![]() |
levensfilosofie vanuit atoomfysika
ik heb al langere tijd een theorie, die ik met een aantal andere mensen bleek te delen, en ik vraag me af hoe anderen hier tegenover staan. Ik hoop dat ik alles een beetje duidelijk uitleg, zo niet dan zijn vragen natuurlijk welkom :)
De chemie en natuurkunde op school heeft mij ooit geleerd dat alles bestaat uit atomen en molekulen, protonen, neutronen en elektronen. Twee atomen die richting elkaar 'vliegen', reageren op een bepaalde manier op elkaar, waarbij ze elkaar beïnvloeden. Belangrijk hierbij is dat je zou kunnen berekenen hoe ze elkaar beïnlvloeden. Technisch gezien zou je dit dus ook bij twintig, bij honderd, bij duizend, bij een miljoen deeltjes kunnen berekenen. Je zou zelfs van alle bestaande deeltjes kunnen berekenen wat ze gaan doen, als je maar weet waar ze zijn, welke energie ze hebben, wat voor deeltjes het zijn en welke richting ze op gaan. Ik denk niet dat we dit ooit zullen kunnen. Je zou daar volgens mij een computer voor nodig hebben die uit minstens zoveel deeltjes bestaat als er deeltjes zijn. Maar als we het wel konden, zouden we de toekomst kunnen voorspellen. Net zoals je van een biljartbal zou kunnen voorspellen of hij wel of niet in de pocket zal gaan als je weet welke richting hij op zal gaan en met welke kracht. We zullen nooit op deze manier de toekomst kunnen voorspellen denk ik. Maar één ding is wel zeker: als mijn theorie klopt, dan staat de toekomst dus wel vast! Ik heb ontdekt dat mensen die geloven in het bestaan van een 'ziel' zich niet in deze theorie kunnen vinden. Ook voor mensen die in een God geloven geldt dit. Als je deze theorie aanneemt, wordt de rol van een God namelijk ontzettend klein. Een God zou dan wel kunnen bestaan, maar zijn enige taak zou dan geweest zijn om te bepalen op welke manier hij of zij de deeltjes allemaal in gang zou zetten. Vanaf dat moment zouden ze hun eigen gang gaan. Gedachtes, reacties, vragen, antwoorden? |
Citaat:
|
Citaat:
Of er nou wel of geen God is, ik geloof dat alles vaststaat en dat daar niks aan te veranderen is. Ik geloof zelf persoonlijk niet dat er een God is, maar mijn theorie sluit niet uit dat er wel één is. Wel dat die God nu geen invloed meer heeft op het heelal. |
De theorie die jij aanhangt noemen wij het determinisme, als ik het goed heb.
In de 17e eeuw ofzo gepropageerd door een Franse filosoof van wie ik helaas de naam kwijt ben.* In het begin van de 20e eeuw weerlegd door de theorie van de quantumfysica, in het bijzonder door het principe van Heisenberg. Als je hier meer over wilt weten raad ik je de zoekfunctie aan. *) Was dat niet Descartes? |
ja maar die filosoof waar jij het over hebt (was het decartes? :s ) wist niet zoveel van atomen en molekulen...
de quantumfysica gaat nog wat verder, maar ook dat is te voorspellen toch? hoe dan ook, ik ben ervan overtuigd dat alles vaststaat... Dat is ergens best een beangstigende gedachte, maar zie t als een goede onvoorspelbare film waarvan je de afloop niet kent. De afloop staat vast, maar zolang je deze zelf niet kent blijft t spannend. sorry ben niet in de right state of mind om iets nuttigs te zeggen :D |
Nee, uit de quantumfysica volgt dat de toekomst niet te voorspellen is.
|
Citaat:
Was Spinona (ook uit die periode) geen grote determinist? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nee. *zucht*
|
Ja. *zucht* :p
Waarom heeft het atoom het op het ene moment nog hartstikke fijn en op het andere moment vindt ie het nodig om te vervallen? Dat weten we niet. Zullen we misschien ook nooit weten. Maar dat wil niet zeggen dat ie zomaar op een willekeurig moment vervalt. Dat is slechts 1 van de mogelijkheden. |
Citaat:
Citaat:
|
Ik denk dat je mijn post verkeerd begreep. :) Mephostophilis schreef bijv. "we weten niet wanneer het deeltje zal vervallen." Ik schreef daar ook iets over, nl dat dat misschien willekeurig lijkt, maar dat zo'n deeltje er vastwel een reden voor heeft om op een specifiek moment te vervallen. Dan schrijf je aan mij: "dat weten we wel." (Dat schrijf je dan dus aan de verkeerde persoon).
Je geeft bovendien een basis uitleg over deeltjes, ipv. op de discussie in te gaan. We hebben het niet over soorten verval, maar over wanneer het gebeurt. Ik hoop dat ik het zo beter heb uitgelegd. :) |
Door het principe van Heisenberg is het niet mogelijk ooit te kunnen voorspellen wanneer een radioactief deeltje zal vervallen.
|
Citaat:
|
Uit experiment en theorie is bovendien gebleken dat er geen fundamentelere deterministische theorie kan zijn, waaruit de quantumtheorie is af te leiden. Je kan bewijzen dat er aan een bepaalde ongelijkheid moet worden voldaan, wil er zo'n deterministische theorie bestaan. Maar die ongelijkheid blijkt keer op keer te worden geschonden.
