![]() |
Het midden van een cirkel...
Als je bv een cirkel hebt getekend waar je exact in het midden een punt in wilt hebben, hoe bepaal je dan wat het midden is? Bij een vierkant is het makkelijk; trek 2 diagonale lijnen tussen de 4 hoeken en het snijpunt is het midden... Maar hoe doe je dat dus bij een cirkel?
|
Driehoek in de cirkel tekenen en dan het snijpunt van de middelloodlijnen... denk ik.
Waar heb je het precies voor nodig? PS: dit hoort thuis bij Exacte Vakken. |
Maar hoe teken je die driehoek dan? Aangezien je niet weet van waar naar waar je de lijnen moet trekken... Eigenlijk heb ik het nergens voor nodig, maar ik vroeg het me opeens af... een aantal jaren geleden moesten we bij techniek op school bijvoorbeeld een as door een houten wiel steken, die as moest dus in het midden, maar niemand wist hoe je het midden kon bepalen...
|
Het zelfde idee als bij het vierkant. Je tekent een vierkant om de circel heen, en dan teken je de diagonalen erin. :)
|
Ja... dat snap ik ook wel, maar het probleem is hoe je dat vierkant dan tekent, aangezien je geen ijk-punten hebt...
|
Citaat:
(denk ik, ben geen wiskundige) |
Citaat:
Dat doe je nog een keer, en de kruizing van je twee nieuwe cirkels is 't middenpunt van de originele. .. voldoet dit .. ? |
Citaat:
|
Yo! Dat was um! Dat wist ik trouwens ook wel ... :bloos: Ik kan vannacht weer rustig slapen...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
of met een passer een cirkel tekenen vanaf de rand en geef die cirkel dezelfde straal als de cirkel waarvan je het middelpunt weet.
maak er meerdere van het punt waar ze elkaar snijden is het middelpunt vd cirkel. |
Meph's methode is volgens mij nauwkeuriger... Vooral als je 2 zijdes loodrecht op elkaar laat staan. Dan zit het middelpunt automatisch op de lange, schuine zijde.
|
zonet snapte ik het nog... nu niet meer...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind dit toch meer iets voor Exacte Vakken. :)
|
ooooh ik dacht dat je geen passer mocht gebruiken en geen beschikking had over gegevens zoals de straal?
|
Om het absolute middelpunt te krijgen van de cirkel , moet je hem verkleinen tot het oneindige. Alleen dan is de cirkel weg ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, weer een bewijs dat het hard achteruit gaat met het middelbaar onderwijs, dit was voor mij WiB2-stof in het VWO... |
volgens mij kan het dus ook zo:
-leg je geodriehoek over de cirkel, met zijn punt tegen de rand -trek een lijn door de punten waar de 2 rechthoekzijden van de geodriehoek de cirkel snijden -het midden van deze lijn is het middelpunt van de cirkel |
Citaat:
|
Citaat:
|
Teken een vierkant en bepaal daar het midden van. Dan teken je er een cirkel in dat er precies in past. Is misschien wel moeilijk maar dan heb je wel het midden.
|
Citaat:
kies een willekeurig punt P op de cirkel en cirkel vanuit P een gekozen afstand AP kleiner dan de lengte van de middellijn om. Dit geeft het punt A op de cirkel. Richt nu in P de loodlijn op AP op en trek deze vanuit P door tot deze de cirkel in B snijdt. Dit geeft, op grond van de stelling van Thales, de middellijn AB van de cirkel. Construeer nu de middelloodlijn van AB, dan snijdt deze de middellijn AB in het gezochte middelpunt. |
Oke, de grafische oplossingen snap ik nu wel, maar stel je voor dat (zoals ik al eerder meldde) je bijvoorbeeld een houten wiel hebt waar een as in moet... Dus geen trucjes met je passer en al helemaal geen cirkel in een vierkant! Gewoon een wiel...
|
Trek twee willekeurige lijnen door de cirkel, en maak bij beiden een middelloodlijn. De plaats waar deze middelloodlijnen elkaar kruisen, zou volgens mij het absolute middelpunt moeten zijn.
|
hmmm...
|
Hmmm? niet waar? Hum, misschien had ik beter moeten opletten bij Wiskunde :D, maar het leek me zo'n mooie theorie..
|
Span gewoon twee touwtjes over het wiel.. Maar daarna zul je toch een geo of iets nodig hebben, voor de rechte hoek. En dan maar tekenen met het o zo uitgumbare potlood natuurlijk.
|
Oke... gister snapte ik het nog, maar ik krijg nu van die vage reacties... ik denk dat ik voortaan maar met vierkante wielen ga werken... Bedankt voor de moeite...
|
Citaat:
|
Misschien wordt het gewoon een beetje laat voor je, nacht-diertje ;) :p
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je wiel groot genoeg is natuurlijk... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De gemakkelijkste manier is trouwens nog niet genoemd, geloof ik. Teken een lijn in de cirkel. Teken een loodlijn op het midden van die lijn. Het midden van deze tweede lijn is het middelpunt van de cirkel. :) |
Citaat:
|
Citaat:
(iets met de middelloodlijn van zo'n lijn is de middellijn van de cirkel en het midden daarvan is het middelpunt enzo.) |
Citaat:
tegen een lijn in een circel, je kan dus een diagonale lijntrekken die ong 1 cm langs het midden kruist. Vervolgens als je een loodlijn tekent kan dit ongeveer 1 cm vanaf de rand (aangenomen dat r=5cm). Deze lijn komt geen eens in de buurt van het middelpunt. Bovendien kan je het midden van een lijn niet bepalen, van een lijnstuk wel, maar als je dat kan meten, kan je ook het middelpunt van de circel gewoon opmeten;) |
Citaat:
|
Citaat:
het middelpunt moet zich wel op het midden van de middelloodlijn bevinde anders kon het nooit het middelpunt van de cirkel zijn... |
Citaat:
|
Citaat:
bewijsje: u stelling dat ge twee lijnen moet tekenen waarvan het snijpunt van de middelloodlijnen het midden van de cirkel is => als dit altijd klopt betekend dit dat ELKE middelloodlijn van een koorde het middelpunt bevat => een "middelloodlijn van koorde" ('k noemt vanaf nu e "MvK", simpeler) gaat dus zoizo door het middelpunt & door twee punten van de cirkel => die twee punten van de cirkel moeten elk even ver van het middelpunt liggen => precies in het midden van elke MvK ligt het middelpunt => teken 't maar na, de ket van brugklas heeft 100% gelijk *sukkel* |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11. |