![]() |
Stijve spieren/spierpijn en slapen
Er zijn verschillende dingen aan de hand. Ik heb ME/CVS (Chronisch Vermoeidheids Syndroom). Ik slaap slecht. En ik heb veel/vaak stijve spieren. Overal maar voornamelijk in m'n nek/rug/schouders. Ik heb altijd al nekproblemen gehad. (vaak pijnlijk en zo) Slecht slapen en stijve spieren zijn kermerken van ME/CVS. Maar het hoeft niet per se daardoor te komen. Het is iets heel algemeens.. en ik kan alles daar wel op afschuiven.. en ik denk wel dat het erdoor komt of mee te maken heeft, maar het hoeft dus niet.
Nou heb ik het gevoel dat ik als ik slaap, me niet goed ontspan. En dat de spierpijn daar (deels) door komt. Ik laat me af en toe insmeren met tijgerbalsem. En mijn moeder had uit Oosterrijk Murmelin olie (oid?) meegenomen. Daar heb ik even plezier van. (vooral de tijgerbalsem.. die is sterker) Maar het is geen oplossing en het werkt ook niet veel langer dan een uurtje of 2. Massages zijn vaak wel lekker maar ook al snel pijnlijk. Nou ja.. ik geloof dat dit min of meer de feiten zijn. ;) Ik wil vooral weten wat ik ermee moet. En wat het kan zijn. En of er meer alternatieven zijn dan tijgerbalsem/die olie die mogelijk beter werken. En hoe ik zo kan slapen dat ik in ieder geval een beetje ontspan. Goed, beetje vaag allemaal.. ik weet zelf niet zo goed wat ik wil geloof ik. :) |
Het zijn idd kenmerken van ME/CVS (Chronisch Vermoeidheids Syndroom...daar kan het dus best van komen. Als jij denkt dat het ergens ander van komt, dan zul je moeten proberen de oorzaak te achterhalen. ;) Wie weet heb je veel aan je hoofd of ben je andere dingen gaan doen dan normaal ofzo.
Ik denk dat de kans dat het door CVS komt vrij groot is... En als ze daar iets voor verzonnen hadden wat hielp, dat waren veel mensen blij. :o Misschien kan je ontspanningsoefeningen doen? Of yoga ofzo? Of iets van houdingsoefeningen (Mensendieck ofzo)? Misschien weet je huisarts iets voor het slapen of kun je zelf eens in de drogist rondkijken naar iets van kruiden waardoor je beter ontspant en/of slaapt. Of misschien slaap je wel beter als je vooraf een pijnstiller inneemt oid. Ik ken het probleem, mocht je de oplossing gevonden hebben, zeg het me even. ;) |
:) Ja, nou ja.. als ik eenmaal slaap, slaap ik ook wel even (uurtje of 10 ;)). Misschien dat het door m'n houding komt? Ik slaap eigenlijk altijd op m'n buik. Wat als gevolg heeft dat m'n nek dus altijd gedraaid is.. en op een laag kussen of helemaal geen kussen ligt. Het probleem is dat het zo automatisch gaat ;) Daarom dacht ik misschien dat het met het slapen te maken had.
Ik wil er vanaf (de spierpijn).. en ik weet niet of ik er wel vanaf kan. 't Irriteert me ;) Als ik een uitgebreide massage heb gehad (bij een prof).. dan is het de volgende dag weer helemaal terug. Maar goed.. tips om het te verlichten, zijn altijd welkom natuurlijk. |
Citaat:
|
*reageer*
koop een goed matras. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vrees eigenlijk dat als het door CVS komt, dat er dan niet echt iets aan te doen is...maar goed, een goed matras kan nooit kwaad natuurlijk. ;) |
Citaat:
|
Ik heb ook al maanden last van een stijve nek en ook vooral als ik wakker ben geworden.
Smeer er ook vaak tijgerbalsum op helpt wel ff. Maar wat is dat CVS voor iets precies dan?? beter heb ik dat niet :o |
Citaat:
|
Offtopic: Als aanvulling op Leonoor: Ik kan me altijd erg vinden in de omschrijving en informatie van deze site: http://www.ayme.org.uk/article.php?sid=10&id=58 en http://www.ayme.org.uk/article.php?sid=10&id=28 (engels-talig) :)
Maar goed.. Vanmorgen stond ik op uit bed.. ik zakte meteen door m'n benen van de spierpijn. Ik moet zeggen dat ik schrok.. 't was nog niet eerder gebeurd. :| Nou ja.. het zal ook allemaal wel. :) |
Citaat:
Spierpijn wen je wel aan, maar als er dan echt wat 'mis' gaat.. Verder denk ik inderdaad dat het door CVS komt.. Jammer, maar helaas voor ons, niks aan te doen. Het schijnt trouwens dat je door lichte anti-depressiva beter slaapt, en ook ontspannener, dus minder spierpijn. Mijn huisarts wil het mij niet voorschrijven, omdat dat totaal niet bewezen is enzo, mijn tante krijgt het wel af en toe van haar huisarts, zij heeft er wel baat bij (zij heeft fm). Uiteraard zijn dat soort medicijnen ook maar een tijdelijke oplossing voor perioden dat het echt niet gaat. (En natuurlijk sluit ik me aan bij Leonoor.. als je de oplossing ooit vind, dan hoor ik het graag :p) |
Citaat:
En slaap je beter omdat je duffer wordt of zo? voor jou geldt ook: deal ;) |
Nee, hij schrijft het voor in perioden dat ze extra slecht slaapt, of een tijdlang achter elkaar veel last heeft, puur zodat ze beter slaapt en ontspannener slaapt. Ik weet niet of je er duffer van wordt, dat zou wel kunnen, dat je daarom eerder in slaap valt..
|
Okay :)
En hebben jullie ervaringen met massages? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(Ik weet niet of dat bij iedere antoposofische fysio is, maar die waar ik geweest ben (twee, maar in dezelfde praktijk ;)) wel. :)) Ritmische massages ken ik niet. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25. |