![]() |
Onderwijs hervorming
Hier in België is er bijna niks veranderd door de onderwijs hervorming.
De enige dingen die zijn veranderd zijn: 1. De namen van sommige de opleidingen. 2. Associaties (samenwerking van hogescholen met een universiteit). 3. Twee nieuwe richtingen. Nu is mijn vraag is bij jullie al meer veranderd ? |
'de onderwijshervorming'? Welke? In de afgelopen tien jaar? Of...?
En in het middelbaar onderwijs? Sowieso: vbo en mavo zijn samen vmbo geworden (en daarin zijn ook wel weer dingen veranderd ed). En de bovenbouw van havo en vwo (3/4/5 havo en 4/5/6 vwo) zijn tweede fase geworden (mensen kiezen nu een profiel enz. ipv een (vrij) vakkenpakket). Verder uitleg kost tijd, veel tijd. ;) |
De veranderingen op hogeschool en universiteiten bedoel ik. Door de Bolonga akkoorden. Jullie hebben geluk wij zitten met nog een heel oud systeem voor het secundaire onderwijs.
|
Bolonga akkoorden...?
Heeft dat te maken met het bachelor/master-systeem? Dat is nog (lang) niet overal doorgevoerd. En waar het wel door is gevoerd loopt het geloof ik ook lang niet altijd even geweldig. Qua richtingen komt er vrijwel elk jaar wel iets bij, volgens mij. Ik weet het verschil tussen het vervolgonderwijs in België en Nederland niet echt, dus ik kan sowieso al geen grote verschillen noemen. |
Ik krijg op google één zoekresultaat als ik op "Bolonga akkoorden" zoek...?
[edit]'t is 'Bologna', dat verklaard. ;) Maar dan nog, het zegt me sowieso niks. ;)[/edit] |
Volgens mij is dat idd met Bachelor/Master maar of er veel veranderd is kan ik je niet vertellen. Ik ga namelijk zelf in Belgie studeren en daar is dus niet veel veranderd ;)
|
Citaat:
Swie, kijk eens op www.minocw.nl/ho, de site van het ministerie over het HO, daar kunnen je zoeken naar bama info. |
Maar...België is toch ook een Europees land...? Hoe zit dat dan? Dan zou daar toch ook flink wat moeten veranderen of niet?
|
Citaat:
|
Citaat:
Ja het word ingevoerd vanaf volgend jaar en ik ben een van de eerste die geen graduaat titel zal krijgen maar een professioneel bachelor binnen 3 jaar als het goed verloopt. Alleen de zaken die ik bovenaan vermeld heb zijn al veranderd. En bij mijn weten komen er geen nieuwe veranderingen in de volgende jaren |
Citaat:
Ik ga naar Leuven gaan voor mijn professioneel bachelor in biomedische laboratoriumtechnologie. Maar ik heb al 1 groot probleem ontdekt niemand kan aan de nieuwe benamingen aanuit. |
Citaat:
Bij mij op school hebben we ook nog niet het BaMa gebeuren, iig niet bij mijn opleiding, voor zo ver ik weet. En ook qua studiepunten is dat pas in de loop van dit jaar veranderd, terwijl dat op andere scholen (en universiteiten) al veel eerder gebeurd is, volgens mij. 't wisselt in Nederland erg per school (en uni?), denk ik. |
Citaat:
|
Welke Belg kan even uitleggen hoe de BaMa aldaar zal worden ingevoerd?
|
Er worden studiepunten ingevoerd (heel belachelijk want je moet 60 studiepunten minimum/maximum per jaar volgen) dus niks verandert komt overeen met 1 jaar oude systeem. Samenwerking van hogescholen en universiteiten. En natuurlijk vanaf volgend jaar de nieuwe namen:
professionele en academische bachelor master banaba: bachelor na bachelor manama : master na master .... (duidelijk verschil in benaming van universiteiten en hogeschool diploma’s) Veel nieuwe namen ma op de meeste scholen wat lespakket enz. betreft veranderd niet veel. Alleen de hogeschool waar ik nu zal gaan zal zelfstudie meer moeten inrichten. Van de rest staan er van zo ver ik weet geen nieuwe verandering te wachten. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18. |