![]() |
hoe besmettelijk is pfeiffer?
mijn neef is 2 weken bij ons geweest, en wij twee hebben echt alles samen gedaan in die tijd. (okee niet alles maar je snapt het wel) zo ook uit ekaars flesjes gedronken, en weet ik veel meer. een paar dagen geleden hoorde hij dat hij pfeiffer heeft. is er nu een grote kans dat ik het ook heb?
|
Niet heel groot, tenzij hij echt enorm over die flesjes heen kwijlde :P. Maar er is wel een kansje.
|
tis niet alleen die flesjes, maar toch. want als je heel veel samen doen zijn er vast nog wel meer situaties geweest dat t kon.. maar ik weet niet precies hoe je het kan over geven... :confused:
|
Via vochtoverdracht vooral :) dus als er speeksel/lymfevocht/bloed/prostaatvocht/etc van hem, in jou terecht is gekomen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zou er zeker wel rekening mee houden dat je het hebt en eventueel laten testen, ik heb het zelf ook op een mysterieuze manier opgelopen (volgens mij ergens van een vies glas gedronken).
Nouja zolang je je goed voelt is er niets aan de hand maar als je moe wordt ofzo weet je dus wat het kan zijn... |
Citaat:
Je kan dus wel besmet zijn geraakt via een glas ofzo en ik zou als je merkt dat je sneller moe bent dan normaal enz toch maar even voor de zekerheid naar de dokter gaan om te testen, want hoe eerder je erbij bent des te minder lang je uiteindelijk nodig hebt om er weer (zo goed als) overheen te komen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Volgens mij is de kans kleiner na 6 weken. Maar er is inderdaad zeker wel een kans. 't Hangt deels ook af van je eigen immuunsysteem (op dit moment). Even in de gaten houden :)
|
ze hoeft zich niet perse te laten testen op pfeiffer. De kans dat je het hebt is zeker wel aanwezig. Maar tegen de ziekte van pfeiffer zijn geen medicijnen. Als je het weet kan je omgeving en jijzelf er rekening mee houden, dat je sneller moe bent. Ver kunnen je klieren wat gaan opzetten en wordt je weerstand wat minder waardoor je vatbaarder bent voor andere virussen enz.
Zoals ik al zei er is geen behandeling voor pfeiffer. Je moet dus zelf weten of je je laat testen. Misschien wachten totdat je je erg moe gaat voelen?? |
Citaat:
|
Bovendien kan het ook gevaarlijk zijn om Pfeiffer te negeren, als je een ernstige vorm hebt waarbij de lever ontregeld is, is het zeker aan te bevelen meer rust te nemen dan je nodig hebt anders kan je blijvend letsel oplopen...
|
Misschien heb je inderdaad het betreffende virus te pakken. Maar wees gerust: bijna iedereen (98% van de mensen op 30-jarige leeftijd) is wel eens besmet geraakt met het Epstein-Barrvirus, wat Pfeiffer veroorzaakt. Het merendeel merkt er echter helemaal niets van!
Dus tja, wat kun je doen: niets. Afwachten maar. Als je de ziekte van Pfeiffer daadwerkelijk krijgt, merk je het vanzelf wel. :) |
stel: als ik het nu wel zou hebben, kan ik het dan door geven? me neef heb ik 3 weken geleden tot 1 week geleden steeds gezien. dus het is wel vlak erna. ik weet absoluut niet hoe snel dat gaat, maar als ik met een jongen zou zoenen zou hij het dan ook kunnen krijgen????
|
Citaat:
De incubatietijd van Pfeiffer is 4-6 weken. Dat betekent, dat je na de besmetting pas 4-6 weken later klachten krijgt (keelpijn, koorts, moeheid). Maar ik weet niet zeker of je in de periode ervoor al besmettelijk voor andere mensen bent.... |
Citaat:
maargoed, ik heb het nu al iets van 2.5 maanden, en ik heb genoeg speeksel contact gehad maar niemand heeft het van me gekregen.. dus je hoeft je niet te veel szorgen te maken hoor |
Citaat:
|
Citaat:
je kan het trouwens beter krijgen, dan dat je het virus wel hebt maar er niks van merkt.. dan heb je later grotere kans op hodchking(uh hoe schrijf je dat :o ) oordeel dus vorotaan niet zo snel :nono: edit: 50 % van de mensen hebben het al gehad toen ze ongeveer 6 waren, en die hebben het gewoon nooit gemerkt... dan hebben sommige nog is een heel goed afweer systeem, andere krijgen het gewoon niet, en andere hebben het later al gehad.. dus de kans dat je het krijgt als iemand het net heeft, en diegene je recht in je bek tuft is zo'n 20% |
Citaat:
|
Over je edit: Ik weet het wel.. nja, zoals ik al zei: het is een gevoelig punt. Maar goed. ik zat fout.
|
het maakt niet uit hoor, maar voortaan dus neit meteen zo aggressief doen :)
|
Citaat:
|
hey, als jullie er zo veel over weten, weten jullie dan ook of je je kan testen als je nog geen bijverschijnselen heb? ik bedoel, zou ik me er al op kunnen testen (al is het maximaal 3 weken geleden dat ik het opgelopen kan hebben)? dan zou het toch als zekerheid kunnen zijn dat ik het niet heb, of als ik het wel heb kan ik er op letten dat ik het niet doorgeef.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik persoonlijk zie niet in waarom je je niet zou testen, tis alleen maar even bloedprikken en je hebt zekerheid. Over dat psychische effect: Pfeiffer is all about luisteren naar je lichaam, wat je wel en niet kan. Oftewel wat je nu ook doet, alleen zonder dat je weet of je het hebt of niet. Dat je het ineens erger gaat voelen slaat volgens mij nergens op, dan hou je jezelf echt voor de gek. |
Citaat:
en wat doen ze als ze je testen? bloed prikken? :rolleyes: fobie voor naalden...:S |
Ja, zoals ik al zei, bloedprikken ja. En daar is echt niks engs aan, maar ja, dat kan ik makkelijk zeggen he.. ;)
|
jha inderdaad... hoeveel bloed wordt er nou afgenomen met zoiets?
