft. Toen ik nog op de voorslichtingsdagen van de UT ging, ruim anderhalf jaar geleden, eerste speech die we te horen kregen was : Student zijn is meer dan studeren alleen. En dat 'andere' kost zeker veel tijd. hier heb ik niet alleen maar over bier zuipen, maar ook over andere dingen die je meemaakt o.a. in je eerstejaar die ongeloofelijk veel tijd in beslag nemen. Ik heb er zelf over nagedacht en ik zei tegen mijzelf : Liever doe ik 2 jaar meer over mijn studie terwijl ik een superstudententijd beleef dan dat ik een diploma haal binnen 5 jaar en het allerleukste wat ik heb meegemaakt is college bezoeken. En wat ook waar is : sociale mensen, en dat zijn de verenigingsmensen zeker, hebben meer kans op de arbeidsmarkt dat de nerds. Dus ---> iemand die zn studie in 8 jaar afrondt maakt meer kans op een baan dat een 5-jarige student. Het is echt zo. Now its your turn :p |
Citaat:
Verder heb je soms ontgroeningspraktijken waarvan ik denk: dat soort volk hoef ik dan vervolgens niet als sociale contacten te hebben. Natuurlijk besef ik wel dat dit oudere jaars zijn en dat leeftijd/jaargenoten in hetzelfde schuitje zitten. Verder hoeft iemand die puur gericht is op het goed afronden van zijn studie niet per se een nerd te zijn. Ik ken ze wel, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Uiteraard hangt het er ook vanaf hoe je er zelf over denkt, zoals jij al zegt. In mijn ogen is het zeker ook belangrijk om meer te doen dan college volgen, maar ik zie zelf niet in waarom een vereniging daarvoor noodzakelijk zou zijn. Nu ben ik zelf iemand die makkelijk contact legt, dus dat is wel een voordeel. Misschien is het voor mensen die dat minder hebben wel weer heel handig om contacten op te doen bij een vereniging. |
Citaat:
Als we bijvoorbeeld naar Leiden of Groningen kijken, naar de corpora aldaar (Minerva resp. Vindicat) dan zie je dat het daar veel meer draait om tradities en hiërarchie. In die meer traditionele studentensteden (waar je ook Utrecht, Delft en Amsterdam onder mag rekenen) zie je dat mensen die lid zijn van het corps juist gemiddeld veel langer over hun studie doen dan hun niet-georganiseerde jaargenoten. Een uitzondering moet weer worden gemaakt voor Delft. Dat is een traditionele studentenstad met tenminste twee grote traditionele verenigingen (het DSC en Sanctus Vergilius) maar de gemiddelde studieduur van die leden is niet echt veel langer. Dat hangt denk ik grotendeels samen met het feit dat studenten uit Delft (en ook Enschede) serieuzer in hun studie zijn. Immers, je gaat niet een studie als Chemische technologie, Technische natuurkunde of Lucht- en Ruimtevaarttechniek doen 'omdat je niets anders weet'. Dan ga je rechten of bedrijfwetenschappen doen. Bčtastudenten, ook al zitten ze bij het corps, zijn dus gewoon serieuzer. Het zijn juist de rechten- en bedrijfskunde-ballen die bij het corps gaan en vervolgens hun studie totaal verneuken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ballen.
Wat is er nou erg aan, om je studententijd, die nou eenmaal niet de meest decadente tijd van je leven is, een beetje op te poetsen met wat eloquent gebral en wat studentikoos wangedrag. Ik zie echt niet in waarom er altijd zo'n enorm probleem van wordt gemaakt. Hoe vaak moet ik hier nog stereotyperende, quasi moralistische bombardementen aanzien van mensen die alleen maar kijken of er wel of geen kraagje(s) aan het shirtje zit. Ja, nou draai ik het even om idd. Wat denken jullie nou? Dat een beetje arrogant casu quo elitair gedrag meteen betekent dat er geen inhoud te vinden is. Het is nu eenmaal zo dat studenten over het algemeen een redelijk egocentrisch wereldbeeld hebben, simpelweg omdat ze studeren.(of bier drinken met mensen die studeren, en bezig zijn met hun eigen wereld tre verkennen, ook dan pik je het wel op) Geloof me alsjeblieft, als je de mensen, die jullie nu als kakkers of ballen typeren wat beter kent, komen jullie echt wel terug van jullie beeld dat die mensen, of beter, dat wij, allemaal oppervlakkig en arrogant(????) zijn. Tabee. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik nam het louter op voor een groep mensen, liet alleen een mening doorschemeren, dit heeft niets met oppervlakkigheid te maken
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:16. |