![]() |
dialect
zo. en nu is het tijd voor een dialectentopic.
wat vinden jullie ervan? moet het afgeschaft worden? moet iedereen ABN spreken? is het ene dialect beter als het andere? wat kan wel en wat kan niet? moet de hele wereld engels praten of gaan we voor spaans? |
Dialecten zijn wel gaaf, maar het is toch wel kut als je bv met een zooi Limburgers gaat praten je ze amper kan verstaan. Dan is het handig als je naast je dialect ook nog wat algemener Nederlands kan praten.
Zelf maak ik daar geen onderscheid tussen. Want ik spreek redelijk ABN. |
wel leuk, maar je moet ook gewoon ABN kennen.
|
Dialecten zijn cool.
Spreek ik ook. Maar ik vind wel dat je nog gewoon fatsoenlijk Nederlands moet kunnen spreken. In tegenstelling tot mijn familie waar er maar twee personen zijn die fatsoenlijk Nederlands kunnen praten en dat zijn mijn broertje en ik. De rest praat allemaal met zo'n zacht limburgs accent. Ik kan me voorstellen dat dat op zich soms behoorlijk vervelend kan zijn voor mensen. Trouwens, mijn broertje en ik praten een beetje half plat brabants als we bij vrienden zijn. En op school praat ik gewoon ABN, net als aan de telefoon oid. Ps. optie 2 dus. |
Dialecten zijn belangrijk voor de regionale identiteit en het is mooi dat ieder plekje z'n eigen identiteit heeft. Maar het is ook belangrijk dat men in een staat onderling kan communiceren en nog mooier is het als er een universele taal is, die het grote deel van de wereldbevolking spreekt.
Dus een mens moet spreken: dialect - taal van de staat - wereldtaal |
goed, iedereen mag gewoon z'n eigen dialect spreken
|
Citaat:
ik moet zeggen dat ik niet zo van dialecten hou :o, ik vind het grote onzin |
irritant en onnodig, om nou te zeggen dat het niet mag is onnodig,maar voor de goede orde is het wel handig als iedereen die een beetje serieus genomen wilt worden ABN praat en verstaat.
|
Dialecten moeten kunnen, zolang ze ook maar 'gewoon' Nederlands kunnen praten (zij het met accent, dat maakt me niet uit).
Verder is goed Engels geen overbodige luxe. |
alleen het brabants is goed ;)
he nare man :P |
Citaat:
|
ik vind het onzin. als je met een accent spreekt.. nou vooruit, dat schijn ik zelf ook te doen.. maar zo'n dialect.. nou val mij er niet mee lastig
|
Citaat:
|
Het is wel leuk als elke streek zijn eigen dialect heeft, waaraan mensen dan ook te herkennen zijn, maar ik vind dat iedereen inderdaad ook ABN en een wereldtaal moet kunnen spreken.
|
Ik vind het altijd wel leuk als mensen dialect spreken, maar je moet inderdaad wel ook ABN kunnen spreken. Liefst eigenlijk ook nog goed Engels, zodat je je ook als je in contact komt met buitenlanders goed verstaanbaar kunt maken.
|
Ik zie geen bezwaar tegen het spreken van een dialect zolang iemand zich ook maar verstaanbaar kan maken in normaal Nederlands. Verder moeten mensen die dialect spreken er wel rekening mee houden dat je daarmee dommer overkomt: in blinde tests werd het opleidingsniveau van mensen die dialecten spraken structureel lager ingeschat dan van mensen die ABN spraken (bron: Psychologie Magazine).
|
Als je je verstaanbaar kan maken in het nederlands is het niet zo erg als je soms in dialect praat.
|
Thuis, en met familie praat ik meestal in ons eigen Brabants dialect. :D Niet dat we geen ABN kennen, maar het gaat gewoon op de één of andere manier sneller/makkelijker. met een goeie vriend praat ik ook altijd dialect, maar met m'n andere vrienden gewoon ABN. Veel van hen komen niet uit m'n geboorteplaats of hebben nooit het dialect aangeleerd gekregen, dus die zouden me anders niet kunnen volgen. Met anderen is het ook altijd ABN en in het buitenland is het toch wel heel handig als je je verstaanbaar kunt maken in het Engels/Frans/Duits.
|
Afschaffen en laten we met z'n allen Engels gaan praten.
|
Ik studeer Communicatie dus moet veel presentaties enz. geven. Ik kan het me dus sowieso niet permitteren in dialect of met een (zwaar) accent te praten.
