![]() |
over downloaden van ding
Ik heb een vraagje, als ik dingen download die niet gelincened of gecopyirghted( zeg maar bijv een japanse film) is in Nederland, mag ik het dan gewoon legaal downloaden en ook legaal op het web zetten?
|
Citaat:
|
oh sorry, wilt iemand het verplaatsen?
|
--> w, g&r.
|
Citaat:
|
Volgens de Berner Conventie heeft iedere auteur (=maker van een werk) auteursrecht in ieder land dat onder de Berner Conventie valt - dat zijn 148 landen, waaronder ook Japan en China.
Verder is aan het verkrijgen van auteursrecht volgens de Berner Conventie geen enkele formaliteit verbonden. Voorbeeld: een Japanse auteur heeft auteursrecht in eigen land, zonder dat hij hier iets voor heeft moeten doen (anders dan het maken van zijn werk). Hij krijgt automatisch dat auteursrecht over zijn werk. Daarnaast heeft hij bijvoorbeeld ook in Nederland auteursrecht - zij het dat hij niet zijn Japanse auteursrecht in Nederland heeft, maar auteursrecht zoals voor iedere Nederlander geldt. Voor jou geldt dus dat je niet legaal kan downloaden, omdat dat illegale verveelvoudiging van het werk zou betekenen. Evenzo mag je niet die film op het web zetten, aangezien dat illegale openbaring van dat werk zou betekenen. Kortom: helaas. De enige oplossing zou zijn om contact met de auteur op te nemen en te vragen of je zijn werk mag verveelvoudigen en openbaren. |
Is er al een uitspraak van de Hoge Raad over de vraag of het downloaden van muziek via een P2P-programma verveelvoudiging in de zin van de Auteurswet is? Dat het aanbieden (sharen) van muziek openbaarmaking in de zin van de Aw is, staat buiten kijf. Voor downloaden weet ik dat echter nog niet. Misschien kun je me helpen?
Het is altijd een beetje problematisch om dit soort moderne begrippen uit de informatietechnologie onder de traditionele begrippen van de Auteurswet en het Wetboek van Strafrecht te brengen. Misschien wordt het eens tijd voor duidelijkheid. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Het mag dus gewoon niet. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Sharen blijft natuurlijk de hoofdmoot van het probleem, dat mag niet. Edit: Linkje voor collega: http://www.martijnvandam.pvda.nl/ren...tanceId/44205/ |
Citaat:
Sterker nog: ga het zelf maar nazoeken.
Veel plezier. Verder: met je gelinkte verhaaltje is jouw stelling geenszins bevestigd. Citaat: "Ook het downloaden van mp3's en films is volkomen legaal. Je mag echter geen bestanden ter beschikking stellen (sharen). " Als jij hieruit concludeert dat je illegaal geopenbaarde MP3's of Avi's mag downloaden, dan snap je de wet niet. Dat Donner zegt dat hij dit als een thuiskopie beschouwt, dan is dat net zoiets als bij het opnemen van een LP op een cassette - het mag niet, maar wat kan je er aan doen? Dat het gedoogd wordt, maakt het niet legaal. Psycholord kan dus best een film downloaden, maar hij is dan wel in het bezit van een illegaal geopenbaarde en verveelvuldigde film. Strafbaar? Ja. Wordt er iets aan gedaan? Nee. En nogmaals, dat Donner zoiets zegt, betekent niets meer dan dat ik het zou zeggen of iemand anders. Donner is niet bevoegd om recht te spreken. Hij valt onder het wetgeven. En zolang hij die wet niet heeft aangepast, zijn het loze woorden. Het zijn bovendien Buma en Stemra, die in Nederland de auteursrechten behartigen en die zullen aan Donner's woorden lak hebben. Zij zullen gewoon doorgaan met onderzoek en aanklagen. Verder sla je makkelijk genoeg een ding over: Psycholord wil die film graag zelf op het web zetten. Dat betekent dat Psycholord die film openbaart. Dat dat in een andere vorm gebeurt dan het origineel (dus digitaal en via het web), maakt voor de wet niet uit. Hier geldt: als Psycholord deze film wil openbaren (en in feite ook via het web wil laten verveelvoudigen), dan moet hij toestemming hebben van de auteur. Dat de auteur uit bijvoorbeeld Japan komt, maakt niet uit, want volgens de Berner Conventie heeft iedere auteur auteursrecht in ieder aangesloten land (148 landen zijn aangeslaoten) volgens de regels van het auteursrecht in het betreffende land. En zolang in Nederland je toestemming van de auteur moet hebben om (1) de verveelvuldigen en (2) te openbaren, overtreedt Psycholord de wet als hij dat niet heeft. Punt. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik heb me vermaakt met jouw onwetendheid. (y) Lees nu maar eens hier hoe het werkelijk zit: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/ En ook hier: http://www.ivir.nl/wetten/nl/hand50_28482.pdf PS: Sinds je schijnt te kicken op je opleiding, kijk eerst even in mijn profiel voordat je je nog belachelijker maakt. :p |
Citaat:
