![]() |
[Nieuwe PC] Oordeling / verandering
Ok ik heb dus even een paar uurtjes op het internet gezocht en heb het volgende gevonden.
Bij de meeste dingen heb ik er meer neergezet. Hierover ben ik nog aant twijfelen. Dus misschien kunnen jullie me helpen Behuizing Hiq24.de: Miditower MS-Tech LC401 black ohne Netzteil 39.90 Gistron: Midi-Tower TC - 70 black noPSu 46,90 Processor + Koeler Hiq24.de: AMD Sockel 754 Athlon64 3000 Mhz tray 189.00 AMD Sockel 754 Athlon64 3200 Mhz Box 286.00 Moederbord Gistron: K8S8X AMD 64 75,90 Geheugen (2x) Hiq24.de: Dimm DDR OEM 512MB PC3200 400Mhz CL3 80.90 Dimm DDR OEM 512MB PC3200 400Mhz CL3 80.90 Gistron: DIMM 512 Mb DDR/400 PC-3200 Infineon 84.49 DIMM 512 Mb DDR/400 PC-3200 Infineon 84.49 Harddisk (2x) Salland-automatisering: Hitachi Deskstar 7K250 160GB (7200rpm, SATA, 8MB) 101,- Hitachi Deskstar 7K250 160GB (7200rpm, SATA, 8MB) 101,- DVD-rom Hiq24.de: DVD-Rom Plextor 16x/48x PX116a black 36.90 Gistron: SD-616EEB 16/48x bulk zwart 24,90 DVD rewriter Hiq24.de: DVD-Brenner DUAL LAYER Nec ND2510A +/- 8x schwarz 85.00 Salland-automatisering: 8X DVD Dual SOHW-812S DVD -R(W) & +R(W) 8 x IDE Retail, Zwart 78,- Videokaart Gistron: ATI Radeon 9800Pro AGP(8x) 128MB 189,90 Hiq24.de: VGA Karte Sapphire 9800Pro 128MB TV DVI 198.00 VGA Karte MSI RX9800 Pro 128MB DDR TV out DVI 199.00 Geluidskaart Hiq24.de: Soundkarte Neutral 5.1 19.00 Of Gistron: Soundcard 5.1 PCI Retail 9,90 Netwerkkaart Toetsenbord + Muis Hiq24.de: Tastatur Logitech Cordless Desktop optical black 39.90 http://www.hiq-computer24.de/images/...essdesctop.gif Speakers Headset Hiq24.de: Headset CD-110 mit Mikro 7.90 Headset CD-790 mit Mikro 13.90 Monitor Hiq24.de: Monitor 19 Zoll Belinea 106055 96kHz TCO99 185.00 Monitor 19 Zoll Belinea 106075 95Khz TCO99 152.00 Monitor 19 Zoll Iiyama LS902UT 95Khz TCO99 Vision Master 1451 155.00 Gistron: 19" CRT Yakumo 996N TCO99 139,90 19" CRT LS902UT/95kHz/TCO99 174,90 totaal: iets over de 1200 euro |
|
mijn eigenlijke vraag is
welke processor? is het moederbord voldoende? welk van de twee geheugen? welke videokaart? welke geluidskaart? welke monitor? welke headset? welke dvd-speler? welke dvd-brander? |
kast; neem iets degelijks, en geef geld uit aan een goede voeding ipv standaard meuk
welke processor? amd 3000+ of 3ghz p4 is het moederbord voldoende? suppose so welk van de twee geheugen? liefst infineon, maar niet van gistron welke videokaart? sapphire is ok welke geluidskaart? geen van beide, koop iets beters welke monitor? geef meer geld uit aan een 19'' of koop een fijne 17'' welke headset? geen idee welke dvd-speler? teac, toshiba, plextor.. welke dvd-brander? nec, pioneer, lite-on etc |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
hmmm ik ga dit morgenvroeg / middag eens goed doorkijken
Maar wat moederbord is mij dan aan te raden? |
Citaat:
Bevalt heel goed, en heb ik voor 52,50+ 89,50 = 142,- |
bevat de Xaser-serie een voeding?
|
Wat je daar hebt is prima... ik zou nu absoluut geen Socket A meer kopen, dat is zo dood als een pier.
Een aparte geluidskaart is niet nodig, tenzij je Dolby Digital wilt kunnen luisteren; in dat geval zou ik een goedkope SoundBlaster Live! ofzo nemen ;) |
als je een crt monitor gaat kopen, wees dan niet bang om er wat meer geld aan uit te geven; een goede monitor gaat 3 tot 4 keer langer mee dan de configuratie die je nu hebt (ong. 10 jaar).
|
Citaat:
Wat ik in mijn vorige post noemde heb ik ongeveer 3 of 4 maanden, en het loopt allemaal heel prima. |
Citaat:
|
hmm
Hoeveel Watt voeding zal ik dan nemen? en de PRO of de Sapphire? |
Voeding: min. 350 watt van een GOED merk, bijv. Antec, Enermax of Zalman.
