![]() |
negatieve exponenten
Voorbeeldje uit het boek Getal en Ruimte NG/NT 2 Hoofdstuk 2:
Citaat:
Alvast thnx, |
Citaat:
=1*b^4/3*a^2=b^4/3*a^2 |
Delen door een breuk(dus 1/3b^4), is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde(3b^4/1).
dus 1/a^2 / 1/3b^4 is hetzelfde als 1/a^2 * 3b^4/1 Dan volgt hier uit 3b^4/a^2 Groetjes Ben(die geen ster is in uitleggen, maar zijn best heeft gedaan http://forum.scholieren.com/smile.gif |
Citaat:
NIET TE GELOVEN HE!!! http://forum.scholieren.com/tongue.gif http://forum.scholieren.com/biggrin.gif Groetjes Ben(die net zijn best heeft gedaan met voor een begrijpelijke uitleg http://forum.scholieren.com/smile.gif |
Citaat:
AANPAK: a^-2= 1 : a^2 en 1 : b^-4= b^4 ?? |
Citaat:
Hmm...mijn uitleg is iets anders zie ik nu dan bij Mathfreak. Kijk eens naar mijn uitleg, dan worden er geen tussenstappen overgeslagen. Groetjes Ben(die voor mathfreak de tip heeft dat hij wat minder technisch moet uitleggen en er van uit moet gaan dat degene die om hulp vraagt geen enkele wiskundige kennis heeft bij wijze van spreken http://forum.scholieren.com/smile.gif |
Citaat:
Xal proberen jouw theorie bij een paar sommetjes toe te passen, wie weet of ik het dan nog wat beter snap. Thanx http://forum.scholieren.com/smile.gif |
lama hangen stond een beetje scheef
[Dit bericht is aangepast door mayonaise (26-03-2002).] |
Citaat:
Groetjes Ben(die zichzelf graag de hemel in prijst http://forum.scholieren.com/tongue.gif http://forum.scholieren.com/wink.gif |
Citaat:
a^(-2) = 1 / (a^2) b^(-4) = 1 / (b^4) 1 * (b^(-4)) = 1 / (b^4) 3 * (b^(-4)) = 3 / (b^4) Jouw vraag: (a^(-2)) / (3(b^(-4)) Oplossing: = (1 / (a^2)) / (3 / (b^4)) Delen door een breuk is verminigvuldigen met het omgekeerde: =(1 / (a^2)) * ((b^4) / 3) Links en recht omdraaien (6 * 4 = 4 * 6): =((b^4) / 3) * (1 / (a^2)) Nu zit ik vast, maar ga verder volgens Mathreak: = ((1 * (b^4)) / 3) * (a^2) Haakjes verwerken geeft: 1 * b^4 / 3 * a^2, oftewel b^4 / 3 * a^2 Tadaa! http://forum.scholieren.com/biggrin.gif http://forum.scholieren.com/smile.gif |
Citaat:
|
Zoals eddie al heeft aangegeven....
3 * (b^-4) = 3* 1/b^4 = 3/b^4 Delen door een breuk(dus 3/b^4), is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde(b^4/3). dus 1/a^2 / 3/b^4 is hetzelfde als 1/a^2 * b^4/3 (delen door een breuk...dus 3/b^4 is de breuk is vermenigvuldigen met het getal dat wordt gedeeld met de breuk...dus b^4/3) Dan volgt hier uit b^4/3a^2 Even een foutje wegwerken...en 'wijzig' werkt (weer eens) niet! http://forum.scholieren.com/smile.gif http://forum.scholieren.com/biggrin.gif En for the record...dit neemt NIKS weg van mijn talent om uit te leggen hoor! http://forum.scholieren.com/wink.gif http://forum.scholieren.com/tongue.gif Groetjes Ben(die overigens geen leraar wil worden tenzij het de universiteit is en eventueel HBO http://forum.scholieren.com/wink.gif |
Goed bezig http://forum.scholieren.com/smile.gif
Ok, dan het volgende probleem > wat moet je dan doen bij haakjes zoals : 2a^b^-3 : 4(ab)^-2 Die haakjes gewoon wegwerken ofzo? (xcuse me for being a dumbass http://forum.scholieren.com/smile.gif) |
Citaat:
4(ab)^-2 = 4(a^-2b^-2)= 4a^-2b^-2 (regel: (ab)^p = a^p b^p) Ben je niet iets vergeten bij de 2a^b^-3?? Of moet die b^-3 echt als macht geschreven worden voor 2a? En wiskunde is gewoon moeilijk, ik ben er zelf ook geen superster in ofzo! http://forum.scholieren.com/smile.gif Groetjes Ben(die dit onderdeel aan het begin van het jaar heeft gehad en dus even goed moet graven in zijn geheugen http://forum.scholieren.com/smile.gif |