Anyway, voordat je jezelf gaat baden in je eigen slijm, vergeet niet dat wat ik hier heb gesteld overal na te trekken is en overal mee klopt. Inhoudelijk: Ik heb niet gestelt, dat de thuiskopie illegaal is. LEES. Dat zou jij als rechtenstudentje toch beter moeten kunnen. Psycholord heeft misschien wel een legale thuiskopie, maar dan wel van een illegaal verveelvuldigde en geopenbaarde film. Dat is wat ik heb gestelt. Maar daar gaat het hier niet om, is het niet? Want wat vraagt Psycholord nog meer (nogmaals: LEES)? Of hij de film legaal op het web mag zetten? En dat mag Psycholord dus niet. Niet zonder toestemming van de auteur. Even voor jouw gemoedsrust een citaatje van je eigen gelinkte site: "Deze [thuis]kopie mag echter niet aan derden ter beschikking worden gesteld." Ook een thuiskopie mag je niet op een dergelijke schaal openbaren. Er zitten zelfs beperkingen aan de thuiskopie, zoals (weer van jouw site):
Bottomline is en blijft dat je niet zonder toestemming van de auteur het werk van die auteur mag verveelvuldigen of openbaren. Thuiskopie of niet. Donner of niet. Zo, ga nu maar weer lekker slapen in je collegebanken. |
Oh, en: whatever.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Jouw uitgangspunt heb ik trouwens prima begrepen, onder meer verwoord in het volgende citaat: "Het downloaden van een film via p2p moet wel illegaal zijn simpelweg, omdat het om een ongeautoriseerde verveelvoudiging gaat van een werk. Er is gewoon geen sprake van toestemming van de auteur". Downloaden illegaal, wordt alleen maar "gedoogd", juridisch gewoon lariekoek. Citaat:
Citaat:
PS: En stop es met het jatten van mijn avatar, van Bender blijf je af. :p PPS: Blijf AUB uit mijn vakgebied. :nono: |
Citaat:
|
Tot nu toe heb ik je geen enkel zinnig argument naar voor zien brengen en ben je alleen bezig geweest mij af te zeiken en je te beroepen op je fantastisch hoogopgeleide en rechtelijke achtergrond. 'T zal wel compensatie zijn.
Citaat:
Dit mag niet zonder toestemming van de auteur. Lijkt me duidelijk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En geen enkel zinnig argument? Ik heb verscheidene argumenten naar voren gebracht, onder meer dat voor het maken van een thuiskopie de wet helemaal niet de eis stelt dat de bron legaal moet zijn. Daarnaast heb ik 2 duidelijke externe bronnen meegegeven, onder meer een door te lezen nota van een kamerdebat omtrent deze materie. Dat je enigszins moeite hebt met het absorberen van die kennis en het inpassen in het geheel is niet mijn probleem. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Of ben jij een van die eigenwijze snotters die het beter meent te weten dan zijn advocaat, mocht je er ooit een nodig hebben? :rolleyes: |
Citaat:
Verder: dat jij het er niet uit kan halen, betekent niet dat ik lieg. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Mooie spelfoutedit bij brengt trouwens. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Zoals ik ergens in het begin van deze draad reeds schreef: "Sharen blijft natuurlijk de hoofdmoot van het probleem, dat mag niet." Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
BTW: Het is snappen - snapte - gesnapt. (Zie Woordenlijst Nederlandse taal):P |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb er dan wel de ballen verstand van maar jullie zijn echt achterlijk bezig. Heerlijk tijdsvermaak.
|
Citaat:
|
Jullie zijn nog erger dan ik.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar nee, auteursrecht, databankenrecht e.d. was een keuzevak. ;) |
Citaat:
yep, als ergens geen copyright op rust, en geen gebruikersovereenkomst heeft die kopieren uitsluit dan mag je dingen vrij kopieren. trouwens nog iets over dat onderwerp: het wetboek van Denemarken heeft (of mischien ondertussen had, mijn informatie zal verouderd zijn ondertussen) een leuk auteursrecht op het gebied van muziek, filsm, etc. daar betaalde je extra voor blanco cd's en van dat geld beheerde de overheid een fonds waarmee auteursrechten werden uitbetaald. daardoor was het kopieren van muziek, films, games, etc daar niet illegaal (behalve wanneer sprake was van commerciele export). |
Geweldig genoten:D
|
Je mag alles (films en muziek dan) downloaden, maar je mag de films dan niet op je eigen site zetten, want je mag ze alleen voor eigen gebruik downloaden. Zie op *reclame* (films downloadsite) daar staat dat het downloaden legaal is.
|
Jesus Christ Superstar, wat een up.
|
Die hele discussie was dan wel weer leuk om te lezen.
|
Haha, echt heerlijk deze discussie.
Om dan nog maar eens een vraag te stellen: Is Limewire nu illegaal of niet? Ik heb zelf altijd gedacht: Alles wat er op internet vanaf te halen valt en wat gratis enzo mag ik er gewoon afhalen. Diegene die het er op gezet heeft is dan de fout. Maar al de liedjes die ik van Limewire heb stuur ik ook vaak door. Is dat dan weer wel illegaal. Of omdat ik er legaal aangekomen ben toch gewoon legaal? |
Ik dacht altijd dat je wel films en muziek mocht downloaden, maar alleen voor eigen gebruik.
Games en software (uiteraard met auteursrechten) mogen niet gedownload worden om te gebruiken. Uploaden is sowieso uit den boze. Je muziek ''legaal'' downloaden mag dus wel, maar als je het doorstuurt is het dus niet meer voor eigen gebruik en is het dus wettelijk niet toegestaan. Maar ik ben geen kenner op dit gebied, dus het zou best kunnen zijn dat ik het goed fout heb. |
Topic is uit 2004... Slotje.
|
Nou en, mijn vraag is toch nog niet opgelost?
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:59. |