![]() |
Slechte dingen
Ik had pas een discusie over het geloof waarbij iemand op merkten dat er zoveel slechte dingen gebeuren en dat dat in een wereld met en god niet zou gebeuren.
Op dit momment begon ik me af te vragen wat nou echt slechte dingen zijn. Er werden voorbeelden genoemd als ziektes dat mensen dat niet verdienen etcetera. Natuurlijk verdiend niemand een ziekte maar ik ben eigenlijk wel blij dat deze er zijn. Stel je voor dat alles naar onze begrippen van nu perfect zou zijn. Geen ziektes iedereen leefde in harmonie met elkaar enzovoort. Ik denk dat de mensen dan niet dankbaar en gelukkig zouden zijn want het is gewoon. Hoe kan je blij zijn dat je geen ernstige ziekte of wat dan ook hebt als je niet weet dat deze bestaan. Je gaat alles als normaal ervaren er is geen kwaad. En ik denk dat er dan ook geen goed is. Goed gelukkig dankbaar enzovoort kunnen alleen bestaan als het tegen over gestelde er ook is. Wat ik dus eigenlijk probeer te zeggen eigenlijk is het goed dat er slechte dingen gebeuren. Ik zeg dus niet dat ik blij ben dat mijn oma kanker heb en ik zelf ook een ziekte maar ik zie het nut wel. Hoe denken jullie hier over? |
Ik ben ook niet blij dat ik geen ernstige ziekte heb.
|
Ik ben het helemaal met je eens dat je zegt dat de slechte dingen nodig zijn om de goede te kunnen zien maar ik denk niet dat het bewust zo is gegaan dat er ook slecht is en niet alleen goed.
|
Citaat:
|
Het hele idee van 'goed' en 'slecht' is totale onzin. We kennen allemaal wel het citaat 'Beauty is within the eye of the beholder' en dat geld ook voor 'goed' en 'slecht'. Het is volledig gebonden door tijd en cultuur. We kunnen niet iets benoemen tot 'goed' noch tot 'slecht' het enige wat we over 'goed' en 'slecht' kunnen zeggen, is wat wij zelf 'goed' en 'slecht' vinden.
Dus vraag je aan mij 'wat is slecht' dan zeg ik dat niets slecht is, noch goed is. Vraag je echter 'wat vindt je slecht' dan kom ik waarschijnlijk met Nirvana, het alombekende kut-ik-heb-rook-in-mijn-oog-fenomeen en Hugo Boss kleding (Yves Saint-Laurent for life (y), :cool: ) aan. |
Citaat:
Citaat:
|
Alles is oorzaak->gevolg en alles heeft nut. Uit alles kun je iets leren, daardoor kun je het onmogelijk 'slecht' noemen.
Het heeft een reden en het is perfect op haar eigen manier. |
Citaat:
|
We zijn wat we denken.
Ons hele bestaan is het product van gedachten. Met onze gedachten scheppen wij de wereld. Welnu, deze regels hebben hierop betrekking, namelijk op de geestelijke schepping van de wereld door ons denken. Met het fysieke heeft dit niets te maken. De wereld is zoals zij is, maar hoe wij haar kennen (ldvwp) bepaalt ons denken (ondwp). |
Gut gut ja wat ben ik blij dat mijn oma kanker heeft, kan ik er ten minste van genieten dat mijn mama het niet heeft.
Jezus, dit is echt zo lomp :rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
In het kader van nutteloze opmerkingen. |
Citaat:
Ik bedoelde dat we hier filosofie bedrijven. Filosofie is een wetenschap. In de wetenschap redeneer je logisch. Gevoel laat je geen rol spelen. Als jij dus zegt datj e het erg vindt dat je oma kanker heeft, eventueel, dan is dat geen argument. De vraag is waaróm het erg zou zijn? Omdat jij dat vindt. Waarmee je meteen de stelling bewijst. Dingen zijn zoals hetgeen je ervan vindt. |
Citaat:
Ben het met TS eens, ik kan het echter met god verenigen. Als god zo geweldig is, kan hij ook wel een wereld maken waarin mensen 'goede/prettige' dingen (h)erkennen zonder dat daar 'slechte/onprettige/foute' dingen voor nodig zijn. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Nietzsche heeft ooit geschreven dat geen filosoof zich volledig los kan maken van zijn omgeving en achtergrond, ik denk eigenlijk dat dat wel geld voor alle mensen, je kunt ver komen, maar niet volledig zonder beinvloeding worden.
