![]() |
rechtshandige mensen leven langer!!
ik hoorde gisteren ergens op de tv, dat rechtshandige mensen 7 jaar langer te leven hebben als lingshandige.
dit bleek uit onder zoek van een professor. waar zou dat aan kunnen liggen?? en ik geloof er geen donder van!!!! |
'Ergens op tv' 'een of ander professor'
Heel duidelijk. Ik doe dit nooit, maar: Slotje. |
ja dat is een gemiddelde, en dr zijn ook veel minder linkshandigen en de hele maatschappij is ingesteld op rechtshandigen, dus zo'n onzin is het niet.Ik heb het eerder gehoord en gelezen.
|
en dan leef je 7 jaar minder lang??
ik vind het een beetje vergezocht. |
ik ben linG(?)shandig
zal ik me begrafenis dan maar vast gaan regelen :p |
jep 7 jaar ;)
kan dr niks aan doen. |
ja, want die pakken dan een rechtshandige schaar bijvoorbeeld. en dan schieten ze uit. terwijl de kans dat dit vice versa gebeurt kleiner is, daar er minder linkshandige scharen in omloop zijn. dus gebeuren dit soort ongelukken minder en is het percentage mensen dat blijft leven, dus groter. :p
|
ik wil wetenschappelijk gegronde bewijzen....
blijk je gelijk te hebben, dan zal ik de gemiddelde levensduur van rechtshandigen HOOGSTPERSOONLIJK verkleinen bent u rechts? ja, hoezo? *knalt neer* :evil: |
Vooral als je je rechterhandje (plus arm) fier omhoog richt schijn je veel langer te leven.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
maar dan het volgende, hoe zit het dan met vrouwen? vrouwen leven langer als mannen, zouden rechtshandige vrouwen dan weer veel langer leven als lingshandige mannen?? :p
|
Citaat:
http://napalm2000.tripod.com/scissors.jpg |
Citaat:
volgens mij is het bullshit. maar dat komt omdat ik links ben. ik wil het niet weten :( ik wil ook lang leven boehoehoe |
shiiiiit ik ben een linkspoot, EN ik rook. :(
|
Oh, joy
|
ik ben links.
nah lekker dan. |
Statistiek :rolleyes:.
|
Btw, in jouw andere topic staat dit:
- Rechtshandige mensen gemiddeld 9 jaar langer leven dan linkshandige? |
ach.. hier is nog zo'n berichtje.
(om even wat achtergrondinfo te geven ;)) De mythe van de stervende linkshandigen In 1991 beweerden de Amerikaanse psychologen Stanley Coren and Diane Halpern aangetoond te hebben dat de gemiddelde levensverwachting van linkshandigen maar liefst negen jaar korter was dan die van rechtshandigen. Die treurige toestand was volgens hen het gevolg van de natuurlijke onhandigheid van linkshandigen en het feit dat de meeste machines en gebruiksvoorwerpen voor rechtshandig gebruik zijn ontworpen. Dat zou linkshandigen tot echte brekebenen maken, met een vroegtijdige dood tot gevolg. Gelukkig berust hun bewering op drijfzand. Coren en Halpern baseren zich op een enquète naar een kleine duizend sterfgevallen in een gemeente ergens in Zuid-Californië. Ten minste negen maanden nadat iemand was overleden vroegen zij aan de nabestaanden met welke hand de overledene schreef, tekende en een bal wierp. Als je bedenkt dat mensen op dit soort vragen al onbetrouwbare antwoorden geven over hun eigen doen en laten, kunnen we niet veel waarde hechten aan dergelijke uitspraken over een ouder, oom of nicht, die ook nog eens al minstens bijna een jaar dood is. Ga maar eens na van hoeveel van uw eigen, levende familieleden u bovenstaande drie vragen met zekerheid zou kunnen beantwoorden. Maar behalve de feitenbasis deugt ook de analyse van die feiten niet. Een voorbeeld: Coren en Halpern beweren dat linkshandigen meer auto-ongelukken veroorzaken, op grond van een wonderlijke theorie over omgekeerde schrikreflexen. Een rechtshandige zou bij plotselinge schrik het stuur naar rechts rukken, een linkshandige juist naar links, recht in het pad van aanstormende