Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Stil Afrika (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=913749)

The one who I am 30-07-2004 16:43

Stil Afrika

Rood als de aarde
donker als je huid
langzaam zoals je praat
zo stil ook

Als het water
waar je huis in staat
zo zwaar als de manden
op je hoofd

Warm als de zon
stekend als de beestjes
besmet en ziek
dood

Zo rood
donker, warm,
HIV besmet
mamma bloed

alweer een mamma dood

86dagreed 30-07-2004 19:32

een mooie titel. absoluut.
maar waarom
een kuteinde.
het is opeens een ommekeer in het gedicht.
een soort ongenuanceerde woede spreekt eruit, dat is ook wel ok, alleen is het te direct, en het wordt niet opgebouwd.

Smartie 30-07-2004 21:00

Citaat:

86dagreed schreef op 30-07-2004 @ 20:32 :
een mooie titel. absoluut.
maar waarom
een kuteinde.
het is opeens een ommekeer in het gedicht.
een soort ongenuanceerde woede spreekt eruit, dat is ook wel ok, alleen is het te direct, en het wordt niet opgebouwd.

Juist wel, het wordt juist wel opgebouwd. Dat zie je toch in het vierde vers? Oke, het is een abrupt einde, maar je kan het wél aan zien komen.

The one who I am 02-08-2004 13:28

Ik kom net terug uit Benin (west-afrika) en hoewel ik daar niemand heb zien doodgaan en dat het daar relatief nog redelijk gaat qua armte en ziektes, is dit gedicht ontstaan met de beelden die ik heb -gezien- van afrika in mijn hoofd.

aids/HIV is wel -samen met malaria en diaree- de grootste doodsoorzaak, daar.

Vandaar...

Bedank voor jullie reactie..

Diary of Dreams 02-08-2004 13:32

hij's wel mooi behalve de laaste zin van eerste vers want die valt teveel uit de toon ofzo en de allerlaaste zin stoort ook verschrikkelijk, de inhoud is wel heel mooi (Y)

*nerwen elensar 02-08-2004 15:46

Vind hem ook mooi..heel pakkend. Je wordt er echt stil van...héél stil.
Alleen moet ik de rest bijtreden, die laatste zin kan echt niet :s

regardless 04-08-2004 21:42

Citaat:

Klein Konijntje schreef op 02-08-2004 @ 14:32 :
hij's wel mooi behalve de laaste zin van eerste vers want die valt teveel uit de toon ofzo en de allerlaaste zin stoort ook verschrikkelijk, de inhoud is wel heel mooi (Y)
idd van die laatste zin van de eerste vers maar die allers laatste zin stoort helemaal NIET die vind ik juist het mooist..
gewoon.. ja zo mooi..
weet niet waarom..

xineof 04-08-2004 22:18

De laatste zin is confronterend vind ik, eerst is het nog verpakt in een andere verwoording, maar de laatste zin is gewoon 'bam, een concrete gebeurtenis'. En daarom ligt deze zin voor sommigen misschien wat moeilijk, denk ik. Ikzelf had er ook een beetje moeite mee, maar niet persé op een negatieve manier. Het grijpt me gewoon erg aan.

Een mooie, strakke vorm, en wat ik écht waardeer is dat er zo'n inhoud inzit, zo'n ervaring. Mooi is dat om te lezen!

Augustus 04-08-2004 22:58

Ik vind het gedicht geweldig, op een uiterst nuchtere manier confronteer je de lezer met de harde feiten terwijl het gedicht haar kracht behoudt.:)

xineof 05-08-2004 00:18

Citaat:

Augustus schreef op 04-08-2004 @ 23:58 :
Ik vind het gedicht geweldig, op een uiterst nuchtere manier confronteer je de lezer met de harde feiten terwijl het gedicht haar kracht behoudt.:)
Naar die woorden zocht ik eigenlijk :).

Augustus 05-08-2004 10:21

Citaat:

xineof schreef op 05-08-2004 @ 01:18 :
Naar die woorden zocht ik eigenlijk :).
http://www.google.nl/search?q=Ik+vin...gle+zoeken&lr=

:p

xineof 05-08-2004 10:27

;). Ik bedoelde maar te zeggen dat ik zelf teveel woorden nodig had om het te omschrijven, grrrrrr :p.

Nijn* 05-08-2004 12:53

:eek: Wow, vet mooi!! Echt keigoed gedaan !! (y)

The one who I am 05-08-2004 14:34

Ik heb zelf ook nogal moeten nadenken over mijn laatste zin. Ik heb 'm herschreven en gedelete en herschreven en gedelete en herschreven.. maar ik vond uiteindelijk dat ik hem toch niet kon weglaten, dan zou het -voor mijn gevoel- zo onaf blijven..

Het is wel een verdomd harde zin zonder enige subtieligheidje, maar het is ook voor mensen daar een verdomd harde waarheid en niets subtiels aan...

toch?!

Wel leuk zoveel -positieve- reacties,
bedankt!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.