Citaat:
(2 * a^(b^(-3))) / (4 * (a * b)^(-2)) = (2 * a^(b^(-3))) / (4 / ((a * b)^2)) = (2 * a^(1 / b^3)) / (4 / ((a * b)^2)) = (2 * a^(1 / b^3)) * (((a * b)^2) / 4)) = (2 * a^(1 / b^3)) * ((a^2 * b^2) / 4) = 2 * a^(1 / b^3) * (a^2 * b^2) / 4 = 2 * a^(1 / b^3) * a^2 * b^2 / 4 Allicht dat is hem niet is, maar ja... Wanner Mathfreak ff dit gedeelte kan uitwerken: 2 * a^(1 / b^3) http://forum.scholieren.com/biggrin.gif http://forum.scholieren.com/biggrin.gif issie klaar... http://forum.scholieren.com/smile.gif [Dit bericht is aangepast door eddie (26-03-2002).] |
Citaat:
(a^b)^-3 is een macht van een macht en is gelijk aan a^-3*b=1/a^3*b. Voor (a*b)^-2=a^-2*b^-2 kun je schrijven: (a*b)^-2=1/a^2*1/b^2=1/(a^2*b^2) zodat we uiteindelijk krijgen: 2*(a^b)^-3/4(a*b)^-2=2/a^3*b:4/(a^2*b^2) =(2/a^3*b)*a^2*b^2/4=(a^2-3b)*b^2/2 |
Citaat:
|
Citaat:
(2 * a^(b^(-3))) = 2 / a^(-3) * b Tesamen met mijn vereenvoudiging levert dit: 2 / a^(-3) * b * a^2 * b^2 / 4 En dan nog vereenoudigen... http://forum.scholieren.com/biggrin.gif |
Citaat:
Citaat:
Kijk eens naar het subtiele (doch zeer belangrijke) verschil in haakjes. |
Citaat:
Akkoord!!! ?? http://forum.scholieren.com/biggrin.gif http://forum.scholieren.com/wink.gif Citaat:
Hoe moet ik dit lezen: 2*(a^b)^-3/4(a*b)^-2 ??? 1) 2*(a^b)^(-3/(4(a*b))^-2) 2) 2*(a^b)^(-3/(4(a*b)))^-2 3) 2*(a^b)^(-3/4)(a*b)^-2 4) 2*(a^b)^(-3)/(4(a*b))^-2 5) ... http://forum.scholieren.com/confused.gif [Dit bericht is aangepast door eddie (27-03-2002).] |
Citaat:
|
Citaat:
2*(a^b)^-3/4(a*b)^-2 ???*vraag van eddie* De teller wordt berekend als: verhef a tot de macht b tot de macht -3 (dit levert a tot de macht -3*b) en vermenigvuldig dit met 2. De noemer wordt berekend als: verhef a*b tot de macht -2 en en vermenigvuldig dit met 4. Hopelijk is het zo wat duidelijker te begrijpen. Waarschijnlijk begrijpen jullie nu waarom ik liever met de vergelijkingseditor van Word werk inplaats van allerlei typografische trucjes in een reply te moeten uithalen. |
Citaat:
(2 * ((a^b)^-3)) / (4(a * b)^-2) Dit is toch duidelijker?? |
Citaat:
Sorry voor dat foutje, na een speciale teken zoals "/^/' moet ik altijd eerst weer op de spatiebalk drukken voordat ie verschijnt. :S beetje vaag maar jah...1000x SORRY! Maar ehm, ik heb het dus nogmaals aan een paar mensen uit mn klas gevraagt hoe het nu moest, en ze vertelden me wat anders dan wat jullie me zo vriendelijk vertellen. > 2*a^2*b^-3 : 4(ab)^-2 > 2*a^2*b^-3 : 4*a^-2*b^-2 > 2*a^2*a^2*b^2 : b^3*4 > 2*a^4*b^2 : 4*b^3 > 1*a^4*b^2 : 2*b^3 > a^4 : 2b Op de manier zoals jullie het doen kan misschien ook wel, maar ik denk dat dit dichter bij de theorie in mn boek past. Misschien dat het pas later komt ofzo, heb ik alvast een kleine voorsprong dankzij jullie allemaal http://forum.scholieren.com/biggrin.gif http://forum.scholieren.com/biggrin.gifthnx! |
Citaat:
De meeste studenten kunnen gewoon geen wiskunde B meer als ze hun GF niet meer zouden hebben. En op de Uni mag je geen GF gebruiken...en de leraren daar zitten met de handen in het haar. Want ze zijn niks meer zonder dat ding. Begrippen snappen ze niet, ze begrijpen niet waarom iets gebeurt etc. Groetjes Ben(die dan gelukkig ook nog oude stijl doet http://forum.scholieren.com/smile.gif |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.