![]() |
[koeling] complete oplossing voor p4 systeem
ik kreeg zojuist, tijdens het spelen van doom 3, een waarschuwing van motherboard monitor dat de cpu core 70 graden celcius haalde. dit lijkt me zorgwekkend en afgezien daarvan is de standaard koeling van mijn systeem te luidruchtig en niet bepaald effectief, vooral niet op deze erg warme dag. wat is een goede oplossing voor mijn systeem waarbij ik de koelers voor de cpu, behuizing en vga kaart vervang; waterkoeling gaat me wat ver maar wat is voldoende stil en toch mogelijk effectief genoeg om nog over te clocken..
mijn huidige config; p4 northwood 2.8 ghz asus p4c800-e dlx chieftec miditower/dualfan voeding 3x 7200rpm hdd's radeon 9600pro van sapphire dvd brander/dvdrom drive |
Asus staat er best wel om bekend dat hun temp sensors niet goed zijn en deze kunnen zelfs tot 20 graden afwijken.
Als je de gewone CPU koeler erop hebt zitten en je hebt gewoon kamer temp dan word hij neit oververhit. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Mja hooggeclockte P4s zijn heethoofden. Wat je kunt doen is of zorgen voor goede airflow / ventilatie. Of een echt goede koeler kopen. Maar dat laatste betekent ook dat hij die warmte kan wegvoeren. Het beste is een oplossing waarbij er direkt verse lucht van buiten de kast wordt aangevoerd. Dat soort kits kun je bij sommige winkels kopen en is zeer effectief. Soort buisje is direkt op de ventilator van de koeler gemonteerd.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
geloof niet dat je me helemaal snapt:)
De delta T is overegens kleiner als je de lucht uit de kast zuigt, maar ik begrijp wel wat je bedoeld als er 2 fans tegen elkaar staan te blazen draai je er gewoon 1 om. Het grootste voordeel is dat de warmste lucht (afvoer van de cpu) niet in de kast terecht komt en je dus niet veel meer aan casefans hoeft te doen. je heb mss wel een "groter" koelblok nodig om de fan te kunnen omdraaien of een fan de wat meer m3 verplaats in een uur (hoewel er modelen zijn die de lucht al door het koelblok zuigen ipv het erdoorheen blazen) Maar dit scheeld in zijn geheel een flink aantal graden case temp met als gevolg ook de CPU. Het is idd een beetje omgedraaide wereld maar het werkt wel degelijk. eigelijk is het zelfde effect als je een stofzuiger op je cpu zou zetten alleen in jou geval staat die op blazen en in mijn geval op zuigen. jij koelt vooral door kou toe te voegen, ik door warmte af te voeren. het is maar waar je voorkeur naar uit gaat. |
Citaat:
]{ing, ik adviseer zo'n Zalman waaier voor op je CPU, een Zalman heatpipe constructie op je VGA en verder Papst fans met veel CFM's |
Zalman koelt zeer goed idd, maar je kan beter een geen zalman heatpipe, ten eerste het is duur, ten 2e je hebt een kacheltje daar zo zitten ..
Artic Silencer die blaast tenmiste de warme lucht naarbuiten :) |
Citaat:
Ook een processor die 160W verbruikt kun je op 42 graden houden. Feit is, dat P4 2.8GHz en hoger (vooral de 3.4GHz) gewoon erg veel energie verbruiken, en dus warmte genereren. Lager geclockte P4s doen dat wel beter, maar ook de die-shrink Prescott verbruikt erg veel energie, terwijl dat eigenlijk af zou moeten nemen bij een die-shrink. Daarnaast is de IPC lager bij Prescott, waardoor hij trager is dan een gelijkgelockte Northwood; des te meer reden de procs te mijden. Overclocken kunnen ze wel redelijk, hoger dan Northwood afaik. Citaat:
|
Citaat:
|
80W tot 110W kun je anders erg veel problemen mee krijgen. Bijna alle computers hebben geen goede airflow, o.a. door de locatie van de computer (in zo'n stom meubel vaak zonder goede ventilatie) en gewoon in de kast zelf niet. Gecombineerd met warm weer kun je daar dan problemen mee krijgen. De oplossing is inderdaad te werken aan betere airflow, of je processor-koeler direkt lucht van buiten te laten aanzuigen, dan omzeil je de case-temp min of meer.
|
Citaat:
als ze te warm worden zal de processor zichzelf "underclocken". als je cpu koeler erg veel lawaai maakt zal je waarschijnlijk een Intel boxed cpu koeler hebben. deze zijn helaas erg luidruchtig. ik heb zelf bij paradigit een glaciatech igloo koeler gehaald en die zijn een stuk stiller. kosten nog geen 10 euro. als je dat combineert met een frontcase & backcase 8cm koeler moet je systeem keurig op temperatuur blijven. succes! |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:35. |