![]() |
Dyslexie
In mijn klas zitten twee kinderen met dyslexie(sp?) en hun cijfer word bij taalvakken omhoog gehaald. Nu zat ik mij af te vragen of je kinderen met dyslexie wel moet voortrekken door extra tijd te geven en het cijfer omhoog te halen. Bij iq-tests moet je immers ook vragen in een bepaalde tijd maken. Ik neem aan dat je op school word beoordeeld op je slimheid, dus ook je vaardigheid om woorden te ontcijferen en daar logica in te zien. Moeten mensen met dyslexie niet gewoon accepteren dat ze een hele moeilijke aandoening hebben, net als dat iemand zonder benen dat moet doen? Het lijkt me niet echt logisch om de score van zo’n iemand bij een hardloopwedstrijd omhoog te halen omdat hij geen benen heeft. Ik weet dat dyslexie niet iets leuks is, mijn broer heeft het namelijk ook heel erg. Wat ik me afvraag is hoe jullie erover denken. Vinden jullie dat dyslectische kinderen anders behandeld moeten worden of niet? En waarom?
Ik weet trouwens niet of ik in het goede forum zit. |
Ja er moet meer tijd voor vrij gemaakt worden. Heb zelf ook last van woordblindheid maar mijn punten zijn nooit opgetroken (was er ook altijd op jaartotaal door). Nu ik naar de hogeschool ga gaan ga ik informeren of ik geen extra tijd krijg om zinsbouw en schrijffouten te controleren.
Maar je moet de punten nooit optreken ( je moet er mee leren leven en geen taalrichtingen volgen) maar in heel ergen gevalen moet mondelijk overhoren kunnen. |
Tja, als die mensen later een baan hebben, krijgen ze ook geen extra tijd. Ze moeten er iedergeval mee leren leven.
Bovendien vind ik het niet eerlijk tegenover de personen die slecht zijn in talen want daar kan je eigenlijk ook niks aan doen. Tuurlijk kan je goed leren, maar je kan niet meer dan je best doen. |
Extra tijd vind ik wel terecht. Je wordt bij de meeste toetsen op je kennis getest en als je niet alle vragen kunt maken door deze aandoening gaat het niet meer om kennis maar om leesvermogen. Dat is onzin, want dan heeft goed leren voor een toets niet eens zin meer.
Punten optrekken vind ik wel onterecht. De vermogens die dan getest worden zijn simpelweg niet (voldoende) aanwezig. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
voor taalvakken wordt er rekening gehouden door NIET naar de spelling te kijken van de woorden, wel naar de inhoud van het opstel bijvoorbeeld. |
Extra tijd en spellingsfouten bij niet talen niet meerekenen. En bij de talen de spellingsfouten in mindere mate meerekenen ( bijv. een halve inplaats van een hele) en niet meer dan 2 punten van het totaal cijver af door spellingsfouten. Echt punten erbij op tellen vind ik onzin wat heeft dat met dys. te maken. Ik ben hier voor omdat, je zo een opleiding kan doen die bij jouw capiciteiten horen. Viel mensen hebben hier kritiek op omdat, dat je later op je werk ook geen spellingsfouten mag maken en dat je goed moet kunnen lezen en je dan ook geen extra tijd krijgt. En dat dat ook een deel is van je slimheid.
Maar je hebt beroepen die vooral met wiskunde , natuurkunde te maken hebben. Je kan als dyslect een beroemde natuurkundige woorden. Moet je dan enkel door leesmoeilijkheden en dergelijke naar een school onder je niveau!!! |
Citaat:
daar geen punten voor aftrekken, voor spelfouten. anderzijds is een goede begeleiding van die kinderen ook wel belangrijk, zodat aan hun problemen gewerkt kan worden. Ik ben wel tegenstander van 'punten extra geven omdat je dislexie hebt'.. maar goed, ik vind ook dat er geen punten mogen afgetrokken worden voor spelfouten, eveneens bijtellen kan niet vind ik.. |
Citaat:
Waar ik ook niet tegen kan zijn mensen die zeggen, "waarom heb je nu bij wiskunde extra tijd nodig." Terwijl ik er bij wiskunde er juist wel last van heb! En dan bedoel ik dat ik na 5 keer de vraag lezen, nog steeds niet weet wat ik moet doen. Al die feitjes zeggen me niks. Moeilijk uitteleggen. Maar de conclusie is dat, het lezen van de vraag soms nog meer tijd kost dan de vraag zelf. Tijdnoot-> paniek. Bij paniek word dat nog moeilijker! Ik ga dan bijv. bij het lezen over naar de ene regel naar de andere. Ik sla regels over. Krijg dan mijn proefwerk niet af of dan afgerafeld af. A3 papier helpt wel :) . O, ja zo lees ik dan zo'n beetje de vraag. Lees dit eens bad kat 345 en dan hele hag gad dat. Je kan het wel lezen, maar je weet niet wat je moet doen. Je krijgt de boodschap niet door. :o |
