Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Welk balletje?? (sommetje) (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=9198)

M-King 10-03-2002 16:57

Welk balletje?? (sommetje)
 
Als reactie op het sommetje van Pholon (waar ik hoofdpijn van krijg..) zet ik hier zelf eens een sommetje op. Hij is niet zoooo moeilijk en misschien ken je hem ook al wel.

Je hebt 12 ballen. 1 ervan heeft een ander gewicht (weegt dus meer of minder) Je mag 3 keer wegen met een balans. Hoe kom je erachter welk balletje het is?

Lucky Luciano 10-03-2002 17:12

je weegt eerst 4 ballen links en recht en 4 houd je vast. Je weet dan in welke groep ie zit. Vervolgens weeg je 2 ballen links en recht. En dan weeg je nog 1 bal links en rechts.

M-King 10-03-2002 17:27

Citaat:

darkshooter schreef:
je weegt eerst 4 ballen links en recht en 4 houd je vast. Je weet dan in welke groep ie zit. Vervolgens weeg je 2 ballen links en recht. En dan weeg je nog 1 bal links en rechts.
Als je 4 en 4 weegt en hij is niet in evenwicht.. hoe wil je dan weten bij welke 4 hij zit? Stel rechts is naar beneden en links omhoog. Hij kan rechts zitten als hij zwaarder is, maar hij kan ook links zitten als hij minder weegt


Lucky Luciano 10-03-2002 17:30

o ik dacht dat je mocht kiezen. http://forum.scholieren.com/redface.gif

Tampert 11-03-2002 20:06

hmm ik kom er zo snel niet uit...

DJ Incompetent 13-03-2002 15:36

kan dat? http://forum.scholieren.com/confused.gif

M-King 13-03-2002 19:02

Citaat:

DJ FLEM schreef:
kan dat? http://forum.scholieren.com/confused.gif
Natuurlijk... http://forum.scholieren.com/smile.gif

eddie 13-03-2002 21:28

*is bezig met nadenken*
*slaapt er eerst een nachtje over* http://forum.scholieren.com/wink.gif

Moeten het trouwens niet 9 balletjes zijn?? http://forum.scholieren.com/confused.gif
Dan weet ik het wel nl... http://forum.scholieren.com/biggrin.gif


[Dit bericht is aangepast door eddie (14-03-2002).]

M-King 14-03-2002 19:10

Citaat:

eddie schreef:
*is bezig met nadenken*
*slaapt er eerst een nachtje over* http://forum.scholieren.com/wink.gif

Moeten het trouwens niet 9 balletjes zijn?? http://forum.scholieren.com/confused.gif
Dan weet ik het wel nl... http://forum.scholieren.com/biggrin.gif


[Dit bericht is aangepast door eddie (14-03-2002).]

Als je wil mag je die van 9 hier heen zetten hoor.... http://forum.scholieren.com/wink.gif

Maar ik wacht eigenlijk op die van 12 http://forum.scholieren.com/biggrin.gif


[Dit bericht is aangepast door M-King (14-03-2002).]

eddie 14-03-2002 19:38

Citaat:

M-King schreef:
Als je wil mag je die van 9 hier heen zetten hoor.... http://forum.scholieren.com/wink.gif

Kee! http://forum.scholieren.com/smile.gif

9 balletjes -> 3 groepen van 3 (G1, G2 en G3)

Weeg G1 en G2.
Slaat door/slaat niet door.

----
Slaat niet door -> lichtere/zwaardere zit in G3
Weeg G1 (of G2) en G3
MOET doorslaan. Nu weet je of hij lichter of zwaarder is.
Vervolgens weeg je balletje 1 van G3 met balletje 2 van G3.
Als hij doorslaat weet je welke het is. Ook als hij niet doorslaat. Dan is het nl degene die je nog bij je hebt.

----
Slaat door -> lichter of zwaarder?
Weeg G1 met G3. Wanneer gelijk, dan is G2 wat het was bij weging G1 en G2. Anders is het G1.

