![]() |
[NA] Hoe haal je een kurk uit een fles?
Stel: er zit een kurk IN een fles (dus niet zoals je 'm in de winkel krijgt, maar fles is leeg en de kurk is erin geduwd..).. HOE krijg je 'm er dan weer uit? Uiteraard zónder de fles kapot te maken. Er schijnt een trucje voor te zijn, ik heb alleen geen flauw idee...
Wie weet dat? |
Nou, je zei niet dat de kurk heel moest blijven, dus kun je simpelweg de kurk in de fik zetten.
|
Citaat:
|
Hmm, misschien de fles vullen met vloeibaar stikstof, en dan het stikstof opwarmen zodat het verdampt en er grote druk onstaat zodat de kurk eruit 'plopt'?
Ik zeg maar wat. |
Zuigen. :D
|
ik denk dat je het boven de fluitketel moet laten hangen oid zodat er stoom in komt. vervolgens zou het elastisch moeten worden en kan je het met een tang of zo denk ik wel fijnknijpen om 't eruit te kunnen halen.
en dit was eigenlijk helemaal niet wat ik dacht maar wat google dacht ;) of althans, zo heb ik het begrepen. hier staat wel wat info: http://www.wijn.org/artikelen/kurk.html ga jij 't uitproberen? :D |
T moet ook wel lukken als je zorgt dat de kurk net voor de opening 'licht' zodanig dat hij er ook 'door kan' en vevolgens de fles vacuum zuigen.
|
Citaat:
|
Citaat:
*Tja, de taalverloedering slaat bij tijd en wijle hard toe op de diverse fora* :D |
Citaat:
ik ben veel gewoon maar dat is toch iets in de trend van 'dat kost veel gelt' nuja, back on topic, het is dus ligt van liggen, lichen is geen werkwoord |
Citaat:
Ps als je met de zin aan de slag was gegaan had je zelf ook wel begrepen dat ik ligt ipv licht bedoelde. Dus misschien dat je zelf ook maar es eerst heel de zin moet lezen (en het topic) voordat je op eens gaat zeiken |
Zoiets?
1) Beetje water in de fles. 2) Fles ondersteboven, zodat de kurk voor de opening zit. 3) Met een brandertje het water verhitten. 4) Het water wordt stoom en zet uit. 5) De stoom duwt de kurk door de opening. |
Citaat:
ik zie 'veel fouten door de vingers' maar ik dacht echt wel dat je iets met licht bedoelde omdat ik niet verwachtte daar een fout aan te treffen omdat je het tussen apostrofs zette. |
Citaat:
1. Moet lukken 2. Water pleurt uit de fles 3. De kurk staat nu in de fik 4. Water is er niet meer 5. Wordt niet bereikt Mijn idee zou zijn veel olie, een zakje in de fles proppen (gedeeltelijk), de kurk in het zakje proberen te krijgen en het zakje met kurk eruit sjorren :D |
Citaat:
2. nee. Kurk drijft. Bij voldoende water wordt de kurk naar de bovenkant gemanouvreerd. 3. Je moet de andere kant van de fles verwarmen 4. zie 2. 5. Ik heb er ook een hard hoofd in dat de flwes heel blijft. Krimpt een kurk niet bij afkoelen? Dan heb je m.i. wel een oplossing namelijk. |
de kurk op laten drogen (als hout droog is krimpt het, als het nat is zet het uit). Op deze manier is de kurk klein genoeg om er doorheen te passen..
|
Tweede poging:
1) Veel water in de fles. 2) Kurk gaat drijven en komt tegen de hals te zitten. 3) Fles op het vuur. 4) Water zet uit. 5) Kurk wordt uit de fles geduwd. |
nice try maar water zet niet uit bij verwarming, sterker nog water zet uit bij afkoeling. (IJsvorming in de waterbuizen in de winter, kraaak...)
|
Water zet wel uit bij verwarming, het zet echter ook uit in de faseovergang vloeistof -> vast.
|
bij 4 graden Celsius heeft water de grootste dichtheid
|
Citaat:
|
Ik zie allemaal argumenten waarom het niet kan. Hoe kan het wel? :confused:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:15. |