omfg
ik heb hierbij echt het gevoel alsof een paar mensen hier denken dat dyslectische mensen dom zijn. alles behalve dat. Het feit dat ze minder snel kunnen lezen en sneller spelfouten maken is in hun geval niet een kwestie van domheid maar van een afwijking waar nou eenmaal weinig aan is te doen, dat leer je niet zomaar af. Als die mensen geen extra tijd krijgen en dus onzorgvuldig hun werk moeten doen, komen ze waarschijnlijk op een opleidingsniveau terecht wat onder hun niveau is, terwijl hun denkvermogen wel prima is. Beetje lullig vind je niet? dus ja ik vind dat ze meer tijd moeten krijgen. (mijn broer heeft btw dyslexie) |
Citaat:
Ik had op de Mavo ook nog last van dat ik Duitse woorden ging gebruiken tijdens toetsen Nederlands. Echt niet dat ze daar wat van zeiden. :| |
Citaat:
ik zelf heb geen dyslexie, wel een andere leerstoornis, maar mn pa die begeleid zo'n kinderen en die zorgt daar echt wel goed voor vind ik.. de meeste scholen die ik ken (althans waar mn pa werkt :o) bieden een hele waaier van hulpmiddelen aan, methodes of aangepaste begeleiding. kinderen met bv. dyslexie worden daar zeker niet 'vies' bekeken of als lastposten bekeken, iets wat je dus zeker niet van elke school kunt zeggen.. ik heb vorig schooljaar nog met de eindexamens een serieus stukje strijd moeten leveren met de directie van mn school zodat ik ervoor heb kunnen zorgen dat kinderen met concentratiestoornissen en ook bijv dyslexie, extra tijd krijgen, dat de leerkracht de vragen voorleest, enz.... |
Citaat:
Ik hoef denk ik niet meer te zeggen dat ik dyslexie heb. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bij mij is dys. overigens pas in de derde ontdekt. Dus weigering kon toen nog niet. Maar dat is gewoonweg belachelijk !!!!!!!!! |
Citaat:
de nieuwe minister van Onderwijs, waar ik veel vertrouwen in heb, heeft wel aangekondigd de scholen anders te gaan financiëren, nl. in functie van de behoeften van de leerlingen. een school die bv veel lln heeft met leerstoornissen krijgt extra middelen om die leerlingen te begeleiden enz |
Citaat:
|
Citaat:
Bij ons op school hebben ze het er nooit over gehad. :confused: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar op de midelbare nooit getest. :confused: |
Citaat:
|
Nou bij mij is het als volgt ontdekt. Kan op basisschool heel goed leren. Klas overgeslagen en liep met rekenen zo'n 2 en half jaar voor. Taal slechts gok ik een half jaar. In groep 7 ging taal al wat minder maar niet echt slecht. De juffen dachten dat (hoog)begaafd was (wil niet opscheppen ofzo). In de eerste klas, gymnasium, gingen de talen slecht. Dus toen heb ik mijn eerste dys. test, er kwam een rare uitslag uit gebaseert op een iq en dat ik naar de Havo moest en dat het met mischien spellingshulp en voor mijn auditiefe geheugen en logisch redenering met figuren wel goed zal komen :s. In de derde ben ik op nieuw getest en was de uitslag , dyslexie.
Ik denk niet dat ik (hoog)begaafd ofzo ben. Maar dat zette ik er alleen bij, omdat zo de uitslag van de eerste test waarop havo uitkwam en blabla op mijn gevoel niet klopte. Echt niet om op te scheppen!!!!!!!!! |
Citaat:
|
Citaat:
.. en proficiat met je duikdiploma!! (y) |
Waarom zou iemand met dyslexie niet wat meer tijd mogen krijgen bij een toets? Als je het met extra tijd net wat beter maakt is het toch geen probleem? Ik denk niet dat als je op de middelbare school zit en de vakken alleen maar zou halen door extra tijd dat je het dan lang op dat niveau uit zal houden. Ik denk niet dat dat kan gebeuren, dus dat is ook geen reden om die extra tijd niet te geven.