Voor de rest, die bij 'slaat niet door'

Snappie?

Citaat:

M-King schreef:

Maar ik wacht eigenlijk op die van 12 http://forum.scholieren.com/biggrin.gif

Ben ik nog niet uit. Moet ook iets zijn met groepjes van 3 op het laatst iig.
4 om 4 wegen?
Kan niet... Want als hij doorslaat, weet je niet of hij lichter of zwaarder is, DUS moet je wegen met de laatste groep.
En aangezien de groepjes uit 4 balletjes bestaan, kun je het truukje niet doen die ik net heb beschreven met 3 balletjes...

5 om 5 ook niet. Maar met 3 om 3 heb je 4 groepen...
Ik zeg:
'Het antwoord op deze vraag: het kan niet!'
Zo... nu jij weer! http://forum.scholieren.com/wink.gif

[edit]
Je kan zien dat ik programmeur ben http://forum.scholieren.com/biggrin.gif http://forum.scholieren.com/biggrin.gif
'Als ... dan ... anders ...' http://forum.scholieren.com/biggrin.gif
[/edit]



[Dit bericht is aangepast door eddie (14-03-2002).]

M-King 14-03-2002 19:51

Citaat:

eddie schreef:

Ik zeg:
'Het antwoord op deze vraag: het kan niet!'
Zo... nu jij weer! http://forum.scholieren.com/wink.gif


Tja, nu ik weer??? http://forum.scholieren.com/smile.gif
Nouja...

Ik zeg:
'Het antwoord op deze vraag: het kan wel!' http://forum.scholieren.com/biggrin.gif
Zo... nu jij weer! http://forum.scholieren.com/wink.gif


eddie 14-03-2002 19:56

Citaat:

M-King schreef:
Tja, nu ik weer??? http://forum.scholieren.com/smile.gif
Nouja...

Ik zeg:
'Het antwoord op deze vraag: het kan wel!' http://forum.scholieren.com/biggrin.gif
Zo... nu jij weer! http://forum.scholieren.com/wink.gif


Heb jij het antwoord dan?
Ik bedoel, ik ken ook nog een raadseltje waar ik zelf niet de oplossing van weet (maar dat raadseltje is volgens de meeste andere onmogelijk http://forum.scholieren.com/biggrin.gif)
Nou, als hij ECHT kan, dan zal ik er achter komen ook!!
ZO!



[Dit bericht is aangepast door eddie (14-03-2002).]

M-King 14-03-2002 20:03

Citaat:

eddie schreef:
Heb jij het antwoord dan?
Ik bedoel, ik ken ook nog een raadseltje waar ik zelf niet de oplossing van weet (maar dat raadseltje is volgens de meeste andere onmogelijk http://forum.scholieren.com/biggrin.gif)
Nou, als hij ECHT kan, dan zal ik er achter komen ook!!
ZO!

[Dit bericht is aangepast door eddie (14-03-2002).]

Hij kan echt (!!!) en als je wil mag je dat ding van jou hier ook wel even posten... (nieuw topic dan wel he??) Ben toe aan een nieuwe geestelijke uitdaging.... http://forum.scholieren.com/wink.gif

Ps. Met "hij kan echt" bedoel ik dat ik het antwoord heb.

[Dit bericht is aangepast door M-King (14-03-2002).]

eddie 14-03-2002 20:09

Citaat:

M-King schreef:
Hij kan echt (!!!) en als je wil mag je dat ding van jou hier ook wel even posten... (nieuw topic dan wel he??) Ben toe aan een nieuwe geestelijke uitdaging.... http://forum.scholieren.com/wink.gif

Ps. Met "hij kan echt" bedoel ik dat ik het antwoord heb.

[Dit bericht is aangepast door M-King (14-03-2002).]