tegenliggers. De achtergrond is dat mensen die plotseling iets op zich af zien komen de handen afwerend omhoog heffen, met de palmen naar voren. De voorkeurshand is dan voor de borst, de andere voor het gezicht. Dat klopt weliswaar, maar er volgt niets uit over de richting waarin het stuur in een auto getrokken zou worden. Immers, de schrikreflex bestaat uit het openen en heffen van de handen. Je zou dus zonder verder onderzoek hoogstens kunnen veronderstellen dat zowel links als rechtshandigen het stuur loslaten als ze schrikken. Toch vonden Coren en Halpern een sterk verhoogd aantal bij auto-ongelukken overleden linkshandigen. Wat ze er niet bijvertellen is dat, gezien de grootte van hun totale steekproef (nog geen duizend personen) het hier om hoogstens drie gevallen kan gaan. Een veel te smalle basis om betrouwbare conclusies te kunnen trekken. Erger is nog dat het erop lijkt dat ze domweg alle verkeersdoden geteld hebben, zonder aandacht te besteden aan de vraag of het om een frontale botsing met tegemoetkomend verkeer ging (het enige soort ongeluk dat voor hun theorie relevant is), of de linkshandige de veroorzaker van het ongeluk was, of zelfs maar of de overleden linkshandige op het moment suprème wel achter het stuur zat. Maar het wordt nog gekker. Coren en Halpern claimen dat het percentage linkshandigen door overlijden afneemt van 20% onder twintigjarigen tot 5% onder vijftigjarigen. Dat zou betekenen dat in de tussentijd alleen al aan linkshandigen 15% van de bevolking overlijdt. In werkelijkheid ligt de totale sterfte tussen 20 en 50 jaar onder links- en rechtshandigen samen voor landen als Amerika en Nederland rond de 5%. Coren en Halpern laten dus grote aantallen mensen doodgaan die nooit hebben bestaan. |
heb ik dan even geluk :cool:
|
Jij moet echt sterven.
|
Jammer trouwens dat ik geen rechterhand heb.
|
tja......
|
Ja en mensen die roken. Of mensen die een verhoogde bloeddruk hebben. Of mensen die een ongeluk krijgen.
|
lol wie gaat dit nou zo onderzoeken, omg
oja, ik ben linkshandig :cool: |
Citaat:
Maar ik ben nog steeds blij dat ik rechtshandig ben. ;) |
vraag het de professor zelf.
het zit gewoon in je he, dat lange leven :). vandaar dat ik maar rechtshandig geboren ben. |
Dr.Dribble ik verzoek u hierbij vriendelijk op te stoppen met het openen van onnodige en bodemloze topics, waar men hier op Het Terras niks aan hebben.
Wanneer u niet aan deze voorschriften houd, moet ik tot mijn grote spijt maatregelen gaan nemen, en dat komt voor u en ten nimmer voor mij niet ten goede. Met Vriendelijke Groet, Solero |
misschien bestaan er alleen maar linkshandige sigaretten.
|
wat als je nou links en rechts handig ben???
|
Ergens.. dat was dus op MTV, de Big urban myth show.
|
Geldt dat ook voor bruine beren?
|
ik ben rechts.. en ik ben een vrouw... en ik heb een hond( jaja mensen met honden leven ook langer door de beweging, en het aaien van die beesten)
zal je zien dat ik morgen oonder een auto kom edit: en ik rook ook bijna nooit. mijn leven word veels te lang |
Citaat:
Citaat:
En ik rook ook niet :cool: |
Ik ben links- en rechtshandig. Wat nu???? :( :D
|
Citaat:
|
Sterf!
|
arme ik, ach een mens moet toch een keer dood nietwaar :p
|
Citaat:
I like it:D :cool: |
Ik geloof het ook niet.
Waar het aan ligt boeit me niet, maar als het waar is (wat ik dus niet geloof) leef ik dus 7 jaar langer. |
|
Citaat:
|
|
en dan heb je het probleem nog van die twee linker handen!!
heb je meteen 14 jaar minder |
...en als je dan tweehandig bent ??
|
Wil je nou alsjeblieft opzouten?
|
kut zeg
|
Citaat:
Dat lijkt me sterk. :p |
zever
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:20. |