![]() |
Wiskundige ontdekkingen
Ik vraag me een beetje af of tegenwoordig nog veel dingen ontdekt worden in de wiskunde. Wat de natuurkunde betreft, hoor ik zo nu en dan nog wel wat, omdat mij dat ten eerste erg interesseert, en omdat ik me daar ten tweede vaak nog wel degelijk een voorstelling van kan maken. (door de hoge abstractie vaak ook niet). Maar qua wiskunde hoor ik helemaal niets, en ik ken ook geen grote wiskundigen van nu (een moderne Gauss ofzo :)) Bestaat er eigenlijk nog een grote ontwikkeling in de wiskunde, of is bijna alles al 'ontdekt' wat een beetje van toepassing kan zijn. Er zijn nog veel bewijzen, die nog gezocht worden weet ik, en men zou vast proberen een mooie unificatie voor elkaar te krijgen, maar ik bedoel meer echte nieuwigheden. Er zijn vast genoeg mensen hier die er wat vanaf weten.
|
Er zijn nog een groot aantal stellingen die nog bewezen moeten worden (als dat kan tenminste). Zo nu en dan gebeurt dat ook nog wel eens. Als er in de fysica iets ontdekt wordt dat niet met de wiskunde beschreven worden kan worden, verzinnen ze zelf iets, en wiskundigen hangen er dan later een wiskundig verhaaltje omheen. :p
|
hallo D..W,
Laat Google eens zoeken op Wiles Fermat Wiles... de nieuwe Gauss? |
hier staat een lijst met opgeloste wiskundige problemen
http://www.mathsoft.com/mathresource...,,1999,00.html voor meer problemen zoek op google: unsolved mathematical problems |
ja, maar ik ben niet zo geinteresseerd in bewijzen van stelling. Meer in nieuwe stellingen enzo. Fermat heb ik al veel over gelezen net als de Riemann hypothese en nog wat. Die problemen zelf zijn redelijk oud. Maar nieuwe problemen, zijn waarschijnlijk sowieso te abstract dat ik ze ook maar een beetje kan volgen.
edit: onopgeloste problemen zijn er genoeg, maar dat bedoel ik dus duidelijk niet. Ik vraag me dus een beetje af of de huidige wiskunde slechts met problemen van 'vroeger' bezig is, of dat er ook wat nieuws komt. |
Misschien bedoel je iets als de superformule?
Recent, dat wel... http://home2.pi.be/vahirtum/Superformule.htm |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33. |