![]() |
Hoe diep jij je geloof uit?
Draag je het bewust uit? Praat je er veel over of is het meer een 'eigen' geloof. (Voor atheïsten: Probeer je mensen ervan te overtuigen dat er helemaal geen God/'iets hogers' is en laat je duidelijk je mening TEGEN hun geloof horen, of laat je het allemaal maar begaan?)
Probeer je andere mensen te overtuigen van jouw gelijk, ga je naar de kerk, zing je mantra's of lofprijzingen, ga je naar speciale kampen of doe je dingen die specifiek bij jouw geloof passen? Zoek je bewust 'mede-gelovers' op, of ben je meer individueel bezig? Dus, kort samengevat: Vertel me alles over jouw geloofsbeleving! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik sta voor een atheistische als wel gelovige visie open. Helaas heeft de ervaring geleert dat de meeste discussie zinloos zijn omdat de gelovige alleen maar met drogredenen gooien of onbetrouwbare/slechte bronvermelding geven. Desalnietemin wil ik altijd de discussie aangaan.
|
Als het onderwerp ter sprake komt zal ik altijd mijn mening geven, ook bij vrienden en bekenden. Al zou ik in dat geval minder snel woorden als achterlijk in m'n mond nemen en er natuurlijk ook niet constant op terugkomen.
Er lopen overigens teveel mensen rond met de overtuiging "het staat geschreven, dus het is waar". |
Ik denk dat het geen kwaad kan God te relativeren, ook al is hij dan voor sommigen absoluut. Even een paar nuances aanbrengen:
Het geloven in het niet-bestaan van een God is iets compleet anders dan niet geloven in het (niet-)bestaan van een God. In het laatste geval worden er namelijk geen aannames gemaakt betreffende het wel of niet bestaan van een God. In het eerste geval begeef je je op hetzelfde pad als de gelovige, want zowel het wel-bestaan als het niet-bestaan van een God valt niet te weten. Natuurlijk is er voor de gelovige geen vraag, dit is juist het comfort dat geloven inhoudt. Groeten, fil |
Citaat:
|
Citaat:
Een blik op de moderne wiskunde: -de waarheid van een stelling is afhankelijk van het axiomatisch systeem. -ieder systeem dat ingewikkeld genoeg is bevat ofwel stellingen die elkaar tegenspreken (= inconsistentie) ofwel uitspraken die niet te bewijzen zijn (=onvolledigheid)! Niet voor niets m'n respect voor Gödel en het Zen-Boeddhisme. Niets is 100% bewijsbaar, je hebt voornamelijk effectieve theorieën versus onzin, om het grofweg te schetsen. Ik vind het niet alleen onverstandig om te proberen het bestaan van een God te bewijzen, het niet-bestaan van een God proberen te bewijzen is even onverstandig. Een bewijs is iets dat betrekking heeft op de wetenschap en de wiskunde. In het geval van de wiskunde is ieder bewijs gebaseerd op axioma's, die op zich per definitie onbewijsbaar zijn, anders waren het geen axioma's! Je kan de wiskundige axioma's zeer oppervlakkig vergelijken met godsdienstige dogma's, met dat verschil dat de wiskunde werkt en niet pretendeert bewijzen te geven die uitspraken doen over de objectieve werkelijkheid. In de wetenschap neemt men als axioma's dingen die men kan meten: op verschillende plaatsen en tijden en door "iedereen" (dit is wel zeer beknopt en onvolledig maar volstaat voor de uitleg). Als iemand dus toch zo gek is om het bestaan of niet-bestaan van een God te bewijzen dan moet hij/zij vanuit zulke meetbare aspecten vertrekken. Neem van mij aan dat je op die manier het (niet-)bestaan van een God niet kunt bewijzen, tenzij je zo verwrongen te werk gaat dat het bewijs als ongeldig beschouwd wordt door iedere intelligente mens. Iedere taalvorm, zoals de gewone omgangstaal, vaktalen en verschillende soorten logica/wiskunde, heeft zijn eigen groep entiteiten die als bestaande genomen worden. Onze dagdagelijkse taal handelt bijvoorbeeld over mensen, huizen, het weer, enz... terwijl de wiskundige taal het bestaan van getallen en vektorruimtes kan aannemen. Wat dit "aannemen van het bestaan van" nu eigenlijk inhoudt, is een zeer delicatie kwestie waar metafysici zich maar al te graag over buigen. Maar ik stop nu snel, want te lange berichten zijn slaapverwekkend. Groeten, fil |
En wat voor de agnosten?
