Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Motoren op sla olie? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=917634)

Upke 04-08-2004 11:06

Motoren op sla olie?

Ik had pas iets op tv gezien dat men je automoter kon laten aanpassen zodat deze kan rijden op sla olie. Het zou niet schadelijk zijn voor de milieu, en het zou ongeveer de zelfde prestaties leveren als met een fossiele brandstof. Is dit serieus waar? Zo jah zou het rijden met fossiele brandstof verboden moeten worden, zodat met wel met sla olie moet rijden.

P.S. Ik weet niet zeker of het nou sla olie was, maar het was in ieder geval een olie van een plantaardig product.

T_ID 04-08-2004 11:28

volgens mij was het koolzaadolie, het lijkt erg veel op diesel (dieselmotoren konden er ook op lopen) maar het komt niet van de grond doordat er een productiequotum voor is gesteld door de europese unie.

deze brandstof bevat geen zwavel, en veroorzaakt ook geen roet, wat bij dieselmotoren voor de meeste vervuiling zorgt.

Mortification 04-08-2004 13:31

Citaat:

Upke schreef op 04-08-2004 @ 12:06 :
Ik had pas iets op tv gezien dat men je automoter kon laten aanpassen zodat deze kan rijden op sla olie. Het zou niet schadelijk zijn voor de milieu, en het zou ongeveer de zelfde prestaties leveren als met een fossiele brandstof. Is dit serieus waar? Zo jah zou het rijden met fossiele brandstof verboden moeten worden, zodat met wel met sla olie moet rijden.

P.S. Ik weet niet zeker of het nou sla olie was, maar het was in ieder geval een olie van een plantaardig product.

Mijn pa reed vroeger altijd op een brommer op weilanden, toen ie nog geen 16 was, en die liep op slaolie. Maar mn pa zei dat het niet goed voor je brommer was.

Chimera 04-08-2004 15:50

Citaat:

T_ID schreef op 04-08-2004 @ 12:28 :
volgens mij was het koolzaadolie, het lijkt erg veel op diesel (dieselmotoren konden er ook op lopen) maar het komt niet van de grond doordat er een productiequotum voor is gesteld door de europese unie.

Nieuws niet gevolgd zeker. In duitsland zijn ze nu flink de overstap op koolzaadolie aan het stimuleren, en het is slechts een 'matter of time' voordat we in nederland ook aan de koolzaad gaan.

Dit geldt overigens alleen voor diesels, benzinemotoren kunnen dit niet. Ook moeten de brandstofleidingen aangepast worden, koolzaadolie is aggressiever dan diesel.

Kazet Nagorra 04-08-2004 16:05

Er is een kleine aanpassing aan de dieselmotor nodig om hem geschikt te maken voor koolzaadolie, kost enkele duizenden euro's naar ik heb begrepen.

Overigens is de productie van koolzaadolie op dit moment duurder dan olie uit de grond halen, maar dat kan in de toekomst veranderen wanneer de prijs van olie stijgt.

Voor de EU is het aantrekkelijk, want zij kunnen door het subsidiëren van koolzaad de boeren blijven subsidiëren, en de boerenlobby is in de EU, o.a. vanwege electorale belangen, nog altijd sterk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.