![]() |
reactievergelijkingen
ik ben niet blond maar ik snap nix van die simpele(?) reactievergelijkingen?
wie helpt mij?Moet tentamen maken volgende week BB |
Wat bedoel je
Snap je niet dat C2H60 + 302 --> 2C02 + 3H20 (/me is een alcoholische drang http://forum.scholieren.com/smile.gif) |
Om een reactievergelijking op te stellen ga je als volgt te werk:
1)Stel een reactieschema op in de trant van A+B->C+D waarbij A en B de stoffen zijn waarmee je begint en C en D de reactieprodukten zijn 2)Maak de vergelijking kloppend door voor alle stoffen het juiste getal te zetten dat het aantal atomen of moleculen weergeeft dat bij de reactie is betrokken 3)Bereken aan de hand van de atoommassa's de molecuulmassa's die bij de reactievergelijking nodig zijn en bepaal aan de hand daarvan de massaverhouding van de verschillende stoffen die bij de reactie zijn betrokken 4)Pas voor het berekenen van onbekende massa's de kruisverhouding a/b = c/d <=>a*d=b*c toe en gebruik bij het afronden van je antwoord evenveel cijfers als in de gegevens worden vermeld. Voor verdere details verwijs ik je naar je scheikundeboek. Mocht je toch nog vragen hebben, dan kun je me bereiken via mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl. |
Bij een reactie vergelijking schrijf je op het begin gewoon alle stoffen die je hebt onder elkaar.
Dan maak je er een reactievergelijking van: Begin + Begin = Eind +Eind Als je bijvoorbeeld koolstofatomen aan het begin van de reactie hebt, heb je ze ook aan het eind. Heb je er aan het begin vier dan heb je ook op het eind er vier. Heb je dat niet dan zet je cijfers voor de stoffen, om de reactievergelijking alsnog kloppend te maken. Wen |
Citaat:
water elekrtolyse H2O--------> H O aangezien je 2 H-atomen an het begin had, krijg je er aan het eind ook 2 H2O---------> 2H O Je moet ook nog de toestand de toestand erbij zetten dus s,lg,) solid, liquid, gas) dus: H2O(l)-------> 2H(g) O(g) |
Eigenlijk is alles al gezegd maar ik zal je nog een voorbeeldje geven die in een variatie daarvan redelijk vaak voorkomt...
(volledige) Verbranding ethanol C2H5OH + 3 O2 ---> 3 H2O + 2 CO2 (+ toestanden als het gevraagd wordt) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10. |