![]() |
test voor het stemmen
Dit onderwerp is al eerder hier geweest volgens mij, maar met de verkiezingen nu leek het me wel een goed idee om er nog eens een discussie over te beginnen.
Het idee is dat er een test moet komen waar je voor moet slagen voor je mag stemmen, om te verkomen dat mensen ergens op stemmen zonder dat ze weten wat het inhoud. De test hoeft niet zo moeilijk te zijn en in principe moet iedereen er voor kunnen slagen. Op deze manier gaan de verkiezingen misschien een beter beeld van de mening van de bevolking geven. |
Nee, tegen, want sommige mensen zakken daar dus echt voor. (kijk maar naar bromcertificaatexamens :rolleyes: )
En iedereen moet zijn stem uit kunne brengen. Je mag die mensen niet uitsluiten om hun... zielighied :) |
Citaat:
|
vind ik onzinnig, ook domme mensen moeten de kans krijgen om te stemmen (;)). K vind niet dat zo'n test kan bepalen of jij wel of niet mag stemmen, het is gewoon een recht wat elke stemgerechtigde burger (uitspraak klopt idg niet helemaal maar je begrijpt wat ik bedoel) heeft en moet houden.
|
wanneer je geen verstand hebt van politiek, maar via tv bijvoorbeeld merkt dat een partij jou belangen toch wel erg goed verdedigt, dan zou zo'n iemand zakken voor een test: hij weet immers niks van andere partijen of de rest van politiek.
toch mag je imho zo'n iemand niet uitsluiten, omdat hij 'te dom' is/niet geïnteresseerd is/(welke reden dan ook heeft) om te slagen voor de test. |
Hmm, misschien wel een goed idee... Anders heb je van die mensen die denken 'Ach, die partij, daar hoor je wel veel over, stem ik daar wel op joh...'.
De politiek moet niet alleen naar de mensen, de mensen moeten ook naar de politiek. Breng van mijn part een soort krantje uit met informatie over álle partijen. |
Verkiezingen zijn ALTIJD goed voor een democratie. Hoe meer opkomst, hoe beter.
|
Citaat:
maar als je zo dom bent dat je niet eens kan onthouden op wat voor iets je stemd, moet je dan wel het recht hebben om te mogen stemmen? als je toch niet weet waarop, omdat je geen standpunten kan onthouden? Lijkt me nutteloos dan. en iedere burger houd dat recht toch ook? Je moet er alleen iets voor doen. (nu moet je er ook voor naar het stemlokaal lopen) en met zo'n test moet je even die test maken, die test is niet moeilijk maar gewoon even om te kijken of je iets af weet van de partij waar je op stemt. En iedereen met een beetje wil kan een paar simpele dingen over politiek toch wel leren? |
Heel goed idee. Er doen veel teveel mensen mee die absoluut onwetend zijn. Die mogen dus echt niet beslissen voor intellectuelen, die wél weten wat goed is, alleen omdat ze in de meerderheid zijn.
Invoeren die stemtest. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Ik snap absoluut niet waarom zo'n test nog steeds niet bestaat.
|
Citaat:
|
Fantastisch plan, gaarne in te voeren!! ;)
Maar idd, je hebt van die mensen die op lijst 7 persoon 7 (bijvoorbeeld, weet echt niet wie dat is) stemmen, omdat 7 hun geluksgetal is bijv :rolleyes: Dat soort onzinstemmen moeten we voorkomen, en dat kan dus dmv een stemtest; als mensen wat meer weten over de politiek (dat dus dóór die stemtest) weten ze óók welke ideeën ze aanspreken en waar ze dus het beste op kunnen stemmen! (y) |
Al gaat het er alleen maar om dat mensen eens stilzitten en nadenken voor ze stemmen, dan zou die test al nut hebben. Dan vermijd je tenminste taferelen zoals we die morgen zullen zien, namelijk dat allerlei emotioneel instabiel plebs zijn stem uitbrengt op een partij die volledig bestaat uit onervaren, incompetente n00bs
|
Citaat:
K denk ook dat de politiek en de burgers weer verder uit elkaar drijven, terwijl de afstand de laatste tijd juist minder is geworden. Veel mensen (waaronder ik dus ;)) zullen gaan zeiken dat ze zo'n test niet willen doen, en daardoor gaan ook veel 'intellectuele' ( :rolleyes: ) stemmen verloren. |
En mensen kunnen trouwens dan zo'n test wel voldoende maken (wie bepaalt trouwens wat voldoende is?), en dan nog steeds emotioneel, knullig etcetera gaan stemmen.