|
Alluman, ik weet dat het de leesbaarheid niet ten goede komt, maar ik ga je reply even in stukjes knippen en afzonderlijke op elk punt reageren. Mijn excuus hiervoor.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daarbij is het nog een extra toevoeging, dat dit ook onzin is. In vele culturen, zelfs 'moderne' culturen geldt dit niet. Daarbij is dit ook een waarde die vrijwel nooit wordt nageleefd. Weinig relevant dus. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ten tweede heeft het woord "goed"of "slecht" voor mijn gevoel ook alleen betrekking op levende wezens die bewust kunnen handelen . Dwz hun handelingen zijn een weerspiegeling van hun morele verantwoording en die kunnen we interpreteren alszijnde "goed"of "slecht" . Als we kijken naar niet-levende "dingen"of instinctief handelende wezens , dan praat je eigenlijk niet in termen van "goed"of "slecht" , maar meer in termen van "functioneel" of "bezwarend functioneel" , waar uiterraard alleen de mens die eigenschappen kan toekennen aan het "ding"of "wezen" aangezien ze zelf die eigenschappen niet bezit. Citaat:
De politie,forensic detectives,psychologen,wetbepalers,etc,etc Moorden is alleen "slecht" voor de WET ,niet de "natuur". Alles vermoorden is wel "slecht" voor de "natuur" , omdat de "natuur" al het leven is in mijn ogen , en als er dan geen leven meer is , dan is er ook geen "natuur" meer. Het verandert van IS , naar NIET IS , en dat zie ik als "slecht" of "schadelijk". Citaat:
Maar men moet eerst goed kijken wat je bedoelt met cultuur. Ik bedoel , ga je eigen handelen eens na , welke handelingen zijn typerend voor jouw cultuur , en welke vind je specifiek jouw handeling buiten je cultuur. Ahem beetje moeilijk uitteleggen. Ik bedoel ,stel ik neem alluman's voorbeeld. Ik denk eerlijk gezegd ook dat er bijna geen cultuur is die zegt dat je eigen moeder vermoorden en verkrachten zonder reden verwerpelijk is(Met reden dan niet?), sterker nog de meeste culturen zouden het ook verwerpelijk vinden dat ik jouw moeder verkrachte en vermoorde , en daarna weer verkrachte. Maar de waarheid is , dat dit soort dingen wel gebeurt. Wat is nu eigenlijk "De Waarheid". Ik kan niet voor iedereen spreken of DE Waarheid vertellen , maar ik kan je wel mijn waarheid vertellen. Moet ik je eerst vertellen , dat voor mij een waarheid of "de waarheid" een samengesteld gegeven is. Dwz als het "beeld" van de materie of gebeurtenis overeenkomt met het "beeld" dat ik heb gevormd in mijn hersenen , spreek ik van "de waarheid" . Moet ik er wel bij vertellen dat het "beeld" in mijn hersenen voortdurend veranderd door toegenome kennis of verandering van mening. Dit houd dus in dat "de waarheid" voor mij variable is . Eigenlijk kan ik dus ook niet spreken van een "absolute" waarheid. Dit om het feit dat ik niet alle informatie kan weten,begrijpen en verwerken. Dus als ik spreek van "de waarheid" spreek ik eigenlijk van een "gedeelte van de waarheid". |
een ziekte is niet slecht. slecht is het om een zieke man niet te helpen. goed is het om de zieke man wel te helpen. een perfecte harmonische wereld is niet perfect en harmonisch als je weet dat je niet van elkaar op aan kunt in een niet zo perfecte en harmonische wereld.
|
Citaat:
'slecht' is iets wat 'niet werkt'. Dit is dan niet 'slecht', het werkt gewoon niet voor het doel wat je wilt bereiken. Als jij zegt dat je naar België wilt gaan, en vervolgens pak je de trein richting Duitsland, dan ben je 'verkeerd' bezig, naar wat jouw doel is. Als jij vervolgens je doel aanpast en zegt naar België te willen, dan zit jij op de goede weg. |
Citaat:
|
Citaat:
En als mijn doel is om mijn zus uit het raam te gooien (of door dit te doen een ander doel nastreef) en ik doe dat ook dan ben ik goed bezig omdat ik mijn doel nastreef. Het nastreven van je eigen doelen in het leven is dus zonder meer goed, en de doelen zelf zijn niet bevattelijk voor elke morele kritiek? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
dat is allemaal maar een mening. stel dat twee volken met elkaar al jaren lang in een bittere oorlog verwikkelt zijn.
vaak zie je in dat soort situaties dat het vermoorden van de tegenstander volledig wordt geaccepteerd, zelfs als iets goeds wordt gezien, terrwijl moord toch een van die universele waarden had moeten zijn volgens veel mensen. afijn, je geweten en moraliteit hangt volgens mij dus voor 99,9% af van je omgeving. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Volgens mij doelt iemand die zegt dat er veel slechts in de wereld is en dit vervolgens aan de afwezigheid van een opperwezen toeschrijft niet op slechtheid als ziekte, maar eerder op slechtheid in het menselijke karakter - van terrorisme tot simpele jaloezie.
