![]() |
gedicht: geen titel
Mijn façade
brokkelt af als een oud gebouw overwoekerd door herinneringen Klimop verstrengelt zich rond m'n ziel en ik word versmacht door eenzaamheid. |
heyhey,
mooi kort, denk dat het alleen een beetje duidenlijker word als je een punt achter herinneringen zet (moet je na gaan hoe goed ik hem vind dat ik alleen over een punt zit te zeuren :p ) |
Citaat:
|
U hebt gezocht op façade:
Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is. Kijk ook eens bij de zoekinstructies. Kortom: wat betekent façade? |
voorgevel van een gebouw...
|
Ik ben echter wel "gewoon" bekend met de term façade. Een façade is ook bekend als een soort masker, een opgehouden schijnwereld, die, zoals de dichtster al treffend aangeeft, af kan brokkelen. ;)
Mooi gedicht trouwens, ik herken het persoonlijk heel goed, zeker het laatste deel. (y) Ga zo door! |
Na de regel 'door herinneringen' zou ik een witregel plaatsen, zodat Klimop ook echt als een nieuwe zin begint. Dat lijkt mij veel mooier, en het brengt een wat evenwichtiger ritme in het gedicht imo.
Verder vind ik het qua woordgebruik een goed gedicht, en als ik in mijn wolters sterwoordenboek kijk ziet mijn oog: fa'çade v -s en -n voorgevel; voorkant: (fig) dat is allemaal ~ schijn Ik snap niet waarom je er de betekenis 'voorgevel' aan toekent, maar evenmin snap ik waarom het door Renard niet als een woord wordt gezien; ik kende het woord enkel als de betekenis waarin ook No Quiero het ziet :). |
Ik kende het in de 2 betekenissen maar omdat ik de vergelijking van dat gebouw gebruik heb ik voorgevel gezegd...Vandaar :)
Thanks voor je reactie :) |
Citaat:
|
Citaat:
Heb het dus niet over zo'n voorgevel... Tsss maniak ;) |
Citaat:
|
heyhey,
Citaat:
|
Citaat:
De vergelijking met een oud gebouw vind ik bijzonder, zoals het overwoekerd wordt en de klimop zich verstrengelt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25. |