|
Citaat:
Overigens staat dit voor mij helemaal los van de opkomst van PF, er zijn ook nog mensen die zijn standpunten goed vinden (tja, vraag me ook af hoe het kan, maar dan is het terecht dat ze op hem stemmen). |
Citaat:
|
iedere mens is gelijk yada yada yada
oftewel iedereen (18+ uiteraard) heeft het recht om te stemmen klaar! *uitroepteken* Lyx vind dit eigelijk een nutteloze stelling van autodropje :rolleyes: :p |
Het probleem is dat je die test van elke 4 jaar moet doen, IMHO dan. Een mens veranderd constant en in 4 jaar kan veel gebeuren. Bovendien door ouderdom kunnen mensen het ook niet allemaal op een rijtje hebben staan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
waaromniet? vind dit een veel lozer reply van Lyx |
Citaat:
|
Citaat:
overdrijven is ook een vak :p maargoed iedereen is wel gelijk in NL zie grondwet artikel nr 1 Art. 1 . Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan. dus ik blijf bij me standpunt iedere mens is gelijk yada yada yada oftewel iedereen (18+ uiteraard) heeft het recht om te stemmen klaar! *uitroepteken* kom maarop met je tegenargumenten waaromniet? :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Kortom, dat wás gewoon een kul argument :p |
Citaat:
zoals je zelf zeg.. iedereen mag dit , mag dat dus iedeereen mag ook stemmen :rolleyes: iedereen word dan gelijk behandeld |
hier ben ik het nou helemaal mee eens (motivatie komt nog, heb nu ff geen tijd :o :D)
|
Citaat:
|
Citaat:
Niet iedereen mag autodrijden, móet je eerst een test voor doen. Níet iedereen mag stemmen, moet je 18 voor zijn. Níet iedereen mag tabak/drank kopen moet je 16/16/18 voor zijn. Níet iedereen mag eeuwig blijven werken (pensioenplicht, vraag me nie waarom). Níet iedereen heeft evenveel juridische macht (men noeme een rechter...). Níet iedereen is koningin en staat derhalve boven de wet ENZ Overigens ga ik voor de volledigheid even alle onzin reply's verwijderen, als jullie er problemen mee hebben: klachten schriftelijk in drievoud, en als je er een steekpenning bij doet overweeg ik ze te lezen :p |
Citaat:
|
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien is dit al gezegd.
Mij lijkt het een heel goede zaak om mensen op de een of andere manier te verplichten om zich te verdiepen in de standpunten van verschillende partijen. Een test zou daar een goed middel voor zijn. Het moet natuurlijk wel een test zijn waar iedereen die geestelijk in orde is (gestoorden zullen over het algemeen toch niet stemmen) voor kan slagen, mits hij zich er even, ook al is het maar kort, in verdiept heeft. Op die manier weet je in elk geval zeker dat iedereen in elk geval weet waar hij uit kan kiezen en wat zijn keuze betekent voor het beleid van de komende 4 jaar. |
Citaat:
maakt niet uit, is toch jouw mening? Citaat:
|
Citaat:
dus.. dat met drank/tabak/koniging gedoe kan weggestreept worden :p iedereen 'mag' stemmen ! het hoeft niet ;) en waarom mag de ene wel en de andere niet? |
verder is de test neit 'haalbaar'
lange wachtrijen je demotiveert de mensen ( ze zeuren al hele tijd dat de opkomst te laag is) kost tijd & geld het is om de 4 jaar. In die 4 jaar kan veel dingen gebeuren en zal de test elke keer moeten worden veranderd. je discrimineert de minder slimme mensen :o |
Citaat:
Citaat:
iemand die geen alcohol mag kopen en iemand die wel mag kopen is geen gelijke geval :p |
Citaat:
|
Citaat:
Iedereen mag die test maken, het hoeft niet. Bovendien valt daarmee de koningin niet weg, die heeft toch andere rechten en plichten? En diplomaten? Staatsvertegenwoordigers? Kom op, je probeerd hier iets te verdedigen dat absoluut nergens op slaat, had meer van jou verwacht. |
Citaat:
En je discrimineert minder slimme mensen niet, iedereen kan een paar punten onthouden. Tenzij ze niet goed bij hun hoofd zijn, en mensen die dat zijn mogen nu óók niet stemmen (nog een argument dat jouw iedereen is gelijk argument onderuit haalt :p) |
Citaat:
Iemand die geen jongen is, is geen meisje. Iemand die geen homo is, is geen hetero, iedereen die moslim is, is geen christen. Iedereen die het testje goed maakt, en iemand die het niet goed maakt is geen gelijk geval... |
Citaat:
zie art1 Art. 1 . Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan. |
Citaat:
Vertel je het me als je eruit bent? |
Ik ben 't op 'n zekere manier wel met Autodropje eens... Je zou aan 'n soort computer 'n test moeten krijgen óver de partij waar je op gestemd hebt, bijvoorbeeld een multiple choice over de standpunten van de partij...
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:02. |