Andersom is het echter wel het geval: de klassieke (Newtoonse) mechanica volgt uit de quantummmechanica, wanneer je bijvoorbeeld overstapt op veel-deeltjes systemen of deeltjes met een hele grote massa. Bij die overgang worden de quantummechanische effecten verwaarloosbaar, en heb je te maken met theorie waarin alles goed is te voorspellen. Maar een theorie opstellen waarin je wel kan voorspellen wanneer een atoomkern precies vervalt, maar die ook nog eens het statistische karakter van de quantummechanica verklaart, kan simpelweg niet bestaan! Je kan nou eenmaal geen theorie hebben die een beetje quantummechanisch is. Het is óf de theorie accepteren zoals ie is, óf je verwerpt hem. Maar zoals ik al zei: een mechanische theorie die toch het statistische karakter vertoont bestaat niet. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zei nl uit mezelf al "dat weten we niet, zullen we misschien ook nooit weten." (zoals jij nu ook zegt) Hij reageerde toen met "dat weten we wel." |
Whatever. Snap je nu al wel wat het principe van Heisenberg is?
|
Citaat:
|
Okee, geeft niet. :)
|
Ok, laten we de discussie over taalgebruik en uitleg, hoe boeiend ook, ff laten voor wat ie is, want daar gaat volgens mij het topic aan kapot.
Citaat:
Maar goed, ik wil er in meegaan dat we niet weten op welk moment een atoom vervalt. Dit haalt echter nog niet de denkwijze van botulisme onderuit. Hij zegt namelijk dat alles voorspelbaar zou zijn als we een dusdanig grote computer zouden hebben dat we alles konden berekenen, wat geheel ondenkbaar is omdat we dan misschien wel heel het heelal moeten volbouwen met die computer. Misschien kunnen we dus wel te weten komen hoe dat zit met dat vervallen, onze kennis is op het moment alleen niet voldoende. Quantum niveau kunnen we verwaarlozen, want op een iets groter schaal spelen quantum effecten geen rol meer, maar we weten al lang alle eigenschappen van alle atomen/moleculen te achterhalen. Ik wil er dus best in meegaan dat alles voorspelbaar is. En dan komt misschien het onzekerheidsprincipe van Heisenberg om de hoek kijken, maar dat speelt alleen echt een hele belangrijke rol bij hele kleine deeltjes. Het (masss)percentage van die deeltjes is zo gering dat we ze kunnen negeren voor het doen van voorspellingen. Dus op zeker hoogte kan je wel degelijk alles voorspellen/berekenen wat er gaat gebeuren. |
Het onzekerheidsprincipe van Heisenberg speelt zeker een rol bij atoomverval, zij het indirect. Als we immers willen voorspellen wanneer een atoom vervalt zullen we zeer precieze data nodig hebben over de atomaire deeltjes. Omdat hier altijd een bepaalde onzekerheid in zit kunnen we nooit voorspellen wanneer een atoom vervalt, we kunnen slechts een halfwaardetijd bepalen en een kansverdeling opstellen. En dus is het determinisme weerlegd. Je kunt stellen dat 'micro' verwaarloosbaar is wanneer je kijkt naar 'macro', maar dit is onjuist. Kijk maar naar bijvoorbeeld een ziekte als kanker.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Het verder bewegen van de kerndeeltjes met z'n quarks heeft geen invloed/een berekenbare invloed op het vervallen van deeltjes. In het determinisme wordt er uitgegaan van het feit dat als je het kan berekenen, dat de wereld voorspelbaar is. En ik blijf van mening dat dit soort dingen te berekenen zijn. Begin ajb niet over de supersnarentheorie, want dan kom je op veel te glad ijs. Het is nl niet eens een theorie en er zijn meerdere formules, waarbij ze niet weten wat de juiste is (voor zover ik weet). Het was een hel hype, maar heb er de laatste jaren niet veel meer over gehoord. Citaat:
|
Determinisme sluit vrije wil uit.
En dat is voor mij reden genoeg het te verwerpen. |
I put my money on Mephostophilis.
|
Citaat:
Maar hier heb ik ook over nagedacht. En als je gaat kijken hoe wil en dus ook gedachtengangen tot stand komen bij de mens dan komt dat doordat we hersenen hebben. Deze zijn opgebouwd uit deeltjes en signalen ontstaan ook door 'stroompjes', dus deeltjes. Oftewel hoe weet je dat gedachtes en vrije wil niet worden veroorzaakt doordat deeltjes dingen doen? Dat weet je niet, maar je kan het ook niet uitsluiten!!! Misschien valt vrije wil dus ook wel in een model samen te vatten. Zolang we niet hebben bewezen dat het niet zo is kan het dus wel zijn dat ook dit te berekenen is. |
Ik ga er vanuit dat gedachten en acties veroorzaakt wordt door wat deeltjes doen, maar dat hier een toevalsfactor een rol in speelt. Als determinisme geldt, dan zou het altijd al voorbestemd zijn als ik nu bijvoorbeeld massaslachtingen aan zou richten. Juridische procedures zouden zinloos zijn.
Verder maak je in je theorie aannames die je op geen enkele manier hard kunt maken. Weerleggen kan ik het helaas ook niet direct, maar ik krijg dit jaar quantummechanica als vak en dan kom ik er wel op terug. :p |
Citaat:
Wat betreft quantummechanica, daar heb ik best wel wat know how over. Ik weet niet of ik t 100% goed uitleg en ik laat ook best wel wat erg ingewikkelde dingen weg, die ik beslist niet uit m'n hoofd weet. Maar veel succes iig volgend jaar. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:05. |