![]() |
[Shoutcast] kom niet uit de berekingen
Ik ben bezig met het schrijven van een simpele how-to voor het opzetten van een shoutcast server door middel van winamp omdat aardig wat mensen me vragen hoe het moet.
Alles lukt aardig, maar op 1 punt kom ik niet verder, het berekenen van het aantal luisteraars wat je maximaal aan kan met je upstream. Omdat wiskunde nou niet mijn sterkste kant is, sla ik helemaal vast op die berekeningen. Voorbeeld, ik heb zelf een upstream van 58kbps, en ik wil uitzenden in 56kbps, 44.100kHz, Stereo. Hoeveel luisteraars kan ik dan maximaal aan? Maar dan het volgende punt, hoe schrijf ik dat als een berekening op, zodat anderen het ook makkelijk kunnen uitrekenen? |
Je hebt een upstream van 58kbps en je wilt 56kbps uitzenden.
Heu. 1 user? :| |
Citaat:
Ik ging van mijn upstream uit in dit voorbeeld, stel nou iemand heeft 768kbps upstream, en wil uitzenden in 24kpbs, 22.100kHz, Mono. Hoeveel kan ie er dan aan? Zo'n berekening moet ik hebben. :) |
check dit eens http://www.casterclub.com/bw_calc.ph...l=avail_bwidth
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarnaast moet je ervan uit gaan dat je de (theoretische) waarde van 58KB/s nooit helemaal haalt. @DJ Mark: Ik heb effe op de site gekeken, en k heb de berekening, als je je upstream in kilobits neemt moet je gewoon kijken hoevaak je upstream in de bitrate past en dat naar beneden afronden. Een upstream van 58kilobytes/s = 464kilobits/s 464/56 = 8.285..... = 8 luisteraars dus :) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
En onthoud verder dit, 1 byte = 8 bits dus 58kilobytes per seconde(je snelheid is in kilobytes behalve bij provider, daar is het in kilobits want dan lijk het meer :D ) = 58 × 8 = 464kilobit per seconde :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:35. |