![]() |
getik in een kopje.
Als ik een kopje koffie inschenk en met mijn lepel op de bodem tik hoor ik een tikkend geluid (voor zover ok). Nu ga ik de koffie roeren... Wanneer de koffie nog niet tot stilstand is gekomen is het geluid van mijn getik lager dan het geluid dat het getik oplevert wanneer de vloeistof stilstaat (per saldo hoor je hetzelfde geluid als hetgene wat je zou horen wanneer je het kopje tijdens het tikken vol zou gieten).
Hoe komt dit? |
Misschien komt het door het volgende.
Geluid wordt gedragen door moleculen. Bij klankbuizen geldt hoe langer de buis, hoe lager het geluid, omdat de weg in het instrument langer is. Doordat je draait kan de weg ook wel langer worden de moleculen 'nemen het geluid' nl even op en wanneer de moleculen draaien leggen ze een langer weg af dan in een stilstaande vloeistof. Maar dit is ook maar een gok. |
Is het geluid zachter of is de toon lager?
|
Ik gok ook dat het inderdaad komt doordat het geluid een langere weg af moet leggen.
|
verbeelding? :p :confused:
ik heb het net uitgeprobeerd (maar dan met water) en ik hoor totaal geen verschil :) |
Citaat:
Verder vind ik de draairedenering wel plausibel... |
weglengteverschil en middenstofverschil ... ik neem aan dat je dit zelf ook wel kon bedenken.
|
Citaat:
|
Doppler effect?
|
Citaat:
maar wat ik me net bedenk: ben je aan het roeren als je tikt? want dan is het natuurlijk gewoon een andere aanslag. |
waar mensen zich mee bezig houden in de vakantie :rolleyes: ;)
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:54. |