![]() |
Hamster tam krijgen
Nadat onlangs mijn hele lieve (russische dwerg)hamster is gestorven wilde ik wel graag een nieuwe, het is een schat van een beest maar het tam maken schiet niet zo op. Ze kan er namelijk wel tegen dat mijn hand in de kooi zit en ze bijt ook niet maar als ik ook maar in de buurt kom schiet ze meteen naar de andere kant van de kooi (en ze is heel snel). Dit gaat nu al bijna een week lang zo, zonder enige vooruitgang. Iemand tips?
|
misschien heb je hier wat aan?
|
Heb net hetzelfde probleem.. alleen heeft de mijne de neiging om eens aan mijn hand te "proeven".. dus er zachtjes in te bijten.. en ben bang dat ze doorbijt dus dan trek ik mn hand terug. :s
|
Citaat:
|
Dat had ik met mijn hamster ook, ik heb geloof ik ook een Russische, en ik heb haar nu ongeveer 2 maanden. In het begin beet ze altijd meteen als ik met m'n hand in de kooi ging, en ze kwam nooit echt uit haarzelf naar me toe lopen. Op een gegeven moment heb ik wat zonnepitjes op m'n handen gelegd, en toen kwam ze erop af, uiteraard begon ze in m'n handen te bijten, maar toen heb ik haar gewoon opgepakt (ze probeerde wel weg te rennen, maar ik heb d'r gewoon gegrepen, hoe zielig het ook is/klinkt). Vreemd genoeg beet ze buiten de kooi helemaal niet meer in m'n handen en kon ik dr gewoon een tijdje vasthouden. Ik denk dat het er mee te maken heeft dat hamsters hun kooi als territorium (of hoe het ook heet :o) zien, en jou hand als indringer zien, en dat ze daar buiten de kooi geen last meer van hebben. Ik heb haar sindsdien gewoon iedere dag even opgepakt, en de ene dag gaat het makkelijker dan de ander, maar op die manier creëer je wel een soort van band :)
|
Mijn hamster beet in het begin ook, was ook zo razendsnel. Iedere keer als ik haar eten ging geven dan hield ik het eten net wat langer op mijn hand, zodat ze ontdekte dat ik haar geen pijn deed ofzo, nu is ze nog steeds niet helemaal tam maar het gaat stees beter, ze bijt niet meer en klimt steeds op dat klepje van de opening als ik hem open doe, dan mag ik haar aaien enzo en loopt ze ook wel mijn hand op, alleen als ik haar ga aaien als ze nog gewoon in de kooi zit dan schrikt ze zich een stuip :D ook als ze m'n hand aan ziet komen
Kortom: eten op je hand ;) het is een wondermiddel |
Ik heb nu ontdekt dat ik wel in de buurt mag komen met mn hand als ze aan t eten is terwijl ze net wakker is, dan mag ik r aaien en komt ze ook ruiken, gaat dus de goede kant op
|
Citaat:
En ik heb haar al een half jaar. :bloos: |
gewoon veel aandacht geven :) niet met je hand van boven komen, dat zien ze als een bedreiging, probeer t beestje naar jou toe te lokken ipv op hem af te gaan met je handen, dus dmv iets wat hij lekker vind :) aandacht, geduld en iets lekkers zou t moeten doen ;)
|
Ik heb wel eens gehoord dat je een van je eigen sokken in zijn kooi moet leggen zodat hij vertrouwt wordt met jouw lichaamsgeur, geen idee of het werkt..
Misschien kan je zo'n hamster bal aanschaffen, zodat ie eraan gewend raakt activiteiten buiten zn kooi te ondernemen. :p |
Citaat:
En dat van die hamsterbal is inderdaad een goed idee. Ik heb er voor mijn hamster ook 1 (ideaal voor als je de kooi gaat verschonen), en zo kunnen ze toch lekker rennen zonder dat ze meteen onder een kast zitten :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Z'on bal is idd een goed idee. Helaas heb ik er nooit 1 kunnen hebben (bal): kheb een hond. dat werd dan wss voetballen ofzow.
Ontopic: Vaast vastpakken en dan 5 min. aiien. Elke dag. |
nou dan moet je bij mijn lieftallige zwager zijn. Die krijgt alle beesten (en kinderen) tam.
Veel aandacht geven, lokken met voer en zow werkt het best (in het geval van mijn hamster) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:43. |