Videokaart: ik zou die MSI nemen, aangezien die betere koeling heeft dan de Sapphire (die heb ik zelf en er zit een ontzettend gare koeler op, lijkt wel een vliegtuigmotor. Die gaat er binnenkort af en er komt een Arctic VGA Silencer op). Maar erg veel maakt het allemaal niet uit. :) |
Citaat:
|
Citaat:
En Fortron is ook goed ;) Keus genoeg dus. |
Hoi Johnnie-mannuh,
Je hebt al research gedaan denk ik. Ik reageer graag op je vragen en afwegingen. Hiervoor is het echter wel nodig dat ik weer waar je je computer voor wilt gaan gebruiken. Als dat voornamelijk gaming is, zal mijn advies anders zijn dan dat je een videobewerkings computer wilt gaan samenstellen. Voor videobewerking kun je namelijk beter een Intel Pentium 4 processor gebruiken, voor gaming zit je het beste bij de Athlon 64. Ook voor normale office-taken doet de Athlon 64 het het beste. De meeste videobewerkings-software is echter enkel geoptimaliseerd voor de P4 Netburst architectuur, waardoor het gewoon veel beter loopt op Intel processors. Dat verschil kan oplopen tot 40%, wat vrij significant is. Moederbord: Asrock K8S8X [SiS755] Processor: AMD Athlon 64 3000+ tray Koeler: Arctic Silencer 64 Geheugen: 2x 512MB DDR/400 Infineon CL2.5 Videokaart: ATi Radeon 9800 Pro 128MB Harddisk: 2x Hitachi 7K250 160GB 8MB Serial ATA Voeding: 350W (liefst merk voeding, zoals Antec, Enermax of Zalman) Aantal opmerkingen:
Groetjes, Enlight |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Code:
Infineon Technologies |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
HYB25D256160CT-5 256Mb (16Mx16) DDR400 (2.5-3-3) Available 3Q04 Q67100Q1213 |
ik lees het zo even door
ik heb geinformeerd naar dat Cache geheugen. Mij werd verteld dat dit geheugen het eerst werd gebruikt en wel meteen na de processor wordt gebruikt. In dat geval zou het wel uitmaken ja ik ga em vooral gebruiken voor gamen, vandaar de athlon 64 Ik ben al naar jou site geweest en daar heb ik dan ook veel info vandaan, voor de rest heb ik gekeken waar ik spullen het goedkoopst kon krijgen ja dat draadloos was ik me al aant afvragen. Een vriend van mij adviseerde bij dit moederbord Een vriend van mij adviseerde mij deze voeding: ook van Sallandautomatisering. 3919 Enermax EG375AX-VE(G)SFMA NoiseTaker 370 watt ActivePFC 74,01 En zoals ik heb gelezen zit een netwerkkaart en geluidskaart al in het moederbord? |
right...
http://www.tweakers.net/nieuws/22383/?highlight=asrock Low-end dochter Asus krijgt merknaam Asrock Door Gerlof Hulst - woensdag 3 juli 2002 - 00:02 - Bron: DigiTimes - Views: 181 Op DigiTimes is te lezen dat moederborden gefabriceerd door Asustek Computer's dochter Hua Ching later deze maand op de Chinese markt zullen verschijnen onder de naam Asrock. Deze naam moet het beeld volgen van Asustek's marketing campagne op de Chinese markt, waarin de klemtoon ligt op onder andere stabiliteit en produktkwaliteit. De produktontwikkeling bij Hua Ching gaat volgens bronnen het laatste stadium in. Als alles volgens plan verloopt zullen de eerste Asrock moederborden eind juli op de Chinese markt verschijnen. Om vervolgens in augustus op de Indiase en Midden- en Zuidamerikaanse markt te verschijnen. Naast Hua Ching hebben ook andere fabrikanten zoals ECS al te kennen gegeven hoge verwachtingen te hebben voor de Chinese markt, waar de vraag gedurende het zomerseizoen flink zou kunnen stijgen: According to one motherboard maker, among Taiwanese companies Elitegroup Computer Systems (ECS) enjoyed the greatest motherboard sales in China in April at over 80,000 units. Asustek and Micro-Star International (MSI) followed with 40,000-50,000 units. However, the companies have not confirmed these numbers. |
ok even mijn afgelopen 2 posts en deze samengevat.
