![]() |
lichamelijke klachten door psychische angst?
Van jongs af aan maak ik me erg druk om mijn gezondheid. Ik heb heel wat kwaaltjes gehad die uiteindelijk vanzelf over zijn gegaan maar me heel wat stress hebben opgeleverd. Toen ik klein was hoorde ik bijvoorbeeld dat de buurvrouw last had van hartkloppingen...vervolgens kreeg ik door de angst om hartkloppingen ze zelf ook (of iets wat daarop leek). Ook ben ik bang geweest dat ik pfeiffer had (veel moe zijn) en dat ik nekkramp had (de pijn in mn nek kwam door het verkeerd uitvoeren van buikspieroefeningen). Volgens mij hebben veel van mijn pijntjes en kwaaltjes een psychische oorzaak. De laatste tijd heb ik problemen met mijn ontlasting. Ik weet niet of dit een lichamelijke of psychische oorzaak heeft. Vaak duren de kwaaltjes een aantal maanden of zelf jaren,maar uiteindelijk gaan ze vanzelf over. Ik praat er meestal met niemand over en ik ga ook niet naar de dokter. Ik ben als de dood voor de dokter; bang voor pijnlijke onderzoeken en erge uitkomsten. Ook ben ik erg met mijn gewicht bezig. Mijn ideaalgewicht leg ik heel langzaam aan steeds een beetje lager. Ben ik nu hypochondrisch? En is er hier wat aan te doen? Kan ik er zelf wat aan doen?
|
Is vervelend meisje. kijk je geest is een machtig iets. en als jij tegen jezelf blijft zeggen dat je ziek bent dan wordt je dat ook.
gelukkig is het omgekeerde ook mogelijk. wat kan helpen: als je 's Morgens op staat .. raam en gordijnen open. Dan ga je lekker op je bed zitten met je ogen dicht. rustig door je neus in ademen en door je mond uit. als je je prettig en ontspannen voelt maak je in gedachten een lichtpunt in de ruimte die je voor je ziet. dan laat je dat licht steeds wat dichterbij komen tot het je helemaal omsluit en je zelf licht uitstraalt. neem even de tijd om hiervan te genieten. open dan rustig je ogen.. alle negative energieen zijn nu uit je verdwenen probeer dit eens 2 weken elke!!! ochtend en ik denk dat je je stukken beter zal voelen succes |
Op zich is het niet vreemd dat je lichamelijke klachten krijgt als
je geestelijk erg angstig bent; lichaam & geest werken immers samen. Als je dit vaak hebt (en dat heb je, zo te lezen?), lijkt het me geen gek idee om tóch eens naar de huisarts te gaan. Niet in de eerste plaats voor die lichamelijke klachten, maar voor die angsten; daar kan je mee geholpen worden nl... :) |
Ik heb er sommige periodes vrij veel last van maar soms ook helemaal niet...
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17. |