Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Zacht staal (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=917832)

Dreamzilla 04-08-2004 15:08

Zacht staal

Het koude staal streelt langs mijn rug,
en verdwijnt in een rozenbloesem.
Er ontstaat een zachte druk in mijn borst.
~
Ik ben gestoken,
door de wijzers van de klok.
Het heeft zich gewroken,
en mijn tijd is op.
Voor mij zal het niet meer tikken,
voor mij zal het niet meer slaan.
~
Een mes steekt uit mijn rug,
omhuld met een krans van bloed.
~
Ik schreeuw de kriebels uit mijn hart.

xineof 04-08-2004 15:37

Heftig. Ik vind het vrij tegenstrijdig; de ene keer valt het wel mee, zoals 'zacht staal' lijkt te zeggen, en de andere keer lijkt het weer ongelofelijk genadeloos.

De vergelijking met 'het mes van de tijd', om het zo maar even te noemen, vind ik erg mooi. Verder vind ik het wel gaaf, dat heftige aan dit gedicht (y). Er zit veel spanning in, is soms zelfs wat gruwelijk te noemen omdat je er goed een beeld bij kan vormen en dat spreekt me wel aan.

De laatste regel vind ik heel erg verschillen met de éénnalaatste regel, daarom zou ik een witregel tussen deze twee plaatsen, omdat de slotzin echt een 'droge constatering' is, als je snapt wat ik bedoel. Zelf gebruik ik dat ook vaak, en imo doet een witregel het dan erg goed :).

Dreamzilla 04-08-2004 15:39

Citaat:

xineof schreef op 04-08-2004 @ 16:37 :
Heftig. Ik vind het vrij tegenstrijdig; de ene keer valt het wel mee, zoals 'zacht staal' lijkt te zeggen, en de andere keer lijkt het weer ongelofelijk genadeloos.

De vergelijking met 'het mes van de tijd', om het zo maar even te noemen, vind ik erg mooi. Verder vind ik het wel gaaf, dat heftige aan dit gedicht (y). Er zit veel spanning in, is soms zelfs wat gruwelijk te noemen omdat je er goed een beeld bij kan vormen en dat spreekt me wel aan.

De laatste regel vind ik heel erg verschillen met de éénnalaatste regel, daarom zou ik een witregel tussen deze twee plaatsen, omdat de slotzin echt een 'droge constatering' is, als je snapt wat ik bedoel. Zelf gebruik ik dat ook vaak, en imo doet een witregel het dan erg goed :).

hm je hebt gelijk denk ik we gaan t uit proberen!! :) bedankt dat je hem mooi vind!

xineof 04-08-2004 15:41

Citaat:

Dreamzilla schreef op 04-08-2004 @ 16:39 :
hm je hebt gelijk denk ik we gaan t uit proberen!! :) bedankt dat je hem mooi vind!
Ja, zo vind ik het erg gaaf :) (y).

Nijn* 04-08-2004 16:17

Heel mooi! Wel heftig hoor zoals xineof al zegt.. Goed gedaan!

Dreamzilla 05-08-2004 16:56

bedankt :bloos:

Little Phoebe 13-08-2004 13:20

mooi :)

Dreamzilla 13-08-2004 13:25

Citaat:

Little Phoebe schreef op 13-08-2004 @ 14:20 :
mooi :)
:) bedankt! :D

Dreamzilla 13-08-2004 13:25

maar kraak hem af!! :) daar leer ik van tog ? :)

geen dichter 13-08-2004 13:40

heyhey,
Citaat:

Ik schreeuw de kriebels uit mijn hart.
vind ik over bodig ik zou hem onmisbaar maken of weg laten :(
Citaat:

Het heeft zich gewroken,
ik vind dat je beter het door hij kan veranderen :nono:
Citaat:

maar kraak hem af!! daar leer ik van tog ?
nou ja er val weinig af tekraken (hij is gewoon te goed) maar ik heb me best gedaan :D

Dreamzilla 13-08-2004 14:48

Citaat:

geen dichter schreef op 13-08-2004 @ 14:40 :
heyhey,

vind ik over bodig ik zou hem onmisbaar maken of weg laten :(

ik vind dat je beter het door hij kan veranderen :nono:

nou ja er val weinig af tekraken (hij is gewoon te goed) maar ik heb me best gedaan :D

die laatste regel slaat op de laatste regel uit t eerste stukje de kriebels in mijn hart is de druk op mn borst het uitschreeuwen is het dood gaan ;)

die het zou idd hij kunnen zijn *na denkt wat beter is* :) iig ty

*nerwen elensar 13-08-2004 16:07

Kan alleen maar bevestigen wat de rest zegt: MOOI :)
Alleen die kriebels passen naar mijn gevoel niet in de sfeer van het gedicht. Zou een ander woord daarvoor gebruiken.
Vind de zin 'ik ben gestoken door de wijzers van de klok' goed gevonden en je hebt een leuke titel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:07.