- volgens tweakers.net is Asrock een slappe versie van Asus - Ja ik ga de pc vooral gebruiken voor gamen, vandaar de athlon 64. Die voorkennis had ik al. Ik ben al naar jou site geweest en daar heb ik dan ook veel info vandaan, voor de rest heb ik gekeken waar ik spullen het goedkoopst kon krijgen - Het draadloos moet ik me nog eens gaan bedenken - voor de voeding heb ik dit gevonden. Is het iets 3919 Enermax EG375AX-VE(G)SFMA NoiseTaker 370 watt ActivePFC 74,01 - En zoals ik heb gelezen zit een netwerkkaart en geluidskaart al in het moederbord? - Is dit geen rip-off van de echte pro: Komt van Gistron videokaarten. 2e kolom (PowerColor) 17e videokaart (de enerlaatste( Prijs: 189,90 Powercolor Global 9800Pro Specificaties VGA Bus AGP 8x/4x VGA Chipset RADEON 9800 Pro RAMDAC 400 MHz Geheugen 128 MB 128 bit DDR Resolutie 2048 x 1536 Aansluitingen (Uit) VGA-out, Standaard 15-pin D-sub TV-output DVI - voor LCD monitors Opmerking/en Incl. DVI-I connector, S-Video kabel, Composite kabel © 2002-2004 Gistron BV, al onze prijzen zijn in Euro en inclusief BTW. |
Nee, die kaart moet je absoluut niet nemen. Die heeft nl. een 128-bit geheugenbus; een echte 9800 Pro heeft een 256-bit geheugenbus.
ASRock is zeker geen slappe versie van Asus, dat is onzin (en dat haal ik trouwens ook niet uit dat artikel). Het zijn absoluut fijne, stabiele moederborden. |
Ik heb zelf een Asrock K7S8XE. Prijs/kwaliteit verhouding is goed, stabiel ook, maar overclocken kun je vergeten. Je kan de FSB wel verhogen, maar het voltage niet. En ik heb het idee dat de performance met SiS-chipsets toch net even iets lager is. Ik zou toch maar een nForce moederbord nemen. In die Best Buy Guide van T.net waar ik naar linkte kozen ze nForce moederborden voor beide gamesystemen.
|
Deze is goed:
MSI K8N Neo Platinum, nForce3 - 122,- |
Citaat:
http://www.ocworkbench.com/2004/asro...8x/k8s8x-1.htm |
Citaat:
|
hmm...
Waar vind ik dan wιl een echte 9800 Wat is bijvoorbeeld de site van Universe Computers? |
|
Citaat:
http://www.pczaak.nl/catalog/product...oducts_id=1417 188 euro :) |
die's weer 10 euro's goedkoper dan waar ik em zojuist vond.
ik heb de afronding bijna klaar, ik moet alleen nog een toetsenbord en een goede gamemuis (en mousepad ) En een Headset als het ff kan. |
Beste game-muis = Logitech MX510. :)
|
Citaat:
|
dat dacht ik al :)
|
Citaat:
Ik heb al meer dan anderhalf jaar een MX700 en die doet het nog steeds perfect. Net als mijn andere Logitech-spul (toetsenbord, webcam, speakers), nooit wat mee gehad :) |
ok,
toetsenbord? headset? mousepad ? |
Mousepad - geen? Of zo'n goedkope snijmat van de Hema ofzo, schijnt ook prima te werken.
Toetsenbord - de goedkoopste die je kan vinden. Headset - weet ik het. |
Citaat:
headset, Labtec0 stereo 332 erg goed dingetje gaat ook geen pijn doen aan je oren mousepad.... snijmatten werken idd vaak nog het best |
een logitech toetsenbord gevonden:
https://shop.sallandautomatisering.nl/files/2994.gif headset ook bijna |
Citaat:
Mijn ervaringen waren meer gebaseerd op mijn Asrock Athlon XP mobo met de SiS 748 chipset. Mijn framerate in UT2004 is in een gemiddeld potje Onslaught namelijk rond de 40 - 50 op normale kwaliteit. Terwijl ik toch best wel goede hardware op mijn mobo heb zitten (XP 2500+, GeForce 5900XT en 512 MB RAM). Daarom denk ik dat die wat lagere performance aan mijn mobo ligt. Dit - http://www.digit-life.com/articles2/...8-chipset.html - bevestigt dat dus deels ook. |
heeft logitech goede headsets?
|
Ja
|
Ik ben eindelijk terug van vakantie. En ik wil dus de onderdelen gaan bestellen.
Maar hoe kan ik die dan het beste betalen vooruitbetalen? creditcard? Of iets anders? wie heeft hier ervaringen mee? |
NL rembours
Duitsland hellaas vooruit betalen |
Hoeft niet hoor, kan ook rembours geloof ik :) ligt aan shop
|
ok laatste vraagjes:
Zitten de kabels voor IDE slots er al bij ? en de voedingkabels? |
Bij mijn Asus moederbord zaten 2 IDE-kabels... en bij een ASRock mobo wat ik ooit had zat er 1 (een 80-aderige voor harde schijven). Er zal er dus sowieso wel 1 bij zitten en S-ATA kabels zullen er ook wel bij zitten.
Wat bedoel je met voedingskabels? Kabels zitten nl. altijd aan de voeding vast... of mss heb je het over S-ATA power cables, met een beetje geluk zitten die bij je voeding. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:13. |