|
Citaat:
Einstein omschreef in zijn relativiteitstheorie tijd als 4e dimensie die samen met ruimte de ruimtetijd vormt. Alle door de relativiteitstheorie gedane voorspellingen zijn tot nu toe uitgekomen (alleen zwaartekrachtsgolven zijn nog niet aangetoond) en dus is tijd net zo reëel of als je wilt irreëel als ruimte. Er bestaan ook serieuze theorieën over het "niet bestaan" van tijd, althans, dat ruimte en tijd geen fundamentele begrippen zijn en afgeleid kunnen worden uit een onderliggend principe. Een populair-wetenschappelijk boek op dit gebied is The End of Time van Julian Barbour, of zijn nieuwe boek dat dit jaar gaat verschijnen Absolute or relative motion: the deep structure of general relativity dat meer gericht is op de serieuze lezer ipv de leek. Overigens is de wiskunde in beginsel ook een empirische wetenschap en de meest fundamentele axioma's zijn dan ook voortgekomen uit waarnemingen. Deze kunnen idd niet wiskundig worden bewezen, maar wél empirisch. Wiskunde is de taal van de natuur, ze is afgeleid uit de natuur en alles dat maar enigszins een raakvlak heeft met de realiteit kan wiskundig worden beschreven. Als wiskundige neem je niet "het bestaan van getallen" aan, maar geef je slechts een naam aan een bepaalde werkelijke hoeveelheid van iets. Er is een reëel verschil tussen 5 en 7 kralen, dat is niet slechts iets dat we aannemen. Verder heb je gelijk dat niets 100% bewijsbaar is, het "risico" blijft altijd bestaan dat er ineens een grove inconsequentie in een bepaalde theorie wordt gevonden of er een nieuwe waarneming wordt gedaan die in tegenspraak is met de tot dan toe geldende theorie. Maar hoe je dit verder met god linkt is mij volkomen onduidelijk. Je stelt dat het proberen te bewijzen van het niet bestaan van een god onverstandig is, ik zal het sterker maken: volgens het klassieke wereldbeeld is het compleet onmogelijk. Je kunt immers op geen enkele manier bewijzen dat iets niet bestaat. Echter, de quantummechanica stelt (en dat principe is empirisch bewezen in verschillende reproduceerbare experimenten) dat iets pas bestaat zodra het empirisch bewezen wordt. Zolang er dus geen empirisch bewijs voor het bestaan van god is, of zolang niemand een experiment uitvoert waaruit toch blijkt dat de quantummechanica het op dit punt bij het verkeerde eind heeft, kun je dus gegrond stellen dat god niet bestaat. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben onder de indruk van de heren in dit topic!
Ontopic: ik ben altijd bereid om voor mijn mening uit te komen, hoewel het moeilijk discussieren is met een pastoor of Jehova Getuige. |
Ik heb het er vroeg of laat (meestal vroeg omdat ik het een interessante vraag vind) met nagenoeg iedereen die ik ken wel over. Ik ben het sowieso nooit met hen eens, zowel de arrogantie van sommige atheisten als de oppervlakkigheid van sommige gelovigen strijkt me tegen de haren in. Mijn mening hangt daar ergens in het midden, neig naar agnosticisme.
|
Als mensen om mij heen niet geloven, laat ik ze daar lekker mee, en probeer ze absoluuut niet te overtuigen. Ik denk dat dat vrij weinig zin heeft. Vind het alleen wel belangrijk dat ze respecteren dat ik toevallig wel geloof, en dus op zondag bijvoorbeeld niet mee ga shoppen. Heel vervelend als mensen dan doen of je gek bent ofzo...
|
Ik ben denk ik eerder een agnost , ik geloof niet zozeer in de God zoals deze door de bestaande geloofsovertuigingen naar voren word gebracht , maar ik sluit Hem/Haar toch ook niet helemaal uit.
