![]() |
pratende apen
Het was een tijdje terug op National Geographic. verzorgers hadden 2 grorilla's gebarentaal geleerd, en die apen konden echt praten en engels verstaan. Na een tijdje bedachten ze zelf gebaren voor dingen. die ze dan gingen uitleggen aan de verzorgers. Het vrouwtje kende meer dan 1000 gebaren waarvan ze er 500 regelmatig bebruikte. Het mannetje iets minder.
Een aap wilde bijv. een katje omdat in het verhaaltje dat z'n verzorgster voorlas over een katje ging. Daar was ie echt heel voorzichtig mee toen ze dat katje eenmaal had. Toen die kat werd aangereden zei die aap dat ze erg verdrietig was. Aan de mannetjes aap die ook kan "praten" vroegen ze naar zi'n ouders. Die aap vertelden toen dus over lawaai en knallen en mannen en dood. Ze denken dus dat die aap nog weet van de dag dat hij uit het oerwoud werd gehaald en z'n ouders werden vermoord. Geloven jullie dat mens-apen echt dit soort dingen kunnen leren, en een zo groot geheugen hebben? Als dit dus echt waar is, zijn zo nog menselijker dan dat we al dachten. |
Als je een aap een banaan geeft wil ie alles wel leren...een mens doet dit slechts uit noodzaak...
Waarom laten we die apen niet gewoon hun eigentaal spreken, als zij dan graag willen civiliseren dan doen ze dat zelf wel ;) |
Citaat:
Tis vast wel leuk enzo (en ik geloof trouwens dat alle diere kunnen praten, als je je er maar voor opestelt) maar het oort nu eenmaal niet. Ik denk trouwes dat apen zeer slim zijn. Ze kunne bijna net zoveel als wij, maar verneuken de wereld toch veel minder |
hmm, beetje een vaag verhaal, maar het zou misschiehn wel kunnen. ik weet het nog niet zo...
|
Jaah, had ik ook op TV gezien, ik weet nu zeker dat Gorrila's ook mentale pijn hebben en dezelfde gevoelens als een mens.
|
Laten ze nou niet alle apen gaan leren "praten", strax nemen ze wereld nog over :rolleyes: (zoals in de time machine....)
|
Citaat:
Ik heb het ooit eens op TV gezien dat mensen een chimpansee gebarentaal leerden en dat ze dan onderzoekjes gingen doen op kleuterklas-niveau. Toch best wel grappig en interessant om te zien. :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:12. |