![]() |
hoe construeer je 1/3 van een lijnstuk?
een constructie, dus niet meten
moet iets gemakkelijks zijn maar ik kom er maar niet op |
Laat AB het lijnstuk voorstellen dat in 3 gelijke delen moet worden verdeeld. Trek vanuit A een lijnstuk AC dat met lijnstuk AB een scherpe hoek vormt. Zet op AC 3 gelijke lijnstukken met lengte p (willekeurig gekozen) af, verbind C met B en trek door de twee deelpunten tussen A en C lijnstukken evenwijdig aan BC. Deze lijnstukken snijden AB zodanig dat AB in 3 gelijke stukken wordt verdeeld, waarmee de constructie is voltooid.
|
Citaat:
|
Teken op deze lijn een lijnstuk AC met een hoek van 30 graden en een lijnstuk BC van 60 graden. Teken een lijn vanuit C loodrecht naar beneden. Je hebt dan een 1/3 van AB.
|
Doe zoals Mathfreak zei, maar pas af (ment de passer), niet meten. Dat is precieser.
|
Ik krijg hem nit zo snel geconstrueerd... Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 3 gelijke lijnstukken. Moeten ze evenwijdig zijn?
Bovendien, als je 3 evenwijdige lijnstukken tussen A en C hebt heb je ook 3 deelpunten tussen A en C en niet 2... toch? |
Citaat:
Door AC in 3 gelijke delen te verdelen krijg je 2 punten tussen A en C, zeg punt D en punt E met AD=DE=EC=p. Door nu BC te trekken en door D en E lijnstukken te trekken evenwijdig aan BC die AB snijden (zeg in F en G) wordt AB in 3 gelijke stukken verdeeld met AF=FG=GB waarmee de constructie is voltooid. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:47. |