Dit om het feit dat als de Big Bang theorie klopt , ik toch niet weet wat de eerste oorzaak is geweest. Men zou kunnen zeggen dat de eerste oorzaak God is geweest. Maar ik weet dit niet , en kan het dus ook niet uitsluiten. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
*er is wat dat betreft meer tussen hemel en aarde dan alleen de quantummechanica, mijn zoon... :D* |
Citaat:
Een empirisch bewijs kan op twee manieren tot stand komen. Of er wordt een bepaalde theorie bedacht en dmv verschillende experimenten wordt gekeken of de uitkomsten van deze experimenten overeenkomen met de door de theorie voorspelde uitkomsten. Of er wordt uit een aantal verzamelde gegevens een wetmatigheid gehaald, die vervolgens weer op meerdere manieren experimenteel getest wordt. De relativiteitstheorie is een voorbeeld van de eerste vorm, het ontstaan van de wiskunde een vorm van de 2e. Citaat:
Verder ben ik het op dit punt niet met je eens, jij stelt dat de wiskunde een taal heeft ontwikkeld waar de natuur toevallig ook in spreekt. Ik stel dat de natuur in de taal wiskunde spreekt, de mens deze taal van de natuur geleerd heeft en vervolgens heeft uitgebreid. Het is immers niet vreemd of toevallig dat alles in de natuur zeer nauwkeurig wiskundig te beschrijven is, dat zou het wel zijn als de wiskunde iets is dat volledig door de mens bedacht is. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
2x nee Citaat:
ja Citaat:
4x nee Citaat:
ja Citaat:
erm individueel denk ik. |
Citaat:
tot zover kan ik met je meegaan, maar: Citaat:
|
Citaat:
|
@Blitzkrieg Bop
Dat is de reden dat er voor een meting nooit direct menselijke zintuigen worden gebruikt, slechts indirect. Het komt ook voor dat degene die bepaalde metingen verricht heeft helemaal geen verklaring heeft voor de resultaten. Het is dan aan andere wetenschappers om een theorie te bedenken. (bijna) Alle natuurwetenschappelijke theorieën zijn gebaseerd op reproduceerbare experimenten en zijn daarom zeer betrouwbaar. 100% zekerheid is daarmee natuurlijk niet bereikt, maar scepsis jegens wetenschappelijke theorieën is meestal ongegrond en berust vaak op een angst voor vooruitgang of een te veel aan 'spiritualiteit'. |
Citaat:
|
Ja hoor, ik ben ook niet sceptisch tegenover de weteschappelijke methode. Het expiriment kan ons echter niet alles vertellen. Bepaalde zaken zijn alleen in theorie aan te tonen. Er zijn zoveel dingen die ons empirisch vermogen te boven gaat dat het vakgebied een aparte naam heeft gekregen: theoretische natuurkunde.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
En dat laat ik ze weten ook doormiddel van discussies. Grappig dat gelovigen vaak het "doodzwijgen/negeren van de discussie" als tactiek gebruiken zodra ze hun voorraad argumenten er doorheen hebben gejaagd. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Offtopic: Mocht je willen weten hoe het syndroom van Asperger bij mij is vastgesteld, dan verwijs ik je naar mijn openingspost in http://forum.scholieren.com/showthre...light=Asperger |
Citaat:
Je hebt dus altijd al te maken met een (formeel) model van de werkelijkheid en het resultaat daarvan zegt net zoveel over de werkelijkheid als over de manier waarop het brein modellen maakt. Dat onze modellen zeer afhankelijk zijn van het menselijke brein (of beter: van de grenzen ervan) is een heel sterk punt. De tijd van de absolute begrippen is allang voorbij. Ieder consistent wereldbeeld is onvolledig in fundamentele zin. Zonder regels: geen tegenspraak maar ook geen consistent werelbeeld; met regels en consistentie: onvolledigheid en extreme vereenvoudiging. Iedere kennis is beperkt, je kunt enkel hopen dat je de beperking van iemand anders op een originele manier kunt aanvullen. Om even terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp, God: Je kunt binnen een bepaald stelsel van overeengekomen regels iets bewijzen, maar aangezien het bestaan zelf deze regels ook omvat kun je ze niet gebruiken om het bestaan te bewijzen, om nog maar te zwijgen van de keuze van regels. In de formele logica zit "het bestaan" ingebouwd in de regels/axioma's zelf. Het is niet eens bewijsbaar dat wij iets ervaren of dat wij bestaan, dat is trouwens helemaal niet nodig. Uiteraard twijfelt niemand daaraan (behalve misschien een minderheid met teveel vrije tijd), maar de terminologie "bewijzen" gebruiken in de context van God of het bestaan is filosofisch gezien niet correct. Ik vind het dan ook niet verstandig om "het bestaan" niet ruimer opvatten dan datgene dat bewijsbaar/meetbaar is. Hier laat ik het even bij voor nu, want het zou te lang worden als ik op iedere uitspraak specifiek reageer. Mocht je wensen dat ik toch specifiek op een bepaalde uitspraak reageer, dan doe ik dat met veel plezier en dan moet je dat maar even aangeven. Groeten, fil |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ga 2x per zondag naar de kerk, zing daar ook (vooral psalmen) en ga af en toe naar praise-avonden, waar modernere muziek gezongen wordt. Ook luister ik wel naar dat soort muziek als ik thuis ben. Citaat:
Ik zoek wel bewust mede-gelovers op, zou je zo zeggen, maar de vrienden die ik de afgelopen 2 jaar erbij gekregen heb, heb ik niet uitgezocht op hun geloof, daar kwam ik later pas achter. :) |
Het maakt niet uit waar de auto zich bevindt om te bestaan volgens de quantummechanica, de massa zal immers een zwaartekrachtsveld creëren waardoor de auto empirisch waarneembaar is en invloed uitoefenent - waar je ook bent.