Mensen die dyslectisch zijn hebben meer moeite met het lezen van een vraag. Tentamenvragen moet je altijd goed lezen en je afvragen van wat vraagt die docent eigenlijk en daarvoor moet je de hele vraag goed gelezen en begrepen hebben. Bij mensen met dyslexie kost dat gewoon wat meer tijd. Ze zijn absoluut niet dommer, alleen het lezen is moeilijker. Dus zou je ze die extra tijd afnemen? Het is lullig als je een lager cijfer hebt omdat je je tentamen niet optijd af hebt omdat je de vragen niet snel genoeg leest. En ja, bij wiskunde, scheikunde ect ook extra tijd. Daar moet je ook bij lezen. Ik kan me wel voorstellen dat het voor de buitenwereld een beetje vreemt is. Je hebt moeite met taal en niet met wiskunde of scheikunde. Maar juist die vragen moeten heel goed gelezen worden. Die vragen zijn vaak ingewikkelt en je moet goed begrijpen wat ze van je willen. Kwestie van goed lezen dus. Ook vind ik het wel zo eerlijk als taalfouten niet worden meegetelt. Je kan er weinig aan doen en het is lullig als je daardoor een veel lager cijfer krijgt. Bij het eindexamen nederlands werden alle schrijffouten meegetelt (met wel een maximum van 2 punten (van de 10 dus) aftrek). Dat betekent dus dat je echt een veel langer uitvallend cijfer kan hebben alleen maar omdat je woorden niet goed schrijft waar je voor een groot gedeelte niks aan kan doen. Het schrijven van een vreemde taal is moeilijker omdat de klanken en lettercombinatie's anders zijn. Nederlands gaat me nu wel redelijk af, maar mijn Engels (om het maar niet over Duits en Frans te hebben) is gewoon heel erg slecht. In het verleden zijn bij mij bij duits wel schrijffouten meegerekent wat als gevolg had dat ik bijna alleen maar onvoldoendes haalde. Een cijfer ophogen omdat iemand dyslectisch is vind ik wel weer heel fout. Als je al extra tijd hebt en spelfouten niet worden meegetelt moet je het eigenlijk wel kunnen halen als je heel hard werkt. Het zal je meer moeite kosten, maar als je havo/vwo wil doen moet je dat er maar voor over hebben. Op deze manier maak je het mensen wel heel gemakkelijk en is het inderdaad erg oneerlijk. Het is zonde om iemand die wel inteligent genoeg is maar alleen dyslectisch is geen kans te geven om de hogere niveau's te doen. Ze kunnen het wel, maar hebben wat extra tijd nodig om dingen te lezen. Ik vind ook dat ze dat moeten krijgen. Ik ben zelf ook dyslectisch. Ik heb mijn vwo in een keer gehaald zonder te blijven zitten hoewel ik van mijn leraren altijd te horen kreeg dat ik het niet zou kunnen vanwege mijn dyslexie. Ik heb extra tijd gehad voor mijn tentamens en bij een aantal dingen geen spelfouten meegerekent. Dit jaar heb ik biologie gedaan en dat is me ook goed afgegaan. Ik ben nu geplaatst bij geneeskunde via de decentrale selectie. Ik heb daar niet gezegt dat ik dyslectisch was en ze hebben er toen ook niet naar gevraagt. Er werd heel duidelijk gemaakt dat je aan hun eis moest voldoen (met cijfers van tentamens die je moest maken) en zo niet dan had je pech gehad. Ik heb aan hun eis voldaan zonder ook maar iets extra's te hebben gehad, maar als ik extra tijd gehad had had ik waarscheinlijk hogere cijfers gehad. Nu is dat natuurlijk niet erg, ik zit erin. Maar als ik ga beginnen vertel ik het ze wel en ik wil dan ook extra tijd voor net iets hogere cijfers. Daar is toch niks mis mee? De vergelijking met slecht in talen is iets heel anders. Dat is niet te vergelijken, iedereen heeft wel een sterke en een zwakke kant. Vaak zie je bij mensen die dyslectisch zijn buiten de dyslexie nog een zwakke kant op talen en een weer wat sterkere op de Bèta vakken. Dubbel slecht dus. Dyslexie is meer dan alleen maar zwak zijn in taal. Het is een probeem wat waarscheinlijk in de structuur van de hersenen zit (met de verbindingen, en de linker hersenhelft is vaak niet dominant genoeg, maar ze weten hier nog maar weinig van). Het is gewoon niet te vergelijken. @I love stars: Je wordt er misschien wel wat lakser op op je taalfouten als ze niet worden meegetelt, maar aan de andere kant zie je veel van je eigen fouten ook niet. Het is lullig om daarop af te rekenen. Andere mensen maken vaak fouten uit luiheid (die zie je bij dyslecten ook wel hoor) maar mensen met dyslexie maken fouten terwijl ze die niet zien en ze begrijpen dan ook niet wat er fout is met dat woord. Dus dat is een afweging en ik vind het niet meetellen van schrijffouten dan wel de eerlijkste. Je kan natuurlijk ook kiezen voor een limiet of bepaalde schrijffouten wel en andere niet, maar dan zit je weer met het probleem waar je de grens moet leggen. Tot slot heb ik nog een mooi zinnetje wat in een brief stond: "Het is van ons van groot belang dat wij getoetst worden op kennis en niet worden afgerekent op onze handicap." En daar ben ik het helemaal mee eens. |