Daarnaast ben ik van mening dat er in alles wat op het eerste gezicht "slecht" lijkt (ziekte ?) iets goeds schuilt. Zo heb ik dit jaar bijv. grotendeels in (ziekenhuis)bedden doorgebracht en daar het nodig naars meegemaakt. Achteraf denk ik dat, toen mijn lichaam het even liet afweten, mijn geest zich wel enigszins heeft kunnen "ontwikkelen" (neem dit met een korrel zout). Enfin, wat ik wil zeggen is dus, dat iets zo slecht is als je zelf wilt dat het is. Jammer dat ik bovenstaande discussie heb gemist, misschien dat ik het eens nalees. |
In feite kunnen we in eerste instantie een handeling of gebeurtenis niet als "goed" of "slecht" bestempelen. Maar dat doen we wel . Dit om het feit dat de mens altijd een gevoel krijgt bij een handeling of gebeurtenis die de mens "dwingt" tot handelen cq oordelen. (niet handelen is in dit geval ook handelen)
Onze eerste reactie creert dus een "goed" of "slecht" gevoel. Maar in feite is dit onterecht. Waarom? Ik denk omdat we op basis van de chaos-theorie nooit in de toekomst kunnen kijken. We kunnen dan ook nooit met zekerheid zeggen wat het gevolg is van een door ons bestempelde "goede"of "slechte" handeling/gebeurtenis. Met andere woorden: Iemand vermoorden is "slecht" , maar misschien was die persoon wel een tweede hitler geworden , en moeten we dat dan weer bestempelen als "slecht". Nee , want we kunnen nog steeds niet in de toekomst kijken , en kunnen een gevolg of oorzaak (wat eindeloos doorgaat) dus niet bestempelen als "goed"of "slecht". Maar we doen het toch :) Ik vind dingen slecht of goed , en daarom bestaan die eigenschappen voor mij , ookal is het misschien geen "werkelijkheid". |
Citaat:
Citaat:
Bovendien leg je niet uit wat cultuur is. Je stelt dat je 'cultuur' wilt definiëren en typt vervolgens erop los over 'waarheid'... Citaat:
Hoe het zij, ik denk dat je nog te veel stoeit met de begrippen 'werkelijkheid' en 'waarheid'. 'Waarheid' duidt in deze context inderdaad op een overeenstemming tussen datgene wat is en hoe ik dat zijn waarneem. Per definitie kan ik de dingen niet zien zoals in werkelijkheid zijn; ik kan immers nooit alle kanten van een zijn of een ding tegelijk bekijken. Maar dat ik de werkelijke aard van een ding nooit in zijn geheel kan waarnemen, betekent niet dat die werkelijkheid niet bestaat. Evenzo is het met waarheid. Als de werkelijkheid bestaat, dan kan het zijn dat mijn beeld van die werkelijkheid overstemt met hoe die werkelijk is. Dat zou betekenen dat mijn beeld waarheid is - in overeenstemming met de werkelijkheid. |
Klopt mijn beste alluman , ik ben met heel veel dingen aan het stoeien en haal nogal eens wat door elkaar.
Citaat:
:bloos: |
Citaat:
Klopt mijn beste alluman , ik ben met heel veel dingen aan het stoeien en haal nogal eens wat door elkaar. Ik haalde het misschien door elkaar , maar ik bedoelde "waarheid" , omdat voor mijn gevoel "waarheid" alleen betrekking heeft op handelingen van "bewuste" wezens , en dat "werkelijkheid" meer betrekking heeft op materie (dode en levende). Maar goed ik kan het wel eens door elkaar halen in mijn taalgebruik wat enigszins verwarrend kan zijn. :bloos: oja , "cultuur" = "alle menselijke handelingen binnen een bepaalde samenleving " (eigen defenitie ;) ) |
De grootste ellende van deze wereld zullen wel de hongersnoden en oorlogen zijn. En wij zijn het kleine percentage die dit niet van dichtbij meemaken. Maar wij , ik tenminste, ben niet elke dag vervuld met vreugde omdat ik eet en geen levensgevaar loop. Ik denk dus niet dat God het slechte laat gebeuren zodat wij het goede kunnen ervaren.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.