|
Citaat:
Ik ben het wel met je eens dat de natuurwetenschappers op dit forum zich wat soms onbezonnen uitlaten over de filosofische gronden van hun argumenten en theorieën. |
ik zwijg erover, want moest ik het ze vertellen ik zou rap in het gekkenhuis werden gezet :p.
|
Ik ben best bewust met het geloof bezig, ga 2 x op een zondag naar de kerk, kga naar JV, catechesatie (=bijbelles), zit op een behoorlijk christelijke school. Dat wil ik zelf ook allemaal, ik ga ook graag naar Flevo festival en EOjongerendag, dat vind ik echt geweldig, zoveel christenen bij elkaar :).
De meeste mensen in mijn leefomgeving weten dat ik christen ben en respecteren dat ook. Soms vind ik het wel moeilijk om mijn geloof uit te dragen, bijvoorbeeld op m'n werk, als je dan iemand keihard hoort vloeken...verder zijn meeste van mn vrienden ook christen, maar met aantal vrienden die dat niet zijn heb ik al eens discussies gevoerd, vind ik erg interessant, ik haal ze niet over, maar probeer ze wel wat meer te weten te laten komen over mijn geloof :) , geef ze een Bijbel, neem ze mee naar een concert van christelijke bandjes (uiteraard vrijwillig ;) ) . |
Citaat:
De inzichten die de wiskunde, logica, natuurkunde, etc ons geven, vind ik heel belangrijk en zelfs essentieel. Echter, wetenschappers zijn net zo goed in staat om onzin te verkopen wanneer ze zich laten verleiden tot het doen van uitspraken over dingen die buiten hun vakgebied vallen. Wetenschappelijke studies zijn pas een goede leidraad wanneer je de betekenis ervan kunt inschatten. Groeten, fil |
Citaat:
Wat is het ethische bezwaar tegen vloeken? Daar begrijp ik dus helemaal niets van. |
Citaat:
je kunt onmogelijk controleren hoe het eruit zou zien als hij niet bestaat en hij bestaat toch hoe kun je dan weten of die ''godheid'' invloed uitoefend op omgeving ja/nee ? |
Citaat:
Maar omdat jij niet opmerkt dat die god enige invloed uitoefent op jouw omgeving kan je er dus wel vanuitgaan dat die god niet bestaat. |
Citaat:
dit is denk ik teveel een natuurwetenschappelijke en te weinig een filosofische redenering |
Citaat:
|
Citaat:
Stel je voor dat iedereen kleurenblind is, iedereen ziet alleen wit, zwart en grijstinten. Dan kan je er toch vanuitgaan dat er geen verschil is tussen twee dezelfde grijstinten, ookal is de ene in feite rood en de ander groen. 1. het heeft geen zin om ze verschillend te noemen als niemand op welke manier dan ook verschil merkt, je hebt er niets aan 2. je kan het niet testen, het is een aanname die nergens op gebaseerd is en je kan het niet controleren Iemand die wel kleuren kan zien zal dit raar vinden. En zo zit het ook met de mens, wij zijn dan degenen die geen kleuren kunnen zien. Maar we hebben geen enkele reden om aan te nemen dat kleuren bestaan of dat er iemand is die wel kleuren kan zien. Bovendien verklaart de theorie van kleuren niets dat niet met een door argumenten ondersteunde theorie verklaart kan worden. Sorry als het onduidelijk is geworden omdat ik teveel op ben gegaan in m'n stomme voorbeeldje :P |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
'Ja maar, mensen die vloeken, bedoelen toch niet de naam van God te beschadigen?' Voor de meeste vloekers is de naam van God of Jezus slechts een lege klank geworden, zonder betekenis. Die Naam heeft daarentegen wel degelijk een diepe betekenis. Ze beroven de naam van zijn goed inhoud. (aldus de bond tegen het vloeken) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:33. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.