Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   wat betekent het scheikundige symbool Mo??? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=9169)

Boogie 18-03-2002 14:48

wat betekent het scheikundige symbool Mo???
 
op mijn fiets staat namelijk CrMo...ik zou wel een willen weten wat dat betekent...

Rimmer_Dall 18-03-2002 14:59

Molybdeen misschien?

mayonaise 18-03-2002 15:24

Citaat:

Rimmer_Dall schreef:
Molybdeen misschien?

denk dat je glijk hebt -->> sla binas open

Boogie 18-03-2002 15:33

sjees daar heb ik nog nooit van gehoord http://forum.scholieren.com/eek.gif

is dat een metaal dan? wat heeft dat met mijn racefiets te maken?

Tampert 18-03-2002 16:33

kijk eens op de scheikundelinkpagina van scholieren (zie announcement)

daar staat een link naar webelements
http://www.webelements.com/webelemen...xt/Mo/key.html

Boogie 18-03-2002 17:27

Citaat:

mayonaise schreef:

denk dat je glijk hebt -->> sla binas open

heb ik niet http://forum.scholieren.com/tongue.gif

Boogie 18-03-2002 17:29

Citaat:

Tampert schreef:
kijk eens op de scheikundelinkpagina van scholieren (zie announcement)

daar staat een link naar webelements
http://www.webelements.com/webelemen...xt/Mo/key.html


thanx man http://forum.scholieren.com/smile.gif

Boogie 18-03-2002 17:30

is dat extra licht ofzo http://forum.scholieren.com/confused.gif
of is het iets bijzonders in combinatie met Chroom?

cmoi 18-03-2002 17:52

Staal
Staal is een verzamelnaam voor legeringen gebaseerd op het element IJzer ((Fe(rrum). Door het in het kristalrooster inbouwen van diverse vreemde elementen met klinkende namen (zoals chroom, molybdeen en vanadium) en door warmtebehandelingen en koudvervormen kunnen de sterkte-eigenschappen sterk veranderd worden. De soortelijke massa van het staal en de elasticiteitmodulus (specifieke materiaalstijfheid) blijven daarbij practisch gelijk, maar het verschil in breuksterkte tussen het materiaal van een goedkope fiets en het staal uit een topklasse frame kan wel een factor 5 zijn. Bij gelijkblijvende sterkte zou je een frame van 'dure' buis dus vijf keer zo licht kunnen maken, ware het niet dat het frame dan ook bij het op de pedalen staan vijf keer verder doorbuigt, de elasticiteitsmodulus was immers niet veranderd! In de praktijk vallen dure frames ongeveer de helft lichter uit, en zijn ze ook minder torsiestijf! De verminderde stijfheid is aanvaardbaar omdat bij een goedkoop frame niemand over stijfheid nadenkt, de sterkte is maatgevend. Zo'n zwaar frame is daarom veel stugger dan nodig, en dat ook nog op de verkeerde plaatsen.
Behalve sterker is er echter nog een goede reden om duurder materiaal te kiezen, en dat heeft te maken met de dynamische materiaaleigenschappen. Dat er verschil is tussen materiaalsoorten onderling merk je al achter de bankschroef: een hoogwaardige buis klinkt veel helderder dan eentje van gewoon ijzer als je hem aantikt, en ook is het metaal veel harder. Zonder diep in te gaan in microrek, energiedissipatie cq de oppervlakte van de hysterese-lus, mag je onthouden dat het resultaat een frame is wat beter over hobbels rijdt en minder dood aanvoelt.

bron: http://www.tubus.nl/buizen.htm

Boogie 18-03-2002 18:25

Citaat:

cmoi schreef:
.....lang verhaal....
hey dat is interessant http://forum.scholieren.com/smile.gif
bedankt http://forum.scholieren.com/smile.gif

pol 18-03-2002 18:30

Citaat:

cmoi schreef:
Staal
Staal is een verzamelnaam voor legeringen gebaseerd op het element IJzer ((Fe(rrum). Door het in het kristalrooster inbouwen van diverse vreemde elementen met klinkende namen (zoals chroom, molybdeen en vanadium) en door warmtebehandelingen en koudvervormen kunnen de sterkte-eigenschappen sterk veranderd worden. De soortelijke massa van het staal en de elasticiteitmodulus (specifieke materiaalstijfheid) blijven daarbij practisch gelijk, maar het verschil in breuksterkte tussen het materiaal van een goedkope fiets en het staal uit een topklasse frame kan wel een factor 5 zijn. Bij gelijkblijvende sterkte zou je een frame van 'dure' buis dus vijf keer zo licht kunnen maken, ware het niet dat het frame dan ook bij het op de pedalen staan vijf keer verder doorbuigt, de elasticiteitsmodulus was immers niet veranderd! In de praktijk vallen dure frames ongeveer de helft lichter uit, en zijn ze ook minder torsiestijf! De verminderde stijfheid is aanvaardbaar omdat bij een goedkoop frame niemand over stijfheid nadenkt, de sterkte is maatgevend. Zo'n zwaar frame is daarom veel stugger dan nodig, en dat ook nog op de verkeerde plaatsen.
Behalve sterker is er echter nog een goede reden om duurder materiaal te kiezen, en dat heeft te maken met de dynamische materiaaleigenschappen. Dat er verschil is tussen materiaalsoorten onderling merk je al achter de bankschroef: een hoogwaardige buis klinkt veel helderder dan eentje van gewoon ijzer als je hem aantikt, en ook is het metaal veel harder. Zonder diep in te gaan in microrek, energiedissipatie cq de oppervlakte van de hysterese-lus, mag je onthouden dat het resultaat een frame is wat beter over hobbels rijdt en minder dood aanvoelt.

bron: http://www.tubus.nl/buizen.htm

De naam staal wordt gegeven aan legeringen van ijzer waarin koolstof zit.
Als er andere elementen bijzitten, maar geen koolstof, mag men het geen staal noemen!

Verder dacht ik dat het Chroom dient voor de roestvastheid, en Molybdeen dient denk ik om het staal sterker te maken (de chroom maakt het staal immers minder sterk).

mayonaise 18-03-2002 18:53

Citaat:

Boogie schreef:
heb ik niet http://forum.scholieren.com/tongue.gif


ik wel :P drom zoek ik ht ook op voor je



Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.