Okeeeeee, dan! Is goed. Jij hebt het antwoord, dan zal ik hem vinden!
*kuch kuch*
*heeft iets te groot ego*
*roggel*

Voor dat raadseltje van mij moet je tekenen, en ik heb geen scanner ofzo http://forum.scholieren.com/frown.gif

Heb je al bij dat sommetje van Pholon gekeken? Volgens mij heb ik het antwoord nl...
Zie hier


[edit]
link (op last van M-King) http://forum.scholieren.com/wink.gif
[/edit]
[Dit bericht is aangepast door eddie (14-03-2002).]

[Dit bericht is aangepast door eddie (14-03-2002).]

M-King 14-03-2002 20:22

Verander die link eens even... tenminste zou vast wel goed zijn voor je ego Eddie http://forum.scholieren.com/wink.gif

Ik heb trouwens al lang gekeken, maar waar ik nu in de eerste plaats op wacht is een reactie van Pholon.

[Dit bericht is aangepast door M-King (14-03-2002).]

eddie 15-03-2002 08:26

Zit er op de weegschaal een schaalverdeling, zodat je kunt zien hoeveel gram de ene kant zwaarder is dan de andere?

Webwarez 15-03-2002 14:33

Ok, leg aan beide zijden van de weegschaal 6 ballen, de kant die doorzakt bevat het zware balletje... Nog keus uit 6 dus!!

Verdeel die zes nu weer over de weegschaal.
Kant die doorzakt bevat weer de zware bal..

Je hebt nu 3 ballen over..

Leg nu aan iedere zijde van de weegschaal 1 bal...En neem er 1 in je hand..

Als de weegschaal in evenwicht is,dan heb je
het zware balletje in je hand..

ALs de weegschaal links doorzakt, dan is dat het zware balletje, zakt hij rechts door dan ligt het balletje dus aan de rechterkant..

VOILA, na drie keer wegen het balletje gevonden!!

GinnyPig 15-03-2002 14:35

Citaat:

Webwarez schreef:
Ok, leg aan beide zijden van de weegschaal 6 ballen, de kant die doorzakt bevat het zware balletje... Nog keus uit 6 dus!!

Verdeel die zes nu weer over de weegschaal.
Kant die doorzakt bevat weer de zware bal..

Je hebt nu 3 ballen over..

Leg nu aan iedere zijde van de weegschaal 1 bal...En neem er 1 in je hand..

Als de weegschaal in evenwicht is,dan heb je
het zware balletje in je hand..

ALs de weegschaal links doorzakt, dan is dat het zware balletje, zakt hij rechts door dan ligt het balletje dus aan de rechterkant..

VOILA, na drie keer wegen het balletje gevonden!!

Lees nog eens goed... Je weet niet of het balletje zwaarder of lichter is...

eddie 15-03-2002 14:37

Citaat:

GinnyPig schreef:
Lees nog eens goed... Je weet niet of het balletje zwaarder of lichter is...
Idd... en daar zit ik nou ook mee! http://forum.scholieren.com/frown.gif http://forum.scholieren.com/biggrin.gif http://forum.scholieren.com/tongue.gif


M-King 15-03-2002 18:45

Citaat:

eddie schreef:
Zit er op de weegschaal een schaalverdeling, zodat je kunt zien hoeveel gram de ene kant zwaarder is dan de andere?
Zal het je helpen als het mocht??? Maar het is in elk geval niet nodig... dus graag een antwoord zonder grammetjes..

mayonaise 17-03-2002 19:35

neem 3 groepen van 4 A,B,C
leg de 4 ballen van A aan de ene kant en de andere kant de 4 ballen van B.
is de stand gelijk? [e] dan neem je C1+C2 kijk of die zwaarder zijn dan A1+A2. zo jah dan leg c1 tegen over c2 de zwaarsste heeft een ander gewicht. Zijn c1+c2 lichter dan leg je c1 tegen c2 de lichtste is dus van ander gewicht. zijn c1+c2 even zwaar dan leg je A1 tegen c3. zijn deze gelijk dan is c4 van ander gewicht. is a1 en c3 niet gelijk dan is c3 anders.[e]
is de stand niet gelijk? [e]dan weet ik het niet :> ff over denken