|
Citaat:
|
Citaat:
buisjes :eek: whaa, dit vind ik echt niet leuk!! :( heb echt een superhekel aan naalden. maar ja, zal misschien wel moeten.. beter nu weten dan over een tijdje achter komen... :( |
Citaat:
|
Citaat:
Maar het aantal buisjes maakt in principe niet uit als je bang bent voor naalden, want dat doen ze met één naald en daar schroeven ze nieuwe buisjes aan. En voor Pfeiffer is inderdaad maar 1 of 2 buisjes, en dat is echt zo gebeurt. (Mouw omhoog, band om je arm heen, naald in je arm, 20 seconden, dan kan ie er weer uit, en het enige wat je even voelt is dat de naald in je arm gaat.. en dat 'voel' je, dat doet geen 'pijn'). |
de andere kant op kijken en je ogen heel stijf dicht knijpen.
maar ik geloof eigenlijk wel heel erg in het psychische effect, vooral omdat ik het zelf ondervonden heb |
Citaat:
|
Citaat:
|
5????? :eek: :eek: oh oh... gadver.. nou dat wordt leuk...
|
k heb het vroeger gehad.. iets van 2 jaar gelede alleen k heb er nooit iets van gemerkt. Bij een paar testjes kwam ik er een maand gelede achter dat k er resident tege ben.. mooi toch :)
|
Citaat:
|
Ik moest toen ook iets van 5-6 buisjes, maar dat is omdat ze je ook op soort gelijke ziektes als pfeiffer testen. Als je moe bent kan het vanalles zijn en dus niet alleen pfeiffer..
Denk dus dat als je je alleen op pfeiffer laat testen het 1 of misschien 2 buisjes zijn. |
Citaat:
|
k heb et zonder prikken gedaan.. bij een italiaanse vrouw.. orthomoleculaire geneeskunde heete het.. ze deed het met elektrische schokjes op mn hand ofzow.. heel vreemd..
als je bang bent voor prikken is dat mss iets voor je.. |
Citaat:
Bij mij deden ze dat wel, weet niet meer wat allemaal maar het was een behoorlijke lijst. Ik was dan ook niet alleen moe maar had ook al erg last van mn lever, was vaak misselijk enz. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zo bedoelde ik dat eigenlijk, niet dat ze als je last hebt en je weet niet waarvan alleen op pfeiffer testen maar als ze dat in dit geval zouden doen wel. Maar goed, ik denk niet dat dat kan eigenlijk, laten testen als je nog nergens last van hebt. |
Mijn broer en zijn vriendin zijn altijd heel close.. zij had de ziekte van pfeiffer maar hij heeft het niet overgenomen.... ze zijn nog steeds samen dus volgens mij loopt hij geen gevaar, de ziekte is ook al bijna weg bij haar.. Is echt verschillend per persoon... de één pikt ook sneller een ziekte op dan een ander.. heb je niet echt in de hand..
|
Ik heb op het moment zelf pfeiffer.....mijn vader heeft gisteren de Codex Medicus en een of ander ander medisch boek er op nageslagen om te kijken hoe het nu precies zit.
15 tot 20 % van de volwassen loopt met het virus dat pfeiffer veroorzaakt rond, maar haast niemand merkt er iets van. Als je het wel merkt is de incubatietijd 4-6 weken geweest, het begint meestal met keelpijn en koorts, die keelpijn gaat over in opgezette klieren, niet alleen in je nek maar ook in je oksels, nek, elleboogplooien, liezen enz. De eetlust is verminderd, vaak klaagen patienten over een pijnlijk vol gevoel in de buik. Patienten hebben vaak last van gezwollen oogleden (....nu komen er een hoop medische woorden die ik niet kan verklaren) en soms zijn er bloedinkjes waar te nemen. De lymphklieren zijn pijnlijk, de milt is meestal vergroot en de lever vaak ook (vandaar dat je geen alcohol mag drinken bij pfeiffer!) De temperatuur is meestal verhoogd wat na 3 weken langzaam zakt. De lympklieren zwellingen en miltvergrotingen blijven meestal wat langer bestaan. De patient blijft ook nog wekenlang moe. Per patient is het wisselend waar ze het meeste last van hebben. Het bloedbeeld van de patient blijft een half jaar tot een jaar afwijkingen aantonen. (pathologische cellen) Aantekening: op jonge leeftijd verloopt de infectie meestal symptoonloos, op wat latere leeftijd lichte klachten en in enkele gevallen heeft de patient echt last van het EB-virus. --> de kans is dus heel groot dat je er niets van merkt, en als je een van de bovenstaande symptonen hebt kan je nara d ehuisarts gaan, niet dat er medicijnen voor zijn maar je kan dan wel aanpassingen op school aanvragen. Mijn vriendje heeft trouwens ook nergens last van, al ben ik wel wat voorzichtiger met hem sinds ik weet dat ik pfeiffer heb, wil niet dat hij ziek wordt. Bron: Interne geneeskunde, onder redactie van dr. G.J.H. den Ottolander, 10e herziene druk 1992 |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:22. |