Citaat:
Ik heb alleen een klein foutje gemaakt. Op onze eerste gesprek met haar beweerde ze VMBO en daarvan heeft ze later HAVO gemaakt. rotwijf! |
Wat ik er nog vergeten was aan toe te voegen:
De extra tijd is ook niet onbeperkt, dus wat dat betreft is het dus niet zo dat je alle tijd die je wil kan nemen, dus dat iedereen zo vwo zou kunnen doen. |
Citaat:
als het niet zou lukken met geneeskunde, kan je misschien journalistiek gaan doen! :) |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
wat ik ook nog even wil zeggen, leerlingen met ADHD krijgen ook iets meer tijd omdat ze makkelijk afgeleid zijn, vragen traag lezen of onvolledig... |
Citaat:
Bij ons krijgen zover ik weet mensen met ADHD geen extra tijd. Alleen mensen met dys. dyscalsulie (weet niet hoe je dat schrijft) , slecht hand oog cordinatie en mensen die wat minder zien ( en dan heb ik het niet over een bril maar mensen die zelfs met bril wat minder zien. Precies weet ik het ook niet) Zitten we hier om half 2 een discussie te houden over dys. :) |
Citaat:
In ieder geval bedankt, ik had het idee dat ik best wel een warrig stuk had geschreven. Het is eigenlijk gewoon slapentijd nu, maar moest er gewoon op reageren. I love stars, ook bedankt :) Citaat:
Maar ja, voor de vakken zelf is het vaak de keuze van de docent zelf, maar met het eindexamen is die van het cito en die hebben gekozen voor niet met een maximum, maar daar ben ik het zelf niet mee eens. Citaat:
Maar wel een maximum aan die extra tijd, je kan niet eindeloos blijven doorgaan, maar dat maximum is er ook. |
Citaat:
Leuk toch? :) Alleen ik ben nu wel moe. |
Citaat:
ps: ik weet ook niet hoe je dyscalsulie of dyscalculie ofzo schrijft hoor, en ik heb geen dyslexie, 't is gewoon n moelijk woord ;) trek 't je ni aan :) hihi, idd :D |
Citaat:
|
@ geilespook Het is gewoon een moeilijk woord. Maar soms vergeet ik hoe ik het woord koning spel, het i dan gewoon weg :S.
ff voor de duidelijkheid denk niet dat ik bij elk proefwerk problemen heb. Bij de meeste proefwerken , werk ik gewoon rustig door zonder (je snapt denk ik wel wat ik bedoel sommige problemen blijven , maar zonder stress , last van geluid (er is dan weinig geluid :))en dergelijk) problemen. Ik heb gehoord dat A3 formaat ook tegen concentratie stoornissen/problemen helpen, klopt dat? Ik ga er in iedergeval rustige door werken , minder gestressder en ga minder snel van de ene regel na de andere over, sla minder woorden over. En het leest wat sneller , hoewel dat voor mij niet zo super veel uitmaakt. |
Citaat:
|
Maar we zouden nu ook weer kunnen discuseren over de oneerlijkheid van extra tijd , die het zelfde is met kinderen met lichte dyslexie en ernstige dyslexie.
|
Citaat:
Komt ook nog bij dat niet elke school z'n leerlingen laat testen. |
Citaat:
Maar een wat groter lettertype leest wel fijner af en toe vind ik. Sommige docenten willen echt van die minidingen gebruiken. Het afgelopen jaar had ik samen met een paar andere mensen die dyslectisch waren aan de docenten gevraagt of ze de tentamens voor ons in lettergrote 14 (als je het over times new roman hebt) wilde printen voor ons. Dat is net wat groter en leest wat gemakkelijker en is niet zo irritant als de A3 vellen. (en leest vind ik ook beter dan A3.) |
Citaat:
Geen idee, maar ik denk niet dat het MIJ zal helpen. Zal morgen eens vragen aan pap, die is er professioneel mee bezig.. (voor zn beroep dus :)) |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
tijdens de zeer recente regeringsonderhandelingen (de formatiegesprekken) wou sp.a al dat de scholen anders worden gefinancieerd, nu zullen ze afhankelijk van de noden van hun leerlingen hun financiële middelen krijgen. een school met veel kinderen die dyslexie of adhd bijvoorbeeld hebben zal dan ook het gepaste budget daarvoor krijgen, zo zullen scholen veel minder snel lln 'weigeren' of moeilijk doen of geen begeleiding toestaan ofzo, want het geld en de middelen ervoor zijn er! (ik heb dit trouwens ergens terug al gezegd..) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:52. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.