Ik had een vriendje uit Overijssel die studeert in Utrecht. Normaal praat hij altijd ABN en je hoort totaal geen accent bij hem maar toen ik met hem naar z´n ouders in Overijssel ging, liet hij me even horen dat hij wel degelijk dialect kan praten. Dat vind ik best grappig en het moet ook absoluut kunnen maar of ik ook op hem was gevallen als hij alleen maar in dialect had kunnen praten: ik weet bijna zeker van niet. Ik respecteer alle dialecten want het hoort bij je woonomgeving maar ik vind het belangrijk dat als je je onder ´andere´ mensen begeeft dan je eigen omgeving, je ook gewoon ABN spreekt. |
boeie
|
Citaat:
|
als ze ook maar normaal nederlands kunnen vind ik het allemaal prima.
|
Citaat:
't Zou ook een beetje aanstellerig zijn. |
Precies. Dan flamen we je, net zoals we MickeyV flamen vanwege zijn taalgebruik.
|
Wie?
|
Die gast die op School & Studie en Werk, Geld & Recht er een op zijn zachtst gezegd opvallende poststijl op nahoudt. ;)
|
Citaat:
|
Ah MickeyV, de jongeman welks taalkgebruik menig monden deed ouvreren. :D
|
Wel leuk, maar je moet ook gewoon ABN kennen.
|
Zolang je je ook verstaanbaar kan maken in normaal Nederlands,
vind ik het allemaal best. (y) |
Citaat:
|
Zolang ik je met een beetje inspanning kan verstaan heb ik geen problemen met je dialect of accent. ABN wordt volgens mij ook maar door heel weinig mensen gesproken. Veel mensen denken dat ze het spreken (kuch, Amsterdammers, kuch) maar dan is het alleen iets wat ABN benadert.
|
Ik p00p op dialecten.
|
Dialecten blijven spreken,
waarschijnlijk zal de komende eeuw al 90% van alle talen die er bestaan uitsterven, jah 90%, godver..., een ernstig probleem hebben we hier dus. Maar we moeten geen Engels gaan spreken, maar het Esperanto , dat is een taal waarbij van alle talen wat in zit en al enkele duizenden mensen spreken het al. Als iedereen Engels gaat spreken spreek je de taal van het machtigste wereldland, nl. Amerika. De geschiedenis heeft bewezen dat bij machtswisselingen (Denk aan het latijn bij de Romeinen, later kwamen er van allerlei aparte landen.) er ook weer andere talen komen. Dat zou dus beteken als over 50 jaar Rusland weer het machtigste land is iedereen Russisch zou moeten gaan leren. :cool: |
Prima, aan iedereen hoor je wel (enigszins) in meer of mindere mate waar iemand vandaan komt. Maar ABN wordt wel op prijs gesteld indeed :)
|
Citaat:
Citaat:
|
Als ze ook ABN spreken vind ik het wel best.
Ik vind het nog beter dat mensen gewoon standaard in ABN met mij spreken (ja straattaal kan ook ;)) Het Britse Cockney is btw wel grappig :p En of we allemaal één taal moeten spreken? Ach, door "omstandigheden" begin ik zometeen ook maar met een cursus Spaans :p |
Citaat:
sinds wanneer is jouw onderschrift engels? |
Ik heb geen problemen met dialect, ik spreek zelf soms ook brabants, maar ik vind wel dat je ook abn moet spreken.
|
Citaat:
|
dialect vind k gaaf... k kan alleen niet millings... kan t wel verstaan maar spreken.... dat is ech n ramp..
|
wel leuk, maar je moet ook gewoon ABN kennen.
|
Wel leuk, maar je moet ook gewoon ABN kennen.
Ik spreek ook een dialect, namelijk het Maastrichtse dialect. :) Whehe, die poll! :p |
boeit me geen ruk
interesseert me NIETS |
Citaat:
Ik wel. |
Bij nader inzien vind ik eigenlijk A beter...
Als iedereen ABN gaat praten wordt het zo'n saaie boel in holland. Bovendien leveren misverstanden altijd leuke situaties op. |
Citaat:
|
wel leuk, maar je moet ook gewoon ABN kennen
|
Zolang iedereen netjes ABN kan spreken vind ik het wel best.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:29. |