eddie 17-03-2002 19:51

Citaat:

mayonaise schreef:
neem 3 groepen van 4 A,B,C
leg de 4 ballen van A aan de ene kant en de andere kant de 4 ballen van B.
is de stand gelijk? [e] dan neem je C1+C2 kijk of die zwaarder zijn dan A1+A2. zo jah dan leg c1 tegen over c2 de zwaarsste heeft een ander gewicht. Zijn c1+c2 lichter dan leg je c1 tegen c2 de lichtste is dus van ander gewicht. zijn c1+c2 even zwaar dan leg je A1 tegen c3. zijn deze gelijk dan is c4 van ander gewicht. is a1 en c3 niet gelijk dan is c3 anders.[e]
is de stand niet gelijk? [e]dan weet ik het niet :> ff over denken

Kun je het nog moeielijker uitleggen? http://forum.scholieren.com/biggrin.gif


M-King 17-03-2002 20:56

Citaat:

eddie schreef:

Kun je het nog moeielijker uitleggen? http://forum.scholieren.com/biggrin.gif

[/B]
http://forum.scholieren.com/biggrin.gif , maar hij/zij heeft wel gelijk... http://forum.scholieren.com/smile.gif

Tenminste dat denk ik.... hoop ik.... ach ik snapte het ook niet helemaal http://forum.scholieren.com/biggrin.gif http://forum.scholieren.com/biggrin.gif http://forum.scholieren.com/biggrin.gif


[Dit bericht is aangepast door M-King (17-03-2002).]

^AmArU^ 17-03-2002 21:23

je probeet alle mogelijkheden van ballen, 121 keer wegen dus...

^AmArU^ 17-03-2002 21:27

Citaat:

^AmArU^ schreef:
je probeet alle mogelijkheden van ballen, 121 keer wegen dus...
o nee
das stom
ehmm
nog meer
11! ?

mayonaise 18-03-2002 15:12

Verdeel de twaalf munten eerst in drie groepen van elk vier: A, B en C. Weeg vervolgens groep A en B met elkaar. Hierbij kunnen de volgende situaties ontstaan:
(1) groep A en B wegen even zwaar:
Dit betekent dat de munt met een ander gewicht in groep C moet zitten. We nemen nu twee munten uit groep C (aangeduid met C1 en C2) en wegen die tegen twee munten uit groep A (aangeduid met A1 en A2 en waarvan we al weten dat ze een correct gewicht hadden). Wederom zijn er twee verschillende resultaten mogelijk:
(1a) C1 + C2 zijn even zwaar als A1 + A2:
Dit betekent dat C3 of C4 de munt is met een afwijkend gewicht. Nu kunnen we dit na gaan in een derde weging, waarbij we bijvoorbeeld C3 wegen tegen A1 (= een correct munt). Als deze gelijk gewicht hebben is C4 de afwijkende munt en anders C3.
(1b) het gewicht van C1 + C2 is verschillend van A1 + A2:
Dit betekent dat C1 of C2 de munt is met een verschillend gewicht. Nu kunnen we dit na gaan in een derde weging, waarbij we bijvoorbeeld C1 wegen tegen A1 (= een correcte munt). Als deze gelijk gewicht hebben is C2 de afwijkende munt en anders C1.
(2) A en B hebben een verschillend gewicht:
Noem de lichte groep: A, en de zwaardere groep: B. Nu weten we dat de overgebleven groep C uitsluitend uit correcte munten bestaat. Voer vervolgens de volgende weging uit: neem twee munten uit groep A en twee munten uit groep B (te weten: A1, A2, B1 en B2) en weeg ze tegen een munt uit A, een munt uit B en twee munten uit C (A3, B3, C1, and C2). Nu kunnen de volgende drie situaties ontstaan:
(2a) A1 + A2 + B1 + B2 zijn even zwaar als A3 + B3 + C1 + C2:
Dit betekent dat A4 of B4 de munt is met een afwijkend gewicht. Nu kunnen we dit na gaan in een derde weging, waarbij we bijvoorbeeld A4 wegen tegen C1 (= een correct munt). Als deze gelijk gewicht hebben is B4 de afwijkende munt en anders A4.
(2b) A1 + A2 + B1 + B2 zijn lichter dan A3 + B3 + C1 + C2:
Dit betekent dat of A1 of A2 een afwijkend gewicht heeft (lichter) of B3 van een afwijkend gewicht is (zwaarder). Nu kunnen we A1 + B3 tegen C1 + C2 wegen, hetgeen de volgende situaties kan opleveren:
(2bi) A1 + B3 zijn even zwaar als C1 + C2:
Dit betekent dat A2 een afwijkend gewicht heeft.
(2bii) A1 + B3 zijn lichter dan C1 + C2:
Dit betekent dat A1 een afwijkend gewicht heeft.
(2biii) A1 + B3 zijn zwaarder dan C1 + C2:
Dit betekent dat B3 een afwijkend gewicht heeft.
(2c) A1 + A2 + B1 + B2 zijn zwaarder dan A3 + B3 + C1 + C2:
Gelijk aan 2b (het heleverhaaltje maar dan zwaarder ipv lichter)
mzzl groetjes may

[Dit bericht is aangepast door mayonaise (18-03-2002).]

eddie 18-03-2002 15:29

Citaat:

mayonaise schreef:
<knip>
Wat een verhaal... http://forum.scholieren.com/eek.gif
Moet het zo nog een tig keer na lezen (vooral omdat het er zo onduidelijk staat http://forum.scholieren.com/biggrin.gif) en uittekenen voordat ik hem zal snappen...

Maja, ik heb de tijd http://forum.scholieren.com/biggrin.gif



Tampert 18-03-2002 16:31

Citaat:

eddie schreef:

Wat een verhaal... http://forum.scholieren.com/eek.gif
Moet het zo nog een tig keer na lezen (vooral omdat het er zo onduidelijk staat http://forum.scholieren.com/biggrin.gif) en uittekenen voordat ik hem zal snappen...

Maja, ik heb de tijd http://forum.scholieren.com/biggrin.gif


Ik vind het vrij duidelijk... en zeer correct...

mayonaise 18-03-2002 17:23

Ik ben wel goed. (denken kost tijd) Maar ga weer verder met me WI PO. leuk!!!!!!

M-King 19-03-2002 19:18

Volgens mij heb je de oplossing....

Zelf had ik een andere die er wel redelijk op leek. Ik zal die van mij ook nog maar ff hier plaatsen..

4 gelijke groepen A,B,C

Je weegt A,B : zijn ze in evenwicht zie vorige berichten.

Zijn ze niet in evenwicht: Stel A zwaarder

A1 A2 A3 B1 aan een kant en A4 C1 C2 C3 aan de andere

Blijven ze gelijk dan is van B2 B3 B4 een lichter... dan kom je er wel uit.. B1 tegen B2 ... 1 is lichter.. dan is het die
gelijk is het B3

A1 A2 A3 B1 zwaarder .. A1 A2 A3: 1 is zwaarder. (uitleg net als hierboven)

A4 C1 C2 C3 zwaarder. Dan is A4 zwaarder of B1 lichter. Weeg dan een van die 2 tegen C1

[Dit bericht is aangepast door M-King (19-03-2002).]

Lucky Luciano 22-03-2002 16:00

Citaat:

M-King schreef:
Volgens mij heb je de oplossing....
Zijn oplossing

Je gaat van iets uit dat helemaal niet cker is.

M-King 22-03-2002 19:11

Citaat:

darkshooter schreef:
Je gaat van iets uit dat helemaal niet cker is.
ff een duidelijke vraag... http://forum.scholieren.